
Najveći broj vozača u Srbiji nikada ne bi kupio automobil koji ima volan sa desne strane iako je cena takvih vozila na našem tržištu i nekoliko hiljada evra niža od automobila koji imaju volan na uobičajnoj strani.
Glavni razlog za takav stav je to što učešće u saobraćaju sa ovakvim vozilom nije bezbedno što zbog preglednosti, to i zbog saobraćajne infrastrukture koja ovakvoj vrsti automobila nije prilagođena. Ovo je zaključak ankete koja je u februaru sprovedena na sajtu www.polovniautomobili.com u kojoj je učestvovalo oko 4000 vozača.
Prema rezultatima ove ankete, 77% vozača nikada ne bi kupilo automobil čije su upravljačke komande sa desne strane, 14% njih učinilo bi to samo ako bi mogli da prebace volan sa leve strane, a 9% anketiranih kupilo bi ovakve automobile bez obzira na položaj volana jer je njihova cena znatno niža na našem tržištu u odnosu na standardna vozila.
Prema ovim rezultatima 78% anketiranih smatra da nije bezbedno upravljati ovakvim vozilom jer je smanjena preglednost tokom vožnje. 14% njih smatra da nije bitno sa koje strane se nalazi volan ako je vozač dobar, dok svega 8% vozača smatra da je vožnja ovakvog automobila ista kao i vožnja automobila čije su upravljačke komande sa leve strane.
Prebacivanje volana više od hiljadu evra
Prema sadašnjim propisima koje je 2010. godine odredila država, automobile sa upravljačem na desnoj strani smeju imati samo oni koji su ih do te godine uvezli u našu zemlju i tada registrovali. Međutim, i oni su dobili rok da do avgusta 2012. godine prebace upravljačke komande na levu stranu ili ih ubuduće neće moći registrovati. Taj mehaničarski „zahvat” inače košta više od hiljadu evra.
Ipak, u poslednje vreme stižu najave da država razmatra izmenu ovih propisa kako bi se izašlo u susret vlasnicima takvih vozila. Naime, predloženo je rešenje po kojem automobili koji će prvi put biti registrovani u Srbiji posle 1. jula 2012. godine više ni u jednom slučaju ne bi smeli imati desni volan. Sa druge strane, od onih koji već poseduju takva vozila ne bi bilo zahtevano da vrše prepravke već bi mogli sa takvim automobilima da učestvuju u saobraćaju i normalno da ih registruju.
U Evropi se automobili koji imaju volan sa desne strane voze samo u Velikoj Britaniji, Kipru i Malti. Korišćenje ovakvih vozila kod nas, pored već pomenutih problema sa aspekta bezbednosti, dovodi i do praktičnih poteškoća npr. na naplatnim rampama ili javnim garažama, kada se automat za naplatu nalazi sa suprotne strane.
Izvor: Economy.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Vauxhall
Odma zabraniti:
1. nije fer prema onima koji plaćaju isti auto mnogo više
2. nije bezbedno, nepreglednost je ono što i slep vidi
3. signalizacija je tako postavljena da se vidi sa vozačevog, a ne suvozačevog mesta.
Jednom sam seo u takav auto koji ima volan sa desne strane, pogledam, ne vidim trotoar, ve vidim pešake i sigurno da sam vozio, ne bih uočio ni znakove, ni semafor
Ne platis na mostu, platis na cupriji. Iskreno ovo nam se i dogadja zato sto smo siromasan narod i ljudi koji su posto poto hteli novi auto i da ustede neki euro kupovali ove sa volanom na desnoj strani. Samo bi voleo da vidim tih 14% koji kazu da nema veze za bezbednost bitan je samo dobar vozac....hahahhahah....voleo bih da vidim kako oni preticu neki kamion ili bus... :)
Automobili sa volanom na desnoj strani su uzasno nepregledni, tj. kao sto Orlo rece probaj sa njim da preteknes sleper, ali sam viđao i primere gde to kod nas ne smeta. Npr- kod mene ima covek sumarski kamion za prevoz debla od šume do njega i posto tamo nema saobracaja svejedno mu je. Takođe terenci koji se voze po bespućima, u lovu i sl. mogu da prođu, za sve ostale se slažem da im se zabrani vožnja.
Ma ajte molim vas, pa ko jos voli da vozi u ogledalu?!?
@Vladan
bas tako!
ne vidim problem... usloviti ih da prebace volan na levu stranu... kitovi za prebacibanje u zavisnosti od modela kostaju izmedju 1200 i 3000 jura... pa ko voli nek izvoli
Treba posebno zabraniti prebacivane volana, jer je to tehnički jako složeno, seku se delovi školjke, naravljaju nosači letve, smanjuje se zaštita vozila i ko zna šta sve rade neuki i nestručni ljudi.
Kod VW je potrebno promeniti i enterijer napred i ručicu menjača sa mehanizmom a seče se protivpožarni zid, navaruju uške letve i sl...
Rasturiti u delove na otpadu, to je rešenje.
Le lupetajte. Vozim i sa jedne i sa druge strane i nikakvih probelam nemam.
Lepo priznajte sebi da ne znate da koristite levu ruku za menjac i da zbog promene pozicije ne umete da se orijentisete ni u vozilu a ni na putu.
Sve je stvar navike. Milioni ljudi voze automobile sa volanom na desnoj strani. Ovde se takodje voze vozila sa volanom na levoj strani iako su retka kao i u Srbiji.
@ ChedomirADELAIDE
Baš tako. NIko od vas verovatno nije ni probao da vozi vozilo sa volanom na desnoj strani. A preticanje je problem samo vozačima koji se zalepe za autobus pa zatim žele da izlete na levu stranu i kao na brzinu ga preteknu. Takvima je problem i preticanje i u vozilima sa volanom na levoj strani.
Nikada nisam imao svoj automobil sa "desnim" volanom, ali sam imao prilike više puta da upravljam istim, što u zemljama gde je to uobičajeno, a i u Srbiji, pa čak i Crnoj Gori.
Jedino što je stvarno problem je navedeno u poslednjoj rečenici teksta.
@chedomir
Oni voze levom stranom, i signalizacija je suprotna. :) Koja je glupost, ceo svet na levoj volan, jedino britanci i njihove bivse kolonije na pogresnoj. C c c
ChedomirADELAIDE, milioni ljudi voze naspram milijardama u svetu. To ti je kao Srbija naspram Evrope, što se čudimo kako neki retardirani zakoni ima samo kod nas, a nigde drugde.
Isto tako i Britanija, Indija i još par zemalja, od mogućih 200 kolko ih ima. I to što su nasledili od Engleza. Svi će belo, samo će oni crno, sve će na levo, samo oni na desno. Ceo svet jedno, samo oni drugo.
10% ljudi bi bez problema uzeli takve automobile, to je dovoljan podatak.
ovo je redak slučaj da se ljudi na blogu slože oko nečega, znači da je tačno pa nema gde.
I da, ja sam seo dva puta u taksi gde je volan sa desne strane, znači osećao sam se čudno pa nema gde. A najjača je fora kada se parkira na ulici pored trotoara, gde kao taksista ima pravo, i ja sad trebam sa desne strane da izađem normalno, pošto su svi šoferi na levoj, i tako izađem direkno da tortoar, a ovde sam morao da izlazim sa leve strane direkno na ulicu, da rizikujem da me neko oduva sa sve vrata.
Tako da ja da se pitam vlasnicima takvih automobila bih dao novac iz državnih kasa ko je kupio i kolko uložio u automobil, sve bih to oduzeo i samleo, i zakonom zabranio ulaz takvim vozilima u ostalim zamljama iz tih zemalja gde je volan na desnoj strani.
Naravno da nije svrsishodno a samim tim i bezbedno kod nas!
Mada nije baš tako mali broj država u kojima se vozi levom stranom, ima ih više od 75.
@ MasterHaosis
Mogu da se složim da za taksi vozilo nije primereno da je volan na kontra strani, ali je isto tako za kurirske službe adekvatnije rešenje od konvencionalnog. Sećam se da su u Minhenu još osamdesetih godina prošlog veka poštanska vozila imala volan na desnoj strani.
Japan i Indonezija nisu bili engleske kolonije, a ima i mnogih drugih primera.
Neka se voze stranci na levoj strani tamo gde svi voze suprotnom trakom, kod nas to treba zabraniti zakonom i sankcionisati gore nego voznju pod dejstvom alkohola.
Neko je pomenuo preticanje kamiona ili autobusa, mogu da zamislim na sta to lici.
Sve u svemu, osecam da samo mi i ceceni uvozimo kola sa suprotnim volanom. Eventualno albanci, mada i to sumnjam jer su nas odavno presisali u svemu.
Ex Italo fan, pozdrav brate.
Pa da, ovo ajde manje-više, ali taksi vozila su izuzetno opasna.
Eto kao što sam objasnio, taksisti staju gde hoće. Imaju prava po zakonu. I sad, taksista stane naravno na desnoj strani, pošto je vozač na levoj, i putnik koji sedi do njega odmah izađe automatski maltene na trotoar bezbedno.
A kada je putnik na levoj strani a vozač na desnoj, kada se taksista parkira desno, putnik hteo ne hteo mora da izađe na levoj strani i to direkt na ulicu gde voze automobili.
Najgore je što se dešava čest, a to se meni jednom desilo, da je mesto za stajanje preblokirano autima, i taksista je našao mesto taman za njega da se parkira da ja mogu da izađem. I naravno, ajde što sam izašao na levoj strani, nego što sam morao da zaobikaljam okolo i da se provlačim između automobila na prometnoj ulici. Nije baš lep osećaj kad ti automobili idu u susret u prometnoj ulici.
Ukusi su različiti, al ijedno je ukus, drugo je činjenica, činjenica je da je sve napravljeno i prilagođeno volanu na levoj strani, znači volan na desnoj strani može da bude problem.
auto, ej brate, jesu li ti bar malo pomogle malopre one informacije za bagove?
Odluka o zabrani voznje automobila sa volanom sa desne strane je protivustavna, jer ista drzava je dozvolola uvoz takvih automobila, vecina ih je kao takva registrovana i vozena u Srbiji, a drzava na njima jos i zaradila od carina i poreza, a sad ih naprasno zabranjuje. I sada odjednom vlasnici moraju da ih prodaju (kome?) ili ulaze u tehnicki veoma rizicne operacije prebacivanja volana na drugu stranu (da ne spominjem ko to sve mislim da moze i ume da uradi). Atestna mreza i procedure takodje nisu definisane, sto je jos veci zlocin nadleznih organa. Dakle, tu su rizici mnogo veci nego da se dozvoli daljnja voznja tih vozila bez ikakvih promena, pogotovo sto nema statistickih podataka o ucescu takvih vozila kao krivaca u saobracajnim nezgodama.
Slazem se pak da se homologacija treba sprovesti, mada je i to u suprotnosti sa evropskim zakonima, koji NE MOGU da zabrane vozacima iz npr. Engleske ili Irske da voze i registruju svoja vozila u drugim zemljama EU, jer bi se kosilo sa osnovnim principima jedinstvenog EU trzista.
Ukratko, zabraniti dalji uvoz takvih automobila ali dozvoliti registrovanje vec uvezenih jer naprosto, suprotno bi bilo nepravedno a i eto, protivustavno.
@ Peca
U teoriji da, ali isti slučaj kao i sa crnogorskim vozilima (vozilima sa CG tablama)...
Ne sme biti dvostrukih aršina.
Ajde sad svi lepo za 3.000€ koliko košta polovan Polo 2002. godište, neka kupe Passat B5.5 takodje 2002. godište. Umesto 206 sa levim, neka svi za isti novac kupe 607 sa desnim volanom. Ma ajde da uvedemo da svako vozi stranom puta koja odgovara njegovom vozilu... Ta vrsta ,,demokratije'' mi jako smeta!
Što bi onda pošten svet s te strane bio OVCA za šišanje
@Dejan L
Problem je nastao kada su samo pustili da se uvozi sve i svasta a nestrucni su rukovodili odlucivali, pa nam se sada to i desava. Narod kaznjavaju a mogli su samo jednim podzakonskim aktom da rese problem, nego kao i uvek...
@ Peca
U pravu si. Podržavam stav. Ko ne ume da vozi, ne mora. Već sam rekao, nije primereno jedino kao taksi vozilo..
Ali i u takvoj situaciji, kome smeta, može da odbije vožnju. Ili da naglasi prilikom poziva da ne želi takvo vozilo.
Ex Italo fan,
Legalizuj drogu, gej brakove, legalizuj oružija da svi mogu da nose po ulicama, a kome smeta ne mora, može uvek da odbije da se drogira, da nosi oružije ili da ženi osobu istog pola.
Mislim, dajte stvarno. Postoje neke stvari za koje ne može da se ima izbor, zbog same prirode te stvari i posledice koje može da izaziva.
Nije problem da li neko ume da vozi sa volanom na desnoj strani ili ne. Problem je što je ovo jadna i siromašna država, automobil isa volanom na desnoj strani su jeftinij od levih, pa neki ljudi (posebno taksisti) pribegavaju tome da kupe auto ne zato što im je zgodno, nego što su maltene prinuđeni.
Ali sam lepo rekao, država ne može sad tek tako da maltretira vlasnike takvih vozila jer je sama kriva što im je dopustila da ih kupe.
Država bi trebala da plati ,,transformaciju" sa desne na levu stranu, ili kao što sam rekao, da refundira vlasnika, da uzme auto i da ga uništi.
Daj ne pricaj te gluposti ja imam vw pasat b 5.5 i uvezen iz engleske .Auto je super cak mi je lakse voziti njega nego audi na kom je normalno volan.Ko proba da vozi desnjaka nece se pokajati ........
@Stefan
Lakse ti da saltas levom, a? :) A sto ne vidis sta vreba otud, to nista. Jos njihovi automobili u miljama i onim glupim galonima.
Stefan
Mogu samo da ti pozelim srecan put u Englesku..
Taman ti je ostalo od razlike u ceni..
za sve vas što ste se vozili u taksiju sa desnim volanom imam jedno pitanje šta tražite na prednjem sedištu pored taksiste kada je zadnja klupa prazna?
srpska posla nek komšiji crkne krava.
vozim mondeo 2.0 107kw 2002 god kažete problem preticanja pa veerovatno ako vozite nekog juga na tri klipa i to u d....u autobusa ili kamiona a zna se koliko je propisana razdaljina između dva vozila u
pokretu(za one koji su pologali uz pomoć prasića koliko km/h toliko okvirno metara).
neću ga prebaciti nikada jer je donešena uredba da vozila koja su već registrovana ne podležu uredbi o obaveznom prebacivanju volana.
U svakom slucaju kad tad ce ponovo biti dozvoljeno da se registruje desnjak kada udjemo u EU.
Vozim vec dvadeset godina auta sa desne strane. Ziveo sam na ostrvu, od pre pet godina sam ovde. Presao citavu Evropu uzduz i popreko. Nigde nisam video da su ljudi imali problema s koje je strane volan dali sa leve ili desne, niti se ko buni samo mi Srbi uvek se u necemu pravimo pametni. Nigde u evropskim zemljama u kojima sam bio nema takve uredbe o zabrani. To je apsurd i totalna budalastina. Tamo sam uvek vozio nemacka vozila sa desnim volanom kao i sada ovde. Vozim passata cc sada isto sa njim prosao pola Evrope.Nigde nisam imao cimanja kao sto sada vidim da cimaju ovaj narod sto vec vozi takva kola. Drzava opljacka, pa zabrani to samo ovde moze i nigde vise.... Svaki auto koji sam video ovde sa desne strane je bolji, pouzdaniji i ocuvaniji od mnogih levaka ovde sto pisu. Pozdrav ZA DESNJAKE, NAJBOLJI SMO. Mi vozimo sa obe stane a levaci samo sa jedne....
U EU se moze voziti i registrovati svako vozili sa volanom na bilo kojoj strani.Samo se farovi precentriraju.Znaci u Britaniji se mogu voziti registrovati levi volani.I obrnuto desni se voze i registruju u ostatku Evrope.Ovi smesni zakoni su ovde uvedeni jel prodavci automobila su izvrsili pritisak na vladu da ih zastiti i to je nezakonito u EU(a vlada bi da nas uvede u EU)to se zove protecionizam.Ovaj zakon ce biti uklonjen na putu za EU.Smesni zakoni kojim se nesto zabranjuje je zaostavstina komunizma po kome vlast odluci da nesto nemoze i tako bude.Ljudi koji zaradjuju uvozom ovih vozila posteni zaradjuju za zivot i omogucavaju da se probije monopol vecine prodavaca koja dogovorom kontrolise cene.Tako da opet dolazimo do komunisticke logike gde se privatna inicijativa gusi. Price o ne-sigurnosti su prazne jel nema statistickog dokaza o saobracajnim nesrecama prouzrokovanih zbog desnog volana
@David
@Car
Kapiram ja da se zeli opravdati to sto ljudi imaju autombile sa volanom na destnoj strani, i to sto vecina taksista a anketi na polovniautomobili.com glasaju da je bezbednost ista i da zavisi od vozaca podsetio bih samo sve one sa ostrva, da posto ne znaju jer voze vozila sa volanom na desnoj strani (kao i svi ostali Britanci) da se u osiguravajucim drustvima kada tamo imas vozilo sa volanom na levoj strani naplacuje znacajno vise osiguranje, a ako ovi nasi sa mindzamentom ne znaju i nemaju statisticki podatak oni(zapadnjaci)imaju (bilo je na televiziji o tom visem osiguranju). Omogoucice oni i ovde registraciju s obzirom da tezimo i prihvatamo EU zakone ali s obzirom da smo siromasno drustvo svaki dinar ce nam biti bitan i nece se tako tada razmisljati prilikom kupovine/registracije/osiguranja "engleza"...
Na zalost ljudi sa malo mozga i jos manje skole odlucuju o tome (citaj onaj ko donosi pravilnike) i mislim da su od pocetka, prilikom donosenja odredbi, trebali da razmisljaju o tome a ne sada da maltretiraju ljude sa "englezima", prave im probleme, i stvaraju nepotrebne troskove u ovo vreme nemastine...
P.S. E i da podsetio bih da te nigde niko ne dira kada si u npr. tranzitu ili poseti nekoj zemlji, ali probaj da registrujes na Zapadu videces koliko je skuplje...naravno zbog iste bezbednosti
Nista nemam protiv da zabrane uvoz BUDUCIH engleza, ali nas koji smo uvezli i posteno platili ogroman porez i carinu dok je sve to jos bilo dozvoljeno, neka ostave na miru!! A ne da nas teraju da menjamo volane, sto je em skupo em nije ni toliko dobro uradjeno kao fabricki, to NIKAKO nije fer.
nisam siguran da su oni koji napadaju 'dešnjake' ikad seli da probaju da ih voze. uvezao sam 'fokusa' 2009 i do sada nisam imao problema u saobracaju zbog desnog volana. onima koji kukaju za preticanje i obilaženje bih savetovao da se ne uvlače u d... vozilu ispred sebe (viđam takve svaki dan dok idem na posao). jedini problem i meni stvara naplata putarine, parkinga i sl. kao što to piše na kraju teksta. ali, i to nije neki problem ako imaš suvozača (moja supruga mi savršeno asistira u tome). kad god moji sinovi dođu iz VB ovamo, voze tatin auto i nemaju problema sa saobraćajem, čak i kad voze sami. ja sam ovih dana išao do nove varoši i zlatara, i nisam imao nikakvih problema sa vožnjom, preticao sam, obilazio vozila ispred sebe bez problema. ako si pažljiv vozač sve je OK. ali ako vozis bezobrazno, onda ti ni 'levak' ne pomaže da ostaneš čitav. inače, slažem se sa nekima koji su to već komentarisali, da ova naša država nešto prvo dozvoli pa onda pljune po tome i kaže nešto drugo. trebalo bi ostaviti na miru 'dešnjake', dok se ne pokaže da su ZAISTA opasnost za saobraćaj.