
Američka National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA), saopštila je nameru da krene sa primenom odluke koja propisuje postojanje zvučnog signala upozorenja za pešake koji se emituje od strane svih hibridnih i električnih vozila (EV) u SAD.
Novi Pedestrian Safety Enhancement Act (PSEA) koji je zakonski potpisan januara prošle godine, dao je NHTSA zakonski rok od 18 meseci da počne primenu uredbi za formiranje federalnih standarda zvukova upozorenja koja emituju električna i hibridna vozila. Iako je zadati rok, 4. jul 2012. godine prošao bez primene ove odredbe, NHTSA je konačno u toku sa kompletnim procesom. U saopštenju NHTSA o nameri primene ove uredbe, kaže se da u PSEA standardu moraju biti navedene zahtevane performanse zvučnog upozorenja (signala) koji omogućava pešacima i drugim učesnicima u saobraćaju da vizuelno i jasno detektuju približavanje električnih i hibridnih vozila koja se kreću sporije od svoje tzv. cross-over brzine.
Američki zakon definiše tzv. cross-over brzinu kao "brzinu kojom zvuk točkova, otpor vazduha ili drugi faktori čine da se električna ili hibridna vozila mogu detektovati od strane pešaka, bez pomoći dodatnog zvučnog upozorenja". Definicija zahteva od NHTSA da odredi dovoljnu i potrebnu brzinu kada zvučno upozorenje više nije neophodno, što danas iznosi manje od 30 km/h. Kada je brzina vozila veća od propisane brzine, NHTSA kaže da je to dovoljno bučno da pešaci i biciklisti primete dolazeće vozilo, bez upotrebe dodatnog zvučnog signala. Nova pravila će se primenjivati i na električne motore i teške vozila. Neka vozila na alternativna goriva, kao što su modeli Fisker Karma ili Chevrolet Volt, već poseduju upozoravajući zvučni uređaj, ali većina drugih vozila ga trenutno nema. Dodavanje spoljnih zvučnika na tiha vozila, koštaće ukupno 25 miliona dolara godišnje ili 35 dolara po svakom vozilu, objavila je NHTSA. Takođe, NHTSA procenjuje da će 1,5 miliona dolara godišnje poslužiti za opremanje velikih kamiona, autobusa i motocikala dodatnim spoljnim zvučnicima.
PSEA zahteva da se završno pravilo uspostavljanja zvučnog standarda primeni najkasnije 4. januara 2014. godine i da sadrži proceduru fazne primene u propisanom rasporedu koji se primenjuje u "potpunom skladu sa potrebnim standardima motornih vozila za bezbednost kod motornih vozila proizvedenih na dan 1. septembra ili posle u kalendarskoj godini koja počinje tri godine posle datuma kada je počala primena ovog pravila". Na primer, ovo znači da ako završno pravilo bude objavljeno 4. januara 2014. godine, njegova usklađenost sa zakonima počeće 1. septembra 2015. godine, obeležavajući tako početak trogodišnjeg faznog perioda primene. "Naš predlog će omogućiti proizvođačima fleksibilnost kod dizajniranja različitih zvučnih signala za različite marke i modele vozila, pružajući tako priliku pešacima, biciklistima i slabovidim za otkrivanje i prepoznavanje tihih vozila, jer samo tako oni mogu doneti odluku o tome da li je bezbedno da pređu ulicu.", izjavio je David Strickland, sekretar NHTSA.
NHTSA procenjuje, ako se ovaj predlog sprovede, da bi bilo 2.800 povreda pešaka i biciklista manje tokom života svakog hibridnog automobila, kamiona i kombija i tihih vozila malih brzina, u poređenju sa vozilima bez zvučnog upozorenja. "Bezbednost je naš najviši prioritet i taj predlog će pomoći svima da bezbedno koriste naše ulice i puteve, bez obzira da li su u pitanju vozači, biciklisti ili pešaci, a posebno to važi za slepe i slabovide.", izjavio je Ray LaHood, U.S. Transportation Secretary. NHTSA trenutno poseduje 14 zvučnih uzoraka koji bi trebalo da se koriste kao upozoravajući zvukovi, od kojih neki, kako NHTSA tvrdi, za sada ne zadovoljavaju predložene specifikacije.
Izvor: Netuato.rs