
Izvor: Politika.rs
Dve milijarde evra deviznog priliva u ovoj godini od očekivanog izvoza oko 160.000 vozila smanjiće deficit i povećati BDP
Nedavna izjava ministra finansija i privrede Mlađana Dinkića da „u svetu raste potražnja za novim modelom „Fijatovog” automobila koji se proizvodi u Kragujevcu”, obradovala je javnost. A naročito nastavak: „Srbija će ove godine imati dve milijarde evra prihoda od prodaje novog ’fiće’”. Željni „boljeg života”, neki su, po onoj narodnoj „šta je babi milo…” protumačili da će od izvoza „Fijat automobila Srbija” (FAS) pripasti oko dve milijarde evra.
Ali, Dinkićeva izjava ima i nastavak. On je rekao: „Svaki peti dinar od izvoza Srbije poticaće iz ove fabrike.”
A to znači da je ministar finansija i ekonomije navedenu računicu izveo na osnovu očekivanja da će vrednost izvoza Srbije u 2013. godini, baš zahvaljujući izvozu „fijata 500L”, dostići oko 11 milijardi evra, za četvrtinu više od prošlogodišnjih 8,8 milijardi evra.
– Reč je o dve milijarde evra deviznog priliva u ovoj godini od očekivanog izvoza oko 160.000 vozila – objašnjava Aleksandar Ljubić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i privrede. – Tako bi izvoz automobila iz nove fabrike u Kragujevcu u ovoj godini odlučujuće doprineo smanjivanju trgovinskog deficita zemlje. Pored toga, FAS će zaposlenima isplaćivati zarade, a državi će plaćati poreze i doprinose. A kako je udeo Srbije u ukupnom kapitalu FAS-a 33 odsto, ona u tom procentu može da računa i na ostvareni profit ove kompanije. Ali, o tome je još rano razmišljati.
Kompletan članak na sajtu Politika.rs
Sad ce konacno mnogi ukapirati zasto je dobro sto je Fiat dosao u Srbiju...
@ carobnjak
Sve je to lepo ali mi imamo 33% udela, dakle 33% od zarade, tačnije ( 0.33 x 2 milijarde ).
Još da ne idu "pare" preko Italije..
A sve to piše "umastiljeno" pa se ne vidi..
@L Dejan
pa?
Mozda bi bilo bolje da imamo 0%, vise nismo ni zasluzili!
@ carobnjak
Hvala Bogu, pa imamo i 33%.
Samo kažem što prikazuju za 67% više, kad niko nije nepismen? Koga su slagali? Sebe same
Najbolji posao svih vremena s jednom privatnom kompanijom.
Kad se pojavio Fiat svi su bili skepticni, a sad ga gledaju ko ozebao Sunce.
Koristi su visestruke, osim novih radnih mesta imamo i prenos znanja, povecanje transporta, sto prati razvoj infrakstrukture, dolazak novih firmi, ukljucivanje nasih u dodatne poslove itd...
Inace, po ugovoru, Fiat posle 10god. moze da otkupi drzavni deo od 33%, sto i namerava, jer svuda je 100% vlasnik fabrika.
kakva zarada FAS od 2 milijardi € ???
Pa to je bruto izvoz, a neto prihod nije ni 200 miliona €
Baš ima naivnih ljudi.
Najnoviji UK test:
http://www.autoexpress.co.uk/fiat/500/62847/fiat-500l-twinair
Bez obzira sto je nase 33% od profita, bolje je i tako nego nula ili minus od drugih firmi.
a jel se neko mozda zapita jel kompletan izvoz pokriven od nasih sirovina i proizvodnje, ili od tih 2 milijarde uvezemo 1.8 milijardi delova, a 200 milona se vodi kao zarad a od toga se placaju plate i kompletni troskovi proizvodnje pa kad se to odbije 33% ostaje Srbiji, a kada se saberu subvencije i ulozeni novac u infrastrukturu ispada da ce za 376 godina da se isplate Srbiji ulaganja u Fiat a Fiat je odmah profitabilan ??? UKLJUCITI MOZAK!!!
@Maxb
bolje bi bilo da ti malo razmislis nego sto se frljas ciframa.
Ako je 2 milijarde priliv logicno je da se delovi ne placaju 1.8 milijardi jer ne bi bilo racunice proizvoditi! A nesto melo delova se prizvodi i u Srbiji tako da se ne uvozi bas sve.
Ne verujem da je Fiat odmah profitabilan al ni tim tvojim teorajama zavere.
Hvala FIATu sto ne moramo da im vracamo dugove vec su zaposlili nesto ljudi i uredno placaju porez i struju(za razliku od pola Srbije).
Najavljeni obim proizvodnje od 200.000 vozila zahteva da se komponentaši instaliraju u blizini finaliste zato što se radi o velikom broju vozila. Transport delova je skup.
"Mozda bi bilo bolje da imamo 0%, vise nismo ni zasluzili" ...
Vrlo naivno, bilo bi i vrlo slatko ... da se ne radi o ozbiljnim stvarima.
Tačno zbog ovakvog defetističkog mentaliteta je moguće u Srbiji potpisati potpuno tajanstveni ugovor pod kojim je fabrika besplatno predata, većina njenih zaposleni izbačeno, a većina njenih kooperanata ugašeni.
Ne budimo maliciozni. Pomislite koliko ljudi zivi trenutno od poslova vezanih za Fiat. Na sta sve Fiat mora da potrosi pare. Hrana za radnike, el. energija, voda, gorivo, komunalni troskovi, transportne firme, gomila sitnica za tekuce odrzavanje, pa na kraju i na tih cca 2000 radnika i ko zna jos koliko birokrata u drzavnim sluzbama, medicinskog osoblje, prosvetara kroz razne vrste poreza kao i penzionera koji "krckaju" sadasnje uplate za zaposlene. Moglo je i bolje, ali i ovo je neka vajda.
@Logandzija
Prema tome sto ti napisa, FIAT-u bi se onda vise isplatilo da je skroz robotizovao fabriku i da ima recimo 100 ljudi koji ce da opsluzuju masine...
Nije poenta sta je fiat doneo vec sta ce da donese tj. zaradi. Ne mora da znaci ako FAS izveze 160.000 automobila da ih je i prodao automatski, zar ne?
U trnutku potpisa ugovora sa Fiatom Zastava Automobili su imali 3700 radnika, od cega je 1000 ispunjavalo uslove za socijalni program, tj. bilo nekoliko god. pred penzijom. Adminjistracija je takodje bila prevelika. Sada radi oko 2600. Znaci nije mnogo radnih mesta izgubljeno. A i logicno da automatizacija proizvodnje dovodi do smanjenja broja radnih mesta. Tako je svuda. Kamo srece da svaka nasa febrika od 2500 radnika izvozi milijardu.Nebi ni bilo krize. Zastava Oruzje s pribliznim brojem radnika ima izvoz 30mil.
2 milijarde evra je prihod od prodaje. Profit je zarada. Negde procitah da je zarada po jednom autu 25%. tj oko 3000€. Srbija od toga ima trecinu, tako da je zarada Srbije po jednom autu oko 1000€. Ako je do sada prodato 30.000 komada, znaci da je drzava do sada prihodovala oko 30 miliona evra. Znaci drzava je samo na tome vratila ulozene pare u radna mesta. Cuvenih 10.000€ po radnom mestu odnosno ukupno 20 miliona evra.
@sinbad
ako je istina da je zarada po jednom automobilu 25% onda su to vrhunski rezultati.
vecina auto kompanija je srecna sa 8-11% po vozilu
Trenutno je toliko. Kako model bude stario, cena ce mu padati i samim tim i zarada po jedinici. Medjutim kad se bude proizvodilo vise komada, produktivnost ce rasti i proizvodjacka cena ce mu padati, paralelno sa prodajnom cenom, tako da ce u nekom momentu zarada mozda biti i veca od 25%. U svakom slucaju prava proizvodjacka cena auta se vidi pred prestanak proizvodnje modela. Ako smo SX4 imali za 9600€, a kad se pojavio prodavan je za 14-15.000, ti uporedi koliku su zaradu imali na pocetku. I 500L ce pred prestanak proizvodnje imati daleko nizu prodajnu cenu nego danas. Goff 6 se u jednom momentu prodavao ispod 10.000€. Verovatno bile neke poslednje zalihe.