
„JEDAN SAT SPASA ZA SLOBODNO TRŽIŠTE AUTOMOBILA“ naziv je tihog protesta koje će u ponedeljak, 25. marta biti održan od 14 do 15 časova na Beogradskom sajmu. U protestu će, na svojim štandovima, učestvovati svi članovi Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
Odmah nakon protesta, u 15 časova, Asocijacija će održati konferenciju za novinare. Povod za protest i obraćanje javnosti je nelojalna konkurencija na tržištu, odnosno najava Mlađana Dinkića, ministra finansija i privrede, da će država subvencionisati prodaju FIAT-a 500L. Dinkićevu najavu da će pet hiljada kupaca pored popusta od tri hiljade evra, ovaj automobil moći da kupi na kredit uz kamatnu stopu upola nižu od uobičajene, Asocijacija je ocenila kao diskriminišuću i kao stvaranje nelojalne konkurencije na tržištu.
PR Beogradski sajam
Foto: Autoblog.rs
Dok Zastava nije radila bilo im lepo. Čak im se isplatilo da plaćaju da ne radi. Prošli lepi dani u Alabami, malo je ovo tržište za toliko uvoznika.
@ B.M.
Uopste nisi u pravu.
Zastava je radila uprkos i krizi, bombardovanju i slicnom.
Ali, ovo sto se danas radi, stvarno je sramota.
Zar ova konzerva da uziva toliki ugled i beneficije? I po ovoj ceni nece bitno poboljsati prodaju, jer sirotinja nema ni za 20 godina stari Jugo, a kamoli za ovo. U potpunosti podrzavam uvoznike. Ima mesta za sve njih. Samo narod nema novca, pa nema. Izgleda da nam se blize izbori, pa neki politicari vec sada prikupljaju sigurne glasove. Ovako ih sigurno nece obezbediti. Obezbedice ih drugima.
70% prodatih automobila će biti ispod 10.000€
Onih 30% kupaca koji bi izdvojili preko 10.000€, razmišljaće i o modelu 500L između ostalog, a onda čemu frka?
Neke kompanije daju beskamatne kredite do 36 meseci, što je manje nego 3 % koliko iznosi kamata na 500L.
Neka nađu način u dogovoru sa bankama ili šta ja znam kako.
Da nije fer, nije, ali svaka država ima pravo da zaštiti domaći proizvod. Pošto tvrde da je domaći, onda ga valjda u skladu sa time i štite...
Može da se gleda i ovako i onako.
@Audi, Zastava radila uprkos krizi i bombardovanju? Veću glupost odsvno nisam pročitao. Čim se Yu država počela raspadati, počeli su problemi s delovima, a sankcije su je dodatno opteretile. Većina radnika je poslata na prinudni a država je morala subvencionidati svaki auto da bi se uopšte isplatila proizvodnja. Par puta je bila pred zavaranje ali nije samo zbog socijalnog mira. Takva Zastava nije bila konkurent nikome.
Polako, uvoznici.
Evo gledam Seat Leon 1.6 TDI Style, po redovnom cenovniku, EUR 20.700. Na sajmu, kao, specijalna cena - 17.999! Ma nije dovođenje u zabludu uopšte.. A takvih situacija kolko hoćeš, kod skoro svih uvoznika.
Onog momenta kad budete konačno prestali da vređate inteligenciju kupaca, kad počnete da igrate fer i kad počnete da stičete kredibilitet od nule, koliki je sada, onda možemo da pričamo. Do tada, plakaćete sami.
A ako kapirate da imate zakonski osnov, momentalno tužite državu zbog populizma, diskriminacije i nelojalne konkurencije. U suprotnom, pssssst..
@ B.M.
Za pocetak, nemoj da vredjas, da ja ne bih poceo sa uvredama, ok?
Ocigledno je da si mladji, pa se ne secas tog perioda.
Da Zastava nije radila, ne bi bilo modela Tempo, na primer. Da, to je onaj sto je nasledio Koral sa pocetka '90-ih.
Jeste bilo problema sa svime i svacime, ali je uspela da se odrzi.
Da je njeno rukovodstvo mislilo na nju, bilo bi i novijih modela, posle Floride.
Sto kazu, bilo lepo uvoznicima dok nisu imali konkurenciju na trzistu, zastava nije radila, Sad kad imamo sansu da prodamo nesto kvalitetno i prihvatljivo za kupca,a pritom domace, hoce da se bune. Mislim stvarno strasno. Ovim pokusavamo da popravimo nasu srozanu ekonomsku situaciju, tako da Mladjo, samo napred!
Podsetiću, pred prodaju je Zastava radila kad joj država uplati pare za određenu količinu vozila, jer nije imala ni za repromazerijal, delove plate, struju, vodu.. Jednom su isključili vodu iako je Fiat već bio kupio. Plus dugovi za porez i gradu koji su doladkom Fiata otpisani. I onda neki nazovi stručnjaci pisu kako nismo trebali prodati, ili smo bili konkurentni.
@ B.M.
Tu se potpuno slazem sa tobom.
Trebali smo je prodati. Ali, ne Fijatu, nego nekom jacem koncernu. Svi znamo sta je Reno uradio sa Dacijom i VW sa Skodom? E, bas te dve grupacije su htele da kupe Zastavu jos 1996-e godine i kasnije, pre bombardovanja. I htele su da zadrze ime, i da proizvode modele koji bi i danas bili pristupacni siromasnijem stanovnistvu srbije, balkana, evrope i sveta. Naravno, to bi bili novi modeli, a proizvodnja Juga, 101, 128 i Floride bi bila ugasena. Da su je jos tada prodali, ne bi bila bombardovana, i ne bi bilo krize i otpustanja radnika. Nego, gde smo, tu smo. Ovo sigurno nije dobro ni za Fijat, ni za drzavu, a ni za nas, koji treba da kupujemo nove automobile.
@ Johny USA
Ocigledno je da zivis daleko od srbije, i da ne znas kakva je situacija u zemlji. Ovde 90% stanovnistva nema ni za osnovne potrebe, a kamoli za kupovinu novog automobila. Za mnoge je i Punto Klasik "pusta zelja". O necemu skupljem ne smem ni da pomislim da bilo sta napisem.
Potpuno losa odluka min. finansija. Favorizovanje i nelojalna konkurencija vrh brega samo.
Vidim da neki ovde pominju da drzava na taj nacin "stiti domacu proizvodnju"!? Za neupucene, tome sluzi CARINA !!!
Koliko se secam, pre par dana min. finanasija Rusije je ODBILO zahtev Mladje D. da Rusija u bescarinski rezim uvrsti i 500L, zbog, citiram "zastite domace proizvodnje". E tako se stiti domaca industrija, a ne kao Mladja D.
@Audi A1
isti ti koji pljuju 500L i celu pricu oko njega su identicne komentare ostavljali pre 4-5 godina i za Punto Classic!
Dokle vise?!?
Pre nego se dozvoli ta sloboda, nas ekonomski mag bi na teret budzeta, a za potrebe raznih drzavnih agencija, trebalo da kupi bar 200.000 komada fiata 500 L Nacionale, kako bi se bar na taj nacin ostvarila vise puta najavljivana produkcija ovog best selera
@Karl Marx
bice i toga! :)
I o tome sam pisao jos pre 2 godine...
@ Audi A1
500L konzerva? Auto sa 5 N-CAP zvezdica po najnovijim kriterijumima? Auto u koji se ugradjuju EURO6 motori sa titulom "najbolji na svetu", i namanjom potrosnjom u odnosu na snagu u klasi KANTA? Brate vreme je da promeniš piće! :)
@Audi A1
Pricas bezveze. 90% bla, bla, bla. Dinkic je dogovorio popust i ko moze kupice ko ne moze nece. Jesi li ti neki advokat siromasnih a'la Robin Hud? Sve vreme pokusavam da shvatim sta ti uopste hoces dakazes. Prvo ti je 500L kanta, pa Punto klasik pusta zelja a a Yugo super auto. Sto si zbunjen toliko? Dogovori se sam sa sobom pa napisi sta stvarno mislis. a ja mislim da si uvoznik, pa hoces da opljujes ovu akciju.
@ Dikh tu kava
Govorim 3 godine da SEAT preteruje sa cenama, ali ovde dušebrižnici napadaji i govore da je bolji i od samog VW-a.
Hahahahaha
Nije nego. Sad kad imamo 4 modela sa istom platformom i mehanikom, vidi se da je SEAT-ov potez promašaj. Zato i kubure sa prodajom. Nije samo u Srbiji SEAT u problemu, već i u celoj Evropi. A oni i dalje guraju nos na pola puta između Golfa i Audija A3.
Neka propadnu, neće mi biti žao.
Ovo je bilo očekivano, ako je bilo subvencija za Punto, čiji su delovi skoro kompletno uvoženi, zašto nebi i za 500L, koji se većinom pravi kod nas. Par hiljada auta je ništa u odnosu na kapacitet fabrike , tako da ovo i nije neka velika pomoć. Kao trećinski vlasnik država bi trebalo da nastavi s ovakvim akcijama.
Jel tačno da je VW tražio da dođe uz uslov da Srbija nema ni 1 % udela?
Jel tačno da je 2. uslov bio da radnici ne mogu imati sindikat?
Jel 3. uslov bio da se obavežemo da Opelu neće biti omogućen dlazak u prvih 5 godina poslovanja VW-a u Srbiji?
Onda, ako je tako, živeo Fiat, ako su naklapanja, koji je/su uslov/i bio/bili?
Šta je VW tražio?
@ Daba / Sinbad, prestanite da se potpisujete sa više imena, a sa jedne IP adrese.
Šta bi bilo da je bilo nije za raspravu, ako je za SFRJ bila dovoljna Zastava, onda je Fiat vise nego dovoljan za Srbiju. FAS je projektovan za 300.000 , a i sa 150.000 već ove godine imaće rekordan izvoz ikada.Problem je što ostala privreda slabo radi, pa svi gledaju u Fiat.
@Sinbad
Pogledaj potrosnju novog hondinog 1.6 dizela, pa reci da li je fiatov 1.6 bas najekonomicniji. Dobar je - nesporno, bolji od mnogih ( ogromne vecine ) - nesporno, ali nemoj bas superlative tamo gde im u potpunosti nema mesta. Fiat 500 L je vozilo za pozeleti, ali je dosta gorcine u vezi tog 'projekta', jer nacin i obim trosenja MOJIH PARA za taj projekat nema logike. Ako taj projekat ne moze bez MOJE SUBVENCIJE da ekonomski opstane, onda je ekonomski manja steta da propadne dok je steta manjih razmera. Govorise da Zastava treba da propadne jer trosi pare budzeta. Ne vidim razliku, mada je 500 L tehnoloski svetlosnu godinu ispred onog sto je Zastava pravila
@ Sinbad
Kamo lepe srece da sam uvoznik.
Na nesrecu, nisam ni Robin Hud.
Jednostavno je. Zastavu nisu trebali prodati Fijatu, koji je najgora grupacija na svetu, jer je vode nesposobni ljudi, koji su jedino politicki podobni. Zato je i sama Italija dosla dotle, dokle je dosla. Kod nas ista situacija.
Da su je prodali nekoj drugoj grupaciji, sigurno bi ostalo i ime fabrike, i isti broj zaposlenih, i proizvodilo bi se vise modela, i svima bi bilo bolje. Ovako, drzava im placa radnike, dala im je sve besplatno... A sve to na teret naroda, i kredita koje ce narod da vraca. Ovoj sirotinji je i Jugo bio dobar. Da nisu pokrali fabriku, u poslednjih 20-ak godina, sigurno bi svi modeli Zastave dobili naslednike, do danas, i sve bi bilo bolje. I za radnike, i za celu Srbiju.
Ako prevazidjemo i to, postoji jos jedna neverovatna stvar koja se desava u FAS-u, ovih dana. Oni tek sada planiraju pocetak prodaje u SAD i Velikoj Britaniji. Procice skoro godinu dana, od pocetka proizvodnje modela 500l, a oni ce tek tada poceti prodaju na dva trzista koja su jedna od najbogatijih, i gde je prodaja automobila u stalnom porastu.
Greska je sto su trazili od rusa da tamo izvoze 500l. Kod njih je prodaja u stagnaciji, posle "buma' koji je bio neko vreme, i oni zele da zastite i svoje, i strane proizvodjace, koji kod njih proizvode. Jer, ne zele da izgube radna mesta. Mogao je Fijat i u Rusiji da otvori fabriku. Sigurno nisu uspeli, jer nisu imali kapitala. A Rusija nema Dinkica, nego Putina, na njihovu srecu.
Čudno, jer kad se Punto subvencionisao malo je kome smetalo, sem uvoznicima. Valjda što je jeftiniji. A ovih nakoliko hiljada mala je pomoć FASu, jer to može da napravi za 10ak dana. Fiat ni ne računa na naše tržište s ovim modelom.
@ Audi A1
U velikoj si zabludi. Do Fijata smo godisnje davali zastavi 300 miliona €, za one kante koje su pravili. Trenutno Fiatu ne dajemo nista, cak imamo i prihode. Znaci da svake godine drzavi ostaje 300 miliona evra, plus porezi i doprinosi za 6000 radnika koji rade u Fijatu i kooperantima. Taman da se od toga finansira Železara Smederevo. 6000 plata svakog meseca je ozivelo Kragujevac.
Po tebi ispade da se svetske firme ubise da kupe porusenu i izbombardovanu Zastavu. I Fiat je umalo otisao u Rumuniju. Mercedes smo izgubili jer su Madjari ponudili 2000€ vise nego mi. A Mile iz Kragujevca mi prijatelj koji je inace inzinjer u FAS-u. Bio kod mene u gostima i nije mogao da se nacudi glupostima, neistinama, i poluinformacijama koje neki ljudi ovde plasiraju. Znao je za 500L Nacionale, znao je i detalje o njemu, ali su ovde neki likovi uporno pljuvali po ovom projektu. Sledece stvari koje si napisao su ili neistine ili poluinformacije: " Zastavu nisu trebali prodati Fijatu, koji je najgora grupacija na svetu, jer je vode nesposobni ljudi, koji su jedino politicki podobni" , "drzava im placa radnike, dala im je sve besplatno... A sve to na teret naroda, i kredita koje ce narod da vraca", "Greska je sto su trazili od rusa da tamo izvoze 500l. Kod njih je prodaja u stagnaciji, posle buma koji je bio neko vreme, i oni zele da zastite i svoje, i strane proizvodjace, koji kod njih proizvode. Jer, ne zele da izgube radna mesta. Mogao je Fijat i u Rusiji da otvori fabriku. Sigurno nisu uspeli, jer nisu imali kapitala."
Malopre javili na RTSu da je jedna autokuća već prodala 60 kom. 500L sa ovim popustom.
@ Daba i "tata" Sinbad
Ja sam privatnik. Bavim se proizvodnjom, i imam nekoliko radnika, koji su prezadovljni uslovima rada i svojim zaradama. Moj posao je, kao i kod automobila, direktno zavisi od dobrog dizajna. Zato mi i smeta dizajn modela 500L, jer lici na... znate vec koje modele? Nebitna je delatnost kojom se bavim. Jedina veza koju imam sa autoindustrijom je dizajn, kojim sam se bavio ranije, iz hobija. Iskreno, ja vozim novi A6, i sigurno je da 500L ne bih uzeo ni da mi ga poklone. Imam i par VW Transportera. Muka mi je od ovakvih, koji vode drzavu, a dve nacrtane ovce ne bi znali da sacuvaju. Najgore je kada odem u te "drzavne sluzbe" i kada tamo vidim da rade ljudi koji ne znaju obicni obrazac da popune, a primaju dobre plate. Naravno, vecina njih je tu zaposlena preko stranaka, i nemaju pojma o poslu koji im je poveren. Takve mi placamo iz nasih dzepova. Kao i one koji forsiraju 500L, i ugrozavaju konkurenciju.
Samo uvoznicima moze da smeta ovakva subvencija! A sto se izvoza tice, Fijat u Rusiji hoce da gradi fabriku i da proizvodi brend JEEP, ali pod uslovom da im Rusi odobre bescarinski pristup za automobile iz fabrike u Srbiji, jer je za automobile proizvedene u EU, tako nesto nemoguce dobiti. Zato sada nasi forsiraju pricu o ukidanju carina na 500L. Ako to uspe, i u Rusiji i u Kragujevcu ce da nikne jos nekoliko Fijatovih fabrika. Ovo je proverena insajderska informacija. Znaju Italijani jako dobro sta rade. Ne bojte se za Vi za njih.
@ B.M.
Što da ne kupe, pa Meriva i B-max sa tom opremom koštaju preko 14.000€
Držimo se vozila iste klase kao što je 500L. Realno 500L miniven iliti MPV, tako da ja ne znam ni 1 MPV sem Lodgy-ja koji ima cenu 10.900€.
I da naglasim, Lodgy sa takvom opremom koju ima 500L nacionale košta koliko? Vredi li koliko i 500L?
Ne vredi, jer pre svega 500L je prošao sve testove i homologaciju za 2 kontinenta. Dobio je 5 * na testovima, što je vredno poštovanja.
@ Sinbad
Pa, gde je onda toliki novac?
Zasto ga ne uloze u privredu, da pokrenu nova radna mesta, u nekoj drugoj grani privrede?
Neka je i tvoj prijatelj u pravu, ali neka zna da su mnoge njegove bivse kolege ostale bez posla, i sigurno su ljubomorne na njega.
Nekima nikako ugoditi, dok je bila Zastava, kritike po njoj, modeli loši, odlazi veliki novac, i traženo da se zatvori, jer niko nije hteo da kupi. Sad kad je prodata ne valja Fiat, Punto, 500L, subvencije...Sreća što tamo ljudi rade ozbiljno, i ne obaziru se na razna stručna mišljenja i šta bi bilo da je bilo.
@ Audi A1
Otac mog cimera je radio u Zastavi, kaže svaki dan su ispod bluze i radne uniforme iznosili delove, krali sve što je moglo da se ukrade i tvrdi da su svi to radili.
Šta s tim?
I ja sam privatnik. Zaposljavam 6 ljudi. Bavim se medijima. Sa autoindustrijom nemam nikakve veze osim sto poznajem vlasnike nekih autosalona, pa znam kako razmisljaju. Dizajn je stvar ukusa. Nekome se svidja nekome ne. Meni se 500L svidja samo zato sto je drugaciji i odmah prepoznatljiv na ulici. Drugi automobili su svi isti! Sve dok ne pogledas znak na prednjem grilu, ne znas jel reno ili Kia, a mozda je i Opel a mozda i Ford. Ne mozes osudjivati nekoga jer nemate isti ukus. Meni od VW nema ruznijih i bezlicnijih auta, a modeli svi isti. Moras da pogledas sta pise pozadi da bi prepoznao passata i jettu. Ali se najbolje prodaju. I ajd sad. Imam 307, a zena vozi Pandu. Na firmu imam jedan BMW 3 2006.god. Sto se voditelja ove nase drzave tice, slazem se sa tobom, ali moram da pohvalim Dinkica za ovo sto je ucinio u poslednjih pola godine. Ukadanje fiskalnih kasa, gomile taksi, pa i za ovu subvenciju na 500L.
@ L Dejan
Pa, to je propust tadasnjeg rukovodstva. Da su pretresali radnike, na sta su sigurno imali pravo, sigurno ne bi dolazilo do toga.
Ti "lopovcici" i nisu opasni toliko. Opasni su oni sto su krali gotov novac, koji je drzavava davala. Pa i novac od prodatih primeraka.
Italijani su sve radnike koji su vredeli nesto, zadrzali. Neradnici i lencuge su dobili otkaze. A takvih je bilo najvise, jer su se zaposljavali clanovi porodica vec zaposlenih radnika. Ako ti, ako ti niko nije radio u Zastavi, nisi mogao nikada dobiti posao u njoj. Tako da ti bolje da cute! Fijatovo testiranje je proslo samo 50% bivsih zaposlenih. https://autoblog.rs/blog/auto/vesti/2010/12/24/800-radnika-zastave-nije-proslo-testove-fiata
Radio sam i ja u Zastavi, i sve je do rata nekako funkcionisalo. Mada je već propast Yuga u SAD nagovestio kraj. Nakon toga se sve svodilo na preživljavanje, izgubljeno je tržište Yu i dobavljači, uvedene su sankcije itd. Punih 18god. tavorenja i čekanja da neko dodje i uloži novac, jer je država davala na kašičicu, koliko je kad imala i htela.
@ Sinbad
Sto se tice Dinkica, i malih i srednjih preduzeca, hvala mu na tome, i svaka mu cast.
Kod 500L mi najvise smeta dizajn. Sramota je sto Fijat dolazi iz zemlje gde su najuspesniji auto-dizajneri, a oni menaju nekoga ko ce odraditi originalan dizajn, nego moraju da kopiraju dizajn drugih. Taj famozni oblik krova mi smeta i kod aktuelne Fabije.
A sto se tice ostalog, smeta mi sto modele Krajzlera prodaju pod znakom Lance, i sto ne pomognu da Alfa Romeo opet bude ono sto je bio. Takodje mi smeta sto nema novog Punta, nego vec 8 godina prave, manje-vise, istog. To pokazuje da nemaju novca. Ili da ga imaju, ali ga je neko pokrao. Smeta mi sto sada novac uzimaju za od amera, koji i nisu bas morali da udju u "pakt" sa njima.
Vratio se sa sajma, po drugi put. Sve zavisi od afiniteta, ali mislim da su hitovi (uloženo-dobijeno) nova Octavia, Polo na akciji, Swift So Color i 500 L, u koji ni u 19:30 nije moglo da se uđe bez čekanja. Čak ni 301 nije toliko loš, osim menjača, koji ni u 500L nije reper kvaliteta. Ceed je takođe za razmatranje. Iz Opela sam brže izašao nego ušao, gospođa nije dala ni volan da se pipa.
Da se nadovezem. Neko je pitao zasto Fijat ne pravi fabriku u Rusiji.
Rusija je veoma rigidna sto se tice uvozno izvoznih kvota i carina. Ako Fijat napravi fabriku u Rusiji, automobili proizvedeni u Rusiji bi mogli jedino u njoj da se prodaju i tesko bi se negde izvozili bez carine. Zemlje BRICS medjusobno imaju carine na automobile, pa se ruski Fijati ne bi mogli ni tamo izvoziti. Medjutim iz fabrike u Srbiji, mogli bi se bez carina plasirati i u Rusiju i u EU! Zato je Fijat napravio fabriku u Srbiji.
Mislim da se ovde ne radi o tome koja je fabrika trebalo da se gradi u Srbiji, niti o tome da li je 500L "naš" proizvod, kao ni o tome da li je kanta ili nije. Radi se o tome, da se ova država opredelila da udje u EU i za kapitalistički sistem (iako se to možda meni ne dopada), i za to je spremna da žrtvuje mnoooogo toga. Međutim, da smo u EU, ovakav potez nikako ne bi mogao da prođe. Prosto, slobodno tržište podrazumeva da se svi takmiče po istim pravilima. To znači, da država, pomaganjem iz svog, odnosno našeg džepa, ne može da favorizuje samo jednog proizvođača, pa makar on bio i domaći. Pri tom, ja sam privatnik, izvoznik i sam plaćama porez, ne kradem bogu dane u nekom državnom preduzeću ili instituciji. Ono što sam platio ovoj državi sigurno je moglo da se bolje iskoristi nego da se za neša uslove, polu-luksuzno motorizuju državni službenici.
Svaka cast Mladjo!!!
Samo bih da sam na njegovom mestu uveo i pravilo da zaposleni u drzavnim sluzbama deo plate dobijaju kroz "bonove" kojima mogu da kupuju samo domace proizvode,izmedju ostalog i automobil.Drzava te hrani,pa pokazi i ti malo razumevanja za drzavu!
@ Nino
Nije bas tako! Na pocetku krize 2008. Nemacka je davala po 5000€ za kupovinu Nemackog automobila. Onda je dobila packu od EU da to ne sme da radi, pa su posle godinu dana prenemaganja i davanja para samo za nemacke aute, poceli davati 5000€ za kupovinu auta MADE IN EU ali ne i za Japanske i Americke automobile. Ali je zato isla nevidjena kampanja po medijima da se kupuju domaci (nemacki) automobili. Mi nismo u EU i za sada ne moramo da se drzimo njihovih pravila. U sporazumu o asocijaciji i pridruzivanju, nema nista u vezi subvencija za domace proizvode.