home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Izvor: Večernji list / B92

Početak ekonomskog oporavka istočnog suseda zahvaljujući proizvodnji fjiata 500L, piše zagrebački Večernji list

Pod naslovom "Iz srca Šumadije: Legendarni Fićo osvaja i Ameriku", ovaj zagrevbački dnevnik piše kako su "Srbi Italijanima besplatno dali zemljište, oslobodili ih naknada i izdali građevinsku dozvolu za jedan dan".

Iz crnogorske luke Bar sredinom maja prema američkom Baltimoru isplovila je prva pošiljka od 3.100 Fiata 500L namenjena tržištima SAD-a i Kanade, proizvedena u novom pogonu italijanskog proizvođača u srpskom Kragujevcu. Tako je Srbija izvezla prvi automobil “preko bare” nakon 23 godine i neslavnog pokušaja s Yugom te 14 godina nakon bombardiranja NATO-a u kojem su stari Zastavini pogoni uglavnom porušeni, piše Večernji.

Na tom je mestu nikla jedna od trenutno najmodernijih fabrika na svetu vredna milijardu evra. Fabrika FAS (Fijat automobili Srbija) najveća je investicija u Srbiji u nekoliko prošlih desetljeća.

U Hrvatskoj još nije popularan poput Zastavinih automobila nekad. Od početka godine, kad je stigao u nas, prodano je 30-ak automobila, a razlog bi mogla biti dosta visoka cena kao i sveopša kriza u prodaji novih vozila, navodi se u tekstu zagrebačkog dnevnika.

Stručnjaci se slažu da je upravo automobilska industrija, zbog koje je porastao izvoz, glavni razlog rasta srbijanskog BDP-a, koji je u prvom kvartalu 2013. godine porastao 1,9 posto. Usto, u FAS-u je zaposleno 2500 radnika u dve smene, a uskoro se, početkom proizvodnje još veće verzije, Fiat 500 XL, uvodi i treća smena. U punom pogonu iz tvornice će godišnje izlaziti 200.000 automobila, koji već od milja zovu “šumadinac”. Radnika ima svih starosnih i obrazovnih struktura, velik je broj mladih, no ima i radnika koji u Zastavi rade već više od 30 godina.

Brojne pogodnosti

Da bi privukli ozbiljan talijanski kapital od kojeg bi desetljećima trebali imati koristi, Srbi su se zaista potrudili. Doduše, na ruku im je išla duga tradicija saradnje s Fiatom, ali Italijanima su ponudili i mnoge pogodnosti.

Italijani su od opšine Batočina blizu Kragujevca u Šumadiji besplatno dobili lokaciju za gradnju poslovnog pogona na razdoblje od 99 godina bez naknade, oslobođeni su plaćanja opšinskih poreza, naknade za uređenje građevinskog zemljišta, naknade za prenamenu zemljišta, plaćanja lokalne komunalne naknade, dok se opština obvezala u roku od 24 sata izdati građevinsku dozvolu, uz uslov da Fiat zaposli najmanje 50 posto radnika iz te opštine.

Birokracija krivac

Takvi uslovi vrede i za sve ostale potencijalne investitore.

Slične su pogodnosti investitorima ponudili Češka, Slovačka i Mađarska, gde je u poslednjem desetljeću sagrađeno desetak fabrika automobila: Hyundai, Kia, VW, Škoda, Suzuki, Citroën, Toyota, Peugeot... Na primer, samo slovačka autoindustrija, kada se ubroje i dobavljači, daje plate za oko 70.000 ljudi.

Za to vreme Hrvatska nije uspela privući nijednog proizvođača automobila, a nesumnjivo je jedan od krivaca naša birokratija. Treba se samo setiti koliko našim službama treba za izdavanje građevinske dozvole.

Foto: arhiva Autoblog.rs / Index.hr / FAS



čitanja : 3996



Komentari

Prodano je 30-ak automobila? Nece Hrvat da kupuje priozvode iz Srbije pa makar i da je skoro dzaba

Autor Alfista 01 Jun 2013, 19:55

Zadnji pasus je objasnio!

Nekad nas "susjedi" realnije vide no mi sami...

Autor carobnjak 01 Jun 2013, 19:59

U HR se fiat ionako slabo prodaje, a ovaj 500 L zbog svog podrijetla neće skoro nikako

Autor bolesnik 01 Jun 2013, 20:05

@Alfista
cekaju prvo da cuju sta ce nasi "strucnjaci" da kazu...

Autor carobnjak 01 Jun 2013, 20:06

Nema to toliko veze, Fiat se ionako ne prodaje mnogo u Hrvatskoj. Ako mu skinu cenu kao kod nas, kupovace. Verujem da bi kupovali i Yuga, zbog niske cene.
.

Autor B.M. 01 Jun 2013, 20:08

"Početak ekonomskog oporavka istočnog suseda zahvaljujući proizvodnji fjiata 500L." Ha-ha!!! Pa, Srbiji ni 1000 fAS-a ne mogu da pomognu.

Autor Oposum 01 Jun 2013, 20:12

Ako je Zastava bila dovoljna YU, FAS je sasvim dovoljan Srbiji . Pod uslovom da radi i ostala privreda kako treba, sto kod nas nije slucaj.
Znaci nije Fiat kriv, mi smo krivi.

Autor B.M 01 Jun 2013, 20:15

Nije problem od kuda je auto, nego politika cijena zastupnika kod nas, pa tako najjeftiniji 500L košta 15.500 eura, a najjeftiniji dizelaš je 18.152 eura!
A recimo nissan note košta 10.600 eur a za 12.500 eura se note dobije sa opremom s kojom bi 500L bio preko 20.000 eura.

Da ne pričam da se recimo nissan juke može dobiti jeftinije od 500l i to za 1.300 eura a to više prolazi.

Ako se ode na www.fiat.hr/fiat i pogledaju cijene auta i oprema nije niti čudno kad fiat mjesečno proda oko 10ak vozila. Katastrofa. Jedino Linea ima ok cijenu u HR

Autor igorrzg 01 Jun 2013, 20:43

Ne treba zaboraviti da je posao sa Fiatom direktna zasluga prethodne vlade na čelu sa Mirkom Cvetkovićem. Sad se Dinkić ponaša kao da je samo on odradio celu stvar. Treba da ga je sremota.

Autor MV 01 Jun 2013, 21:02

Kakva vlada, zasluge sto je dosao pripadaju najvise Fiatu, svaka drzava bi mu iste uslove ponudila. Ustvari, najzasluzniji za otvaranje fabrike u Srbiji su radnici Dacije u Rumuniji, koji su strajkovali bas u vreme kad je Fiat trazio lokaciju za fabriku.
Jer prvobitni plan Fiata je bila Rumunija.

Autor B.M. 01 Jun 2013, 21:12

Zaboravih, ovo sto Hrvati pisu, ne znaci kako se oni nesto dive Srbiji, vec jednostavno hoce svoje privrednike pokrenuti na akciju. U smislu; mogu Srbi, a sto ne mozemo mi.

Autor B.M. 01 Jun 2013, 22:10

Чаробни
Сетио сам те се данас. :)
Дотерао неки лик код другара у перионицу овог новог Фићу па сам га детаљније погледао.
За те паре Фићко је једном речју "ненадјебив"!! :))

Autor Гагиба 01 Jun 2013, 22:44

Kakav je 500L iz ugla nekoga ko ga poseduje, kao i u poredjenju sa Puntom Classic:

"Pa evo već par dana điram 500L uglavnom po gradu, doduše išao sam i do sela po ibarcu. Prešao sam nekih 300 km za sada. Definitivno su nebo i zemlja tu nema šta. 500L je dosta komforniji, lepši, moderniji, pregledniji, tiši u kabini, funkcionalniji, jednom reciju - oseca se miris novog pa zaboravljaš na sve eventualne nedostatke.

Istina je da je dosta je tromiji na semaforu tj pri startu u odnosu na punta. Punto je dosta živahniji po gradu. Ali na primer, A stub na puntu pri skretanju pravi probleme pa moraš da savijaš glavu da ne bi pokupio nekog pešaka na pešačkom ili u krivini. U 500Lu taj problem nemaš, saobraćaj posmatraš sa visine, a bočno staklo dosta pomaže u preglednosti. Retrovizori bočni su veliki pa nema problema pri parkiranju, prilično lako se navikneš na gabarite. Kada ulaziš u punta moraš da se savijaš, a u 500L sedaš ko u djip. ;) Sedišta su slične udobnosti, nego u puntiću sediš malo zavaljenije pa se čini da je za nijansu udobnije. Moguće je da je sedalni deo malo kraći, ali mislim da nije to ništa strašno kako su neki opisali (ipak, to ti ostajem dužan da odgovorim po povratku sa letovanja) Nekako dosta više mesta ima u odnosu na vrata do menjača i ispod volana u odnosu na kolena, pa je dosta konfornije nego sedenje u puntu + volan se podešava po visini i dubini, dok kod punta čini mi se samo po visini. Motor je skockan sjajno. Ima mesta kolko hoćeš. Npr mnogo bolji prilaz da se zameni sijalica na faru nego kod punta. Tamo je to bilo mišn imposibl. :realmad: Takođe i posuda za tečnost za brisače nije odmah pored klema akomulatora kao kod punta i dosta je pristupačnija za sipanje.

Što se udobnosti pri vožnji tiče, fićko mnogo manje oseća rupe i neravnine od puntića. Volan ne može da se poredi. City servo ti u 500L uopšte ne treba! Što se preciznosti menjača tiče - pa šta znam... tu su negde. Prva i druga brzina su ti ko kod punta prva tj služe za startanje, treća ko druga u puntu i tako dalje. Bar sam ja stekao takav prvi utisak. Inače motor je takav da te tera da se vozaš lagano bez naglog dodavanja gasa posle šaltanja. Mada nisam primetio da je dosta tromiji kada vratiš u niži stepen i kreneš da pretekneš nekoga ili da se na brzaka provučeš u raskrsnici. Na otvorenom, pri 60-70 km/h ti si već u 6toj na oko 2000 o/min :) a onda dalje ide pravi užitak jer tada pliva ko lađa, pogotovu ako ti se ukaže dobar asfalt. Vidim da dosta dobro podnosi udare vetra, čini mi se bolje od punta iako je znatno viši. E sad, ako ne napraviš dobar zalet, na uzbrdici (npr kod stepojevca ka beogradu) ume da traži niži stepen prenosa da bi izvukao. Vozio sam pozadi dve odrasle osobe i bebu i suvozača, kao i popunjen gepek, nisam osetio da slabije vuče u odnosu kad sam sam u njemu, dok se kod punta to i te kako znalo osetiti. Ima hill holder :clap: koji ćeš osetiti na prvom semaforu na uzbrdici. Drži taman toliko da ležerno prebaciš nogu sa kočnice na gas, a da se ne pomeri u nazad. Probao sam... otprilike 3-5 sekundi. Treba voditi računa da se ne zamisliš pa da ne krene nizbrdo.

Gepek ne vredi da poredim, dečja kolica su nam stala bez problema, a da nam je pri tom ostao prazan deo ispod daske, dok u puntu nije bilo teorije da stane. U puntu nisam imao svetlo u gepeku i to me je opasno smaralo noću kad si u nekoj frci. Ko ima sedište za bebe, vredno je napomenuti da postoji izofix sistem što dodatno povećava sigurnost. Pregradica ima kolko hoćeš - dosta više nego u puntu. Gornja pregrada kod suvozača je extra, jer ima klapnu - otvor iznutra, pa kad klima radi tu možeš staviti limenku, flašicu ili sendvič da se hlade. Iznad suvozača je futrola za naočare umesto držača za ruku što je sjajna stvar. Ogledalce sa svetlom ima i na vozačevom i suvozačevom suncobranu."

http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=59352

@Гагиба
ah sto volem kad me se po dobrom sete... :)

Autor carobnjak 01 Jun 2013, 23:48

Чаробни
Богме, лепо га је описао Бимба. :)
Јел иде у неком пакету наслон за руку између седишта??

Autor Гагиба 02 Jun 2013, 00:15

@Гагиба
doplata za prednji naslon za ruku je tricavih 80 eura ali nisam siguran da li je moguca za paket Nacionale...

http://www.fiat500l.rs/cenovnik/FIAT500L.pdf

Autor carobnjak 02 Jun 2013, 00:26

A sta mi mislimo o hrvatima? mozemo samo da sanjamo autoput kao njihov

Autor Cekajuci Kineze 02 Jun 2013, 09:10

@B.M
Cemu ono ‚‚Hrvati se ne dive Srbiji‚‚ i slicno...a prvobitni plan Renoa bila je Srbija, jos devedesetih, pa nismo dali sve sto smo dali sada i izgubismo 15 godina.Ovo je fenomenalan auto i jedan od najboljih,ako ne i najbolji izbor trenutno u Srbiji.

Autor Bobo 02 Jun 2013, 09:49

Ne znam da li mi je veca muka od ovih sto odma okrenu pricu na nacionalizam i mrznju ili ovi sto politicki pokrivaju vest oko FAS-a. Partijski botovi rade na novinskim sajtovima pa i ovog tipa (na zalost svih ostalih) non stop... nema spavanja.

Autor Orlo 02 Jun 2013, 10:48

@Alfista 01 Jun 2013, 19:55

U Splitu kupuju cement iz Kosjerica (koji je jeftiniji nego kod nas) a mi u Srbiji kao da jedemo Splitski cement...toliko o tome da ne kupujemo jedni od drugih, bar sto se mog faha tice.

Autor RS 02 Jun 2013, 11:44

Хрватска као најбитније тржиште за српске аутомобиле италијанских гена у последњих 15 година је јако релевантно мерило фића 500л подухвата ... све смо се усрамели од њиховог објективног става без предрасуда

Autor Столе 02 Jun 2013, 13:13

@Orlo
U potpunosti se isto osecam povodom svega ovoga.

Autor Bobo 02 Jun 2013, 15:52

@Столе

"у последњих 15 година"

O cemu ti pricas?!?
Fijatu je Hr trziste jednako bitno kao i nase, a to vazi i za ostale proizvodjace...

Autor carobnjak 02 Jun 2013, 18:18

@carobnjak

јесте... у праву си, ја мислим да му је хрватско тржиште најважније на свету ... можда и још важније ... зато ће сад да почну да га производе у Ватикану , јер ће онда хрвати да почну да купују 500л

Autor Столе 03 Jun 2013, 12:34

@Столе
opet nisi razumeo!
Hrvatsko mu je NEBITNO koliko i nase! :)

Autor carobnjak 03 Jun 2013, 12:37

ко ће тебе разумети ... :Р

Autor Столе 03 Jun 2013, 12:40

@Столе
pa lepo sam napisao... :)

Moje cudjenje se u stvari odnosilo na zasto bas 15 godina?

Autor carobnjak 03 Jun 2013, 12:42

па рачунам паушално од дана од кад су последењег кеца и југа сурдукнули у неки јендек ил под пресу

Autor Столе 03 Jun 2013, 15:59