home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kupovina "fiće" je šezdesetih godina prošlog veka, bio događaj ravan rođenju ili smrtnom slučaju u porodici. Danas ga se rado sećamo, mada ga neki i dalje voze. U čemu je tajna tog automobila?

Muzej istorije Jugoslavije u saradnji sa Udruženjem istoričara automobilizma i Udruženjem ljubitelja Fića iz Kragujevca organizovao je drugo po redu Druženje sa "fićom" na platou ispred Muzeja 25. maj.

Posetioci su imali priliku da vide revijalnu izložbu od preko 30 automobila "zastava" 600, 750 i 850, iz gradova širom Srbije, da izaberu najsimpatičnijeg "fiću", čuju zanimljiva predavanja o ovom autoobilu i automobilskoj industriji u Jugoslaviji, kao i da učestvuju u revijalnoj vožnji ulicama Beograda.

Takođe je predstavljena i nova serija suvenira inspirisanih "fićom".

Iako je ovaj automobil predviđen za prevoz omanjih putnika na kratkim relacijama, "fićom" su čitave familije (sa koferima, strinama i loncem punjenih paprika) putovale u posetu rođacima na drugi kraj zemlje.

Kupovina "fiće" je šezdesetih godina prošlog veka bio događaj ravan rođenju ili smrtnom slučaju u porodici. Inicijacija novog "ljubimca" vršila se tako što bi vlasnik ukrcao neverovatnu količinu oduševljene susedske dece i provozao ih po kraju...", napisao je Dejan Novačić u "Leksikonu YU mitologije".

Prvi automobil u većini jugoslovenskih porodica, ostao je simbol svakodnevice i putovanja za mnoge bivše Jugoslovene. "Fića" ("zastava" 600, 750, 850) se proizvodio u kragujevačkoj fabrici Crvena Zastava, po licenci italijanskog "Fijata" ("fijat" 600).

Tokom trideset godina, od 1955. do 1985, proizvedeno je 923.487 automobila. "Fijat" 600 po licenci se proizvodio i u drugim zemljama - u Italiji do 1969, Španiji do 1973. i Argentini do 1982, a najduže u Jugoslaviji do 1985. Proizvodio se i u Čileu i Kolumbiji (u koprodukciji sa "Zastavom").

"Fića" je u Jugoslaviji služio i kao milicijsko službeno vozilo, godinama je bio jedino vozilo za obuku vozača, učestvovao je na trkama, a "fićama" se čak igrao i fudbal na Tašmajdanu!

Tokom poslednjih godina raste interesovanje za ovaj automobil, organizuju se okupljanja, takozvane "fićijade" u mnogim gradovima u Srbiji, a u Kragujevcu je pokrenuta inicijativa da se "fići" podigne spomenik. Pored Srbije, "fićijade" su organizovane u Bosni i Hercegovini i Nemačkoj.

Preuzeto sa: Mondo.rs

Foto: Muzej istorije Jugoslavije



čitanja : 4902



Komentari

Kul je fica, ali sam toliko navikao na 500, da mi je 600 nekako predebeo i ogroman.

Autor Fordovac 25 Avg 2013, 01:22

@Fordovac
a gde si ti navikao na 500 kad ih nema ni za lek?

Autor carobnjak 25 Avg 2013, 15:27

vako jas sam od makedonija i imam oko 26 godinama i najvece sto zelim od automobila e naravno fico.naravno i ga imam jas to fico zosto ga custvuvam kako nesto sto mnogo mi znaci i zalim sta nemaga vise u proizvednju.znam da ima novi ali ne e to bas ona fica od zastava kraguevac tuku je od fiata i ne ga ima onog dusi od sarog naseg fica ednostavno e drugih auto.zelim da dogem na ovom sobir pred muzej sa moj fica iz makedonija pozdrav

Autor jane kostoski 13 Sep 2013, 14:48