
Kako prenose Novosti, osim izvoza voća i povrća, u kojem već duže vreme beležimo značajan rast, na svetskoj pijaci bismo mogli postati prepoznatljivi i po prodaji automobila. Statistika pokazuje da je Srbija u prvih devet meseci izvezla robu vrednu 8,1 milijardu evra, što je skoro za trećinu više nego u istom periodu lane. Najveću zaslugu za to ekonomisti pripisuju poslovanju „Fijata“, zbog čije se proizvodnje izvoz drumskih vozila povećao za skoro 60 odsto u odnosu na prošlu godinu.
„Fijat 500l“ i ostali četvorotočkaši iz pogona u Kragujevcu doprineli su i da se Srbija sve brže vraća na američko tržište. Čak 70 odsto ukupnog srpskog izvoza u SAD čine automobili, a „preko bare“ prodajemo i lovačko i sportsko oružje, ali i pištolje i revolvere.

Na listi deset proizvoda najzastupljenijih u izvozu u septembru, prva tri mesta zauzima izvoz različitih vrsta drumskih vozila. Najviše izvozimo automobile čije je paljenje svećicom, zatim dizelaše, snage do 1.500 kubika i dizel automobile do 2.500 kubika. Ukupan izvoz ovih vozila „Fijata“ različitih tipova motora u septembru je bio veći od 210 miliona dolara.
- Dobri rezultati spoljne trgovine posledica su proizvodnje i izvoza „Fijat automobila Srbija“, ali i proizvođača delova za automobile i električnih mašina i aparata - kaže Jasmina Crnomarković, šef grupe za statistiku spoljne trgovine pri Republičkom zavodu za statistiku. - Region Šumadije i Zapadne Srbije u septembru beleži rast od 33,6 odsto zahvaljujući izvozu „Fijata“.
Naša sagovornica, međutim, napominje da je među prvih pet konstanti sa najvećim izvozom uvek povrće i voće.
- Ima pomaka kada je naš izvozni potencijal u pitanju, iako nam ne cvetaju ruže, ali nam ide nabolje - priča Crnomarkovićeva.
- Poljoprivredni proizvodi su do sada jedini imali siguran suficit, a on je u ovoj oblasti zabeležen i ove godine. Za prvih devet meseci uvezli smo voće i povrće u vrednosti od 1,1 milijardu dolara, a izvezli 1,9 milijardi.

I ekonomista Miroslav Zdravković smatra da je veoma važno da raste izvoz proizvoda po kojima je naša zemlja prepoznatljiva i koji su joj i ranijih godina donosili najsigurnije prihode.
- To što je naglo skočio izvoz zbog „Fijata“, naglo može i da se uruši, poput „Ju-Es stila“, tako da je itekako važno da raste izvoz voća i povrća i prerađevina, ne računajući kukuruz zbog prošlogodišnje suše - objašnjava Zdravković.
- Srbija je druga po stopi rasta izvoza, nakon Ekvadora, u odnosu na 2012 godinu. Do sredine ove godine Slovenija i Hrvatska su imale od tri do pet puta veću mesečnu vrednost izvoza u SAD od Srbije, pojedinačno, a sada je zbog „Fijata“ u avgustu i septembru izvoz iz Srbije gotovo jednak zbirnoj vrednosti ove dve države.
Zdravković, međutim, kaže da je potrebno još mnogo vremena da bi Srbija mogla da dostigne nivo izvozno orijentisanih država.
- Izvoz startuje sa izuzetno niske osnovice, te je do ulaska u red izvozno orijentisanih država potrebno od 7 do 10 godina sa potpunim fokusom svih politika u pravcu njegovog rasta, a ne u pravcu otpuštanja radnika, kako u državnoj upravi tako i u javnim preduzećima - napominje Zdravković.
Najveći izvoznici
Među prvih pet kompanija koje su najviše izvozile su „Fijat automobili Srbija“, NIS, „Tigar“ iz Pirota, pančevačka „Petrohemija“ i „Hemofarm“ iz Vršca. Slede „Gorenje“ i RTB Bor.
Preuzeto sa: Novosti.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Usatoday.com / Fiat Automobili Srbija
Lepsi je ovaj 500L za USA trziste. I verovatno opremljeniji i jeftiniji nego kod nas i u EU.
u najnovijem motor trendu fiat 500l je bio u konkurenciji za auto godina. zakljucak za njega je bio "prodavati fiat 500l na americkom trzistu ima smisla koliko prodavati i dodge ram na evropskom trzistu"
@Orlo
dokle ces da postavljas bajate vesti od 4 meseca?
Zar nema nista novije na netu? :)
"Statistika pokazuje da je Srbija u prvih devet meseci izvezla robu vrednu 8,1 milijardu evra" ...
1. Koji deo tih 8,1 milijardi evra vrednosti je proizvodu dodato u Srbiji?
2. Koji deo od (1) ostaje Srbiji?
Inače, sramota je upoređivati izvoz pištolja za čiji je dizajn i proizvodnja zaslužena domaća privreda, sa "izvozom" automobila koji u Srbiji stiže u kutijama, montira se pa ga šaljemo dalje.
Ovo su stari podaci, prvih devet meseci. U Oktobru je jos bolje, mislim da pokrivenost uvoza izvozom dostize 80%.
Treba nam jos jedan model za siri krug kupaca.
Zaboravljate na polovne automobila. samo na sajtu "polovni automobili" postoji 92.000 vozila na prodaju od toga 41.000 putnickih automobila. I to se racuna u uvoz prijatelji. Kada se uvoze delovi za 500L, uvozi se zaliha delova za najmanje 6 meseci. Isto to rade i kooperanti. Kad to ne urade, onda nastaju zastoji kao pre mesec dana zbog nedostatka delova. Tad dobavljac placa ogromne penale, pa se i njemu isplati da isporuci delove za 6 meseci unapred.
Nije to nista, jos dok se radio Punto, gomila njih je pisala po raznim forumima kako automobili sklopljeni dolaze u KG, gde samo prodju kroz halu i nalepe im znak. Sad vec priznaju kako se sklapaju u KG, znaci napredujemo.
@carobnjak
Postavio sam tu da cisto imamo dodatne podatke o uvozu a i naslov je sam po sebi interesantnan (i tekst za one koji znaju da citaju), ali u svakom slucaju ne moze da skodi, a sto ne skodi, znaci da koristi... :)
Gde to postoji pouzdan izveštaj da "pokrivenost uvoza izvozom dostize 80%" ?
Oni koji znaju da citaju neka ponove poslednji pasus, moze i do sutra...