home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Izvor: Danas.rs

Da li će neispunjavanje obaveza države prema Fijatu ugroziti početak proizvodnje još jednog novog modela u FAS-u

Nakon minulih novogodišnjih i božićnih praznika, proizvodnja u kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) polako se zahuktava i odvija se u tri smene. U ovom trenutku iz pogona izlazi više od 550 automobila dnevno. Kragujevačka fabrika je, inače, jedna od retkih, ako ne i jedina automobilska firma u Evropi, koja radi u tri smene.

Procene međunarodnih institucija, prema kojima bi ove godine prodaja automobila u Evropi trebalo da poraste za 1,5 do dva odsto, ide na ruku menadžmentu Fijata koji planira da u 2014. godini, samo u FAS-u, proizvede oko 130.000 automobila „fijat 500L“, među kojima će biti i nova verzija tog modela sa pogonom na tečni gas, čija će proizvodnja startovati u februaru. To će biti četvrta verzija „fijata 500L“, s obzirom na to da je u minulih godinu i po dana krenula proizvodnja terensko-sportke varijante tog modela („treking“), kao i automobila sa pet i sedam sedišta („living“).

Da Fijat ima ambiciozne planove o tome svedoči i podatak da će do 2016. godine, u razvoj novih modela automobila, uložiti čak devet milijardi evra. Osim novih modela marke „maserati“ i „alfa romeo“, koji će se proizvoditi u Italiji, Fijat planira i razvoj novih automobila iz porodice „500“ (prema nezvaničnim informacijama, ti automobili bi se proizvodili u Poljskoj), kao i proizvodnju jeftinijeg automobila, umesto „pande“. To, međutim, nikako ne znači da bi Vlada Srbije, kao suvlasnik fabrike automobila u Kragujevcu, trebalo da sedi skrštenih ruku. Naprotiv, nadležni u Srbiji imaju više adute da od top menadžmenta Fijata zatraže da se proizvodnja jednog od novih modela poveri kragujevačkoj fabrici. Argument, koji govori u prilog toj konstataciji, jeste i to da je kragujevačka fabrika jedna od najmodernijih u Evropi, a rasplaže i stručnom radnom snagom koja je dokazala da je spremni za proizvodnju automobila prema najsavremenijim tehničko-tehnološkim standardima.

Ali ono što bi, eventualno, moglo da ugrozi taj posao jeste činjenica da država Srbija još nije ispunila sve obaveze prema italijanskom partneru. Pre svega one koje se odnose na izgradnju putne infrastruture. I to uprkos činjenici da je prošlo pet i po godina od potpisivanja ugovora sa Fijatom. Davno započeta gradnja auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10, koja je trebalo da bude okončana do starta serijske proizvodnje novog Fijatovog modela u FAS-u, ne samo da još nije završena, već niko više i ne pominje rokove do kada bi ta saobraćajnica trebalo da bude predata na upotrebu. Ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu Igor Mirović izjavio je krajem prošle godine, na sastanku sa lopalnim zvaničnicima, da je u republičkom budžetu za 2014. obezbeđen novac za izgradnju preostalih deonica auto-puta do Koridora 10, koje bi, prema njegovim rečima, trebalo da budu završene do 2015. godine. Ne dugo potom, u Kraguejavac je došao ministar građevine Velimir Ilić koji je rekao da će auto-put do Koridora 10 da se gradi novcem iz kredita, ali da ne može sa preciznošću da tvrdi kad će ta saobraćajnica da bude završena. Tim pre što je, prema Ilićevim rečima, trenutno prioritet gradnja drugih putnih pravaca po Srbiji. Izgradnja saobraćajnice, koja je od velikog značaja za najvećeg izvoznika (od izvoza automobila ostvaren je devizni prihod od 1,5 milijatrdi evra), srpskim zvaničnicima, očito, nije priopritet.

Prema ugovoru sa Fijatom, Vlada Srbije je u obavezi da izgradi i obilaznicu oko Kragujevca, kako se šleperi sa delovima za automobile, kao i sa gotovim automobilima, ne bi „zaglavljivali“ po kragujvačkim sokacima. Prvo je bio predviđen nastavak gradnje, takođe davno započete Juže obilaznice, na kojoj je trebalo da se prokopa tunel, u dužini 1,5 kilometara, kroz Metino brdo. To bi bila najdirektnija veza Fijatove fabrike sa Koridorom 10. Gradsko rukovodstvo se, u međuvemenu, dosetilo da bi možda bilo bolje da se oko Kragujevca gradi severna obilaznica koja bi koristila i gradu, a ne samo Fijatu. Prema ugovoru i ta obilaznica je trebalo da bude gotova do početka serijske proizvodnje novog modela u FAS-u. Toliko o ozbiljnosti države Srbije kad su kapitalne investicije, koje treba da obezbede privredni oporavak zemlje, u pitanju. Nevolja je što bi od te (ne)ozbiljnosti mogla da zavisi i eventualna odluka prvog čoveka Fijata, Serđa Markionea, i njegovih najbližih saradnika o tome da li će kragujevačkoj fabrici biti poverena proizvodnja još jednog novog modela, bez čega se, inače, ne može govoriti o punoj uposlenosti kapaciteta FAS-a.

Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat



čitanja : 1803



Komentari

Jedina koja radi u tri smene, ali malo sutra. Pa zar nije koliko pre dva dana bila vest o tome kako Land Rover ne moze da napravi dovoljno ni Evoque-a, ni Range-a, ni Range Rover Sporta, kao i da Mercedes ne moze da napravi dovoljno A i CLA klasa.

Autor Fordovac 04 Feb 2014, 01:26

Ma kako nisu jedini. A u Žilini, spavaju?

Autor Dusan 04 Feb 2014, 01:40

Zbog problema s putevima FAS je jedina fabrika na svetu koja skoro sve automobile izvozi vozom. Delovi iz Italije takodje dolaze vozom. A ako se duplira proizvodnja ni voz tu vise ne pomaze. Zagusice saobracaj kompozicijama.
A sto se tice trece smane, mislim da FAS moze da isto proizvede i u dve smene sa prekovremenim radom, al Italijani nece da rizikuju da im se radnici pobune il opet neko izgrebe auto. Ionako to za njih nisu neke pare. A treceh modela nece biti dok se dobro prodaje 500L. Jednostavno nema mesta za jos jedan model, jedino neke manje serije.

Autor B.M. 04 Feb 2014, 07:18

U Žilini razmisnjaju da uvedu 4. smenu (nije sala). U Madjaskom Djeru u 3 smene rade vec godinama. Neretko uvode trosmenski rad subotom nedeljom i praznicima. Daleko od toga da je Fiat jedini.

Autor Vojvoda 04 Feb 2014, 10:10

Krenuli su hvalospevi, krenula je kampanja, kao i ono o izvozu...
Bolje neka se skoncentrisu na to da zavrse vec jednom Koridor 10 i to oba kraka ka Bugarskoj i Makedoniji, inace smo ga ugasili kao drzava, ovo moze da saceka, neka se bolje logisticki organizuju...
P.S. To sto se gradi od Batocine do KG-a nije auto-put vec moto-put, cisto informativno...

Autor Orlo 04 Feb 2014, 12:34

B.M.
Upošte nije jasno o čemu više pričaš...
Prvo, transport železnicom je više nego duplo jeftiniji od kamionskog. Uz to Fiat taj transport NE PLAĆA!
Drugo, ugovorom je Fiat izabrao Bar, a ne Solun ili Kopar.
Treće, srpske železnice su prazne, pa dva dnevna voza za Bar, mogu bit bar 5 puta češća.
Četvro, proizvodnja na godišnjem nivou je tričavih 130 000 komada, što je tri puta manje od predviđenog kapaciteta.
Četvrto, ako Fiat ima malo radnika i ako rade prekovremeno, nemoj da ražmišljaju dal će radnici da se bune, nego nek izvole pa neka zaposle još toliko.
Peto, što se koridora tiče, ako ime je to trebao, treba su da ivole fabriku na drugom mestu a ne u centru Kragujevca.

Sve u svemu, fiat traži dlaku u jajetu, izmišlja svašta, a na žalost mnogi ih podržavaju suprotno interesima ove naše napaćene zemlje!

Autor majstori majstori 04 Feb 2014, 19:52

@majstor nad majstorima
taj kapacitet ce biti ostvaren tek uvodjenjem jos 2 modela u proizvodnju.
Zadnja recenica ti je odlicna, samo bih dodao da se o interesima ove zemlje ne razmislja vec vise od 3 decenije!

Autor carobnjak 04 Feb 2014, 20:00

@ majstori majstori

500L se transportuju zeljeznicom direktno u vecinu zemalja EU, a preko luke Bar ide samo izvoz za Italiju, juznu Evropu (Spanija, Portugalija) USA i trece zemlje.
Fijat itekako PLACA zeljeznici transport. To na sta ti mislis je samo za manevar u krugu fabrike FAS.

Autor Sinbad 04 Feb 2014, 21:34

Sinbad
Fiat je oslobođen mnogih dažbina, pa i prevoza, čak ni radnike ne plaća! Nego nam naša draga Srbija!
Upravo, jedine troškove u transportu železnicom ima u svom krugu na utovaru i ranžiranju :)
I zammisli, opet iskazali gubitak ?? (da se opet ne sporimo u ovaj gubitak ne ulaze investicije, nego čisto poslovanje i troškovi u vezi njega!) Smešno zar ne??
Inače za Bar prođe grooo izvoza, 2 kompozicije po 200-300 auta dnevno.

Autor majstori majstori 04 Feb 2014, 22:18

To za radnike i za neplacanje prevoza nema blage veze sa istinom. Hajde ne pricaj napamet nego najpre proveri informacije. Zelelznice Srbije uopste i ne pruzaju uslugu FAS-u, prevoza u krugu fabrike tj na indistrijskom koloseku. To radi privatna firma. FAS placa zeleznici 42€ po automobilu za prevoz do luke Bar. Ako mislis na subvencije z aradna mesta, onda bi se moglo reci da su pre par meseci potrosili subvencije, i da su poceli da placaju radnike o svom trosku.

Autor Sinbad 05 Feb 2014, 04:57

Česi modernizuju Koridor10 zbog FASa
http://www.b92.net/biz/vesti/tema.php?id=503&nav_id=808208

Autor B.M. 05 Feb 2014, 07:49

Fiat itekako placa zeleznici
Železnice: Fiat nam plaća penale

http://akter.co.rs/26-ekonomija/48435-eleznice-fiat-nam-pla-a-penale.html

Autor B.M. 05 Feb 2014, 09:19

Ovo je istina:
"Direktor Direkcije za prevoz Železnica Srbije Negoslav Teofilović je rekao Tanjugu da su srpske železnice prošle godine oko tri meseca besplatno prevozile za Fiat da bi pomogli kragujevačkoj fabrici da što pre pokrene proizvodnju. "

I tako, sve u krug, i na ruku privatne komapanije o štetu države Srbije!
Sinbad, ti pričaš o ranžiranju i utovaru u krugu fabrike, koji je Fiatova lična stvar a i taj posao je železnica radila o svoju štetu.

I sve fino, saberi oduzmi, besplatna pomoć i Fiat Srbija opet u gubitku.... a to znači da ni "conjka" ne ostavlja nama od dobiti koje je stvorio....
I šta radi Fiat? Privija i odvija zavrtnje, uvozi od igle do lokomotive, dobija subvencijee i pravi štetu našoj državi! Treba fijat dobrooo prišrafiti i naći mu konkurenta. To je spas za svijuh nas....

Autor majstori majstori 05 Feb 2014, 16:51