
Preuzeto sa: Polovniautomobili.com
Volkswagen je priznao da je godinama varao na ekološkim testovima dizel automobila u Americi. Mogao bi da bude kažnjen sa čak 18 milijardi dolara. Ovo je najnovija vest koja je žestoko potresla čitav svet, ali priča sa podešavanjem dizel motora tako da u laboratorijskim uslovima ispune sve standarde, dok je na ulici potpuno druga priča, traje već dugo...
Poslednjih godina su proizvođači automobila širom Evrope pokrenuli kampanju u kojoj tvrde da su dizel motori „čisti i zeleni“, ali eksperti tvrde da se rezultati, uslovno rečeno, nameštaju.
Mnogi proizvođači već dugo proizvode vozila koja ispunjavaju Euro 6 standard. Konkretno, kada su u pitanju azotni oksidi (NOx), Euro 6 podrazumeva da svi novi dizel automobili ne smeju da ispuštaju više od 80 mg/km ovih jedinjenja.
Procenjuje se da 55% novoprodatih automobila u Evropi koristi dizel. U Velikoj Britaniji je sličan odnos, dok je u Španiji i Francuskoj skoro 80% u korist dizelaša.
Ovakav odnos je u velikoj meri rezultat fokusiranja pažnje na CO2, tj. manjeg poreza i drugih povlastica koje su dobijali automobili sa manjom emisijom ugljen-dioksida bez obzira na vrstu goriva. Dizelaši emituju manje ugljen-dioksida u odnosu na benzince, ali zato izbacuju velike količine azotnih oksida (Nox) i sitnih čestica čađi, koji izazivaju ozbiljne zdravstvene probleme.
Azotni oksidi imaju veoma negativan efekat na zdravlje ljudi. Oni su glavni prekurzor za pojavu ozona pri tlu, koji izaziva respiratorne probleme. Kod savremenih automobila, katalizatori i filteri (DPF - Diesel particulate filter) rešavaju taj problem. Tako bar mnogi misle!
Nažalost, realnost je prilično depresivna.
Širom Evrope političari i razne institucije počinju sve više da govore o štetnosti dizel motora, bez obzira što su ekološki standardi oštriji nego ikada i što je tehnologija dizel pogona napravila veliki napredak poslednjih godina. Na primer, Francuzi planiraju da ograniče pristup dizel vozilima u širi centar grada, koristeći novi sistem za identifikaciju vozila.
Nedavno obavljeno testiranje je pokazalo da je, u proseku, realna emisija NOx bila sedam puta veća od onoga što je postavljeno Euro 6 standardom.
Koncentracije NOx u Evropi redovno nadmašuju trenutne standarde EU po pitanju kvaliteta vazduha (200 µg/m3 u proseku u periodu od jednog sata i 40 µg/m3 kada je u pitanju godišnji prosek), naročito u urbanim sredinama. Pretpostavlja se da oko 40% emisije NOx stiže iz saobraćaja na putevima.
Normativi koji regulišu emisiju NOx i drugih gasova iz putničkih automobila u Evropskoj Uniji tokom godina postaju sve oštriji. Dozvoljena granica za NOx iz dizel automobila opala je sa 500 mg/km pod Euro 3 standardom (od januara 2000.) na 80 mg/km pod Euro 6 standardom (od septembra 2014.).
Sve je to lepo na papiru, ali postavlja se pitanje da li može da se veruje rezultatima obavljeni u laboratoriji pod specijalnim uslovima. Neka istraživanja su pokazala da ne može.
Studija o kojoj govorimo analizirala je izduvne gasove 15 dizel putničkih automobila, od kojih 12 ispunjava Euro 6 standard, a 3 američki ekvivalent (Tier 2 Bin 5), uz pomoć prenosivih sistema za ispitivanje, koji omogućavaju konstantno praćenje kvaliteta izduvnih gasova, brzine kretanja, ubrzanja, nagiba puta i temperature u izduvnom sistemu.
Na ispitivanje je potrošeno više od 140 sati i pritom je pređeno 6.400 kilometara. Zahvaljujući obilju dobijenih podataka, pri čemu je kvalitet izduvnih gasova u svakom trenutku mogao da se uporedi sa trenutnim uslovima vožnje, došlo se do prve sistematične analize nivoa zagađenja koji izazivaju moderni dizel automobili pri realnim uslovima vožnje.
Rezultati
U proseku, stvarna emisija NOx zabeležena kod testiranih vozila bila je oko sedam puta viša od ograničenja postavljenog Euro 6 standardom. Kada bismo ovo primenili na čitavu „flotu“ novih vozila, došli bismo do toga da prosečan nov dizel automobil emituje 560 mg/km NOx, dok je ograničenje 80 mg/km.
U najvećem broju slučaja, „skokovi“ u emisiji NOx nisu mogli da se pripišu ekstremnoj ili netipičnoj vožnji, već je jednostavno reč o tome da testiranje u laboratoriji ne uzima dovoljno u obzir svakodnevne izazove sa kojima se susreće prosečan automobil: spora vožnja u koloni uz mnogo kreni-stani situacija, dugo stajanje na semaforu, oštra ubrzavanja, parkiranje, gašenje i startovanje motora, „regeneracija“ elemenata izduvnog sistema...
Nije sve tako crno
Nisu se sva vozila pokazala toliko loše. Neki od testiranih automobila su imali rezultat koji je ispod Euro 6 ograničenja, što nam govori da tehnologija za postizanje takvih rezultata postoji, ali da još uvek ne postoje mere koje bi primorale sve proizvođače da postignu nisku emisiju NOX i u realnim uslovima, a ne samo u laboratoriji.
Grupa „Real Driving Emissions“ osnovana od strane Evropske komisije, predlaže da testiranje u realnim uslovima postane deo redovnog procesa za homologaciju automobila u Evropskoj Uniji. Hoće li se to ikada desiti, ostaje da vidimo.
Ni kod ugljen-dioksida (CO2) situacija nije sjajna
Regulativa koja uređuje nivo zagađenja koje izazivaju putnički automobili u EU vrlo uspešno je spustila zvaničan prosek potrošnje goriva i emisije ugljen-dioksida novih vozila u Evropi. Cilj od 130 grama ugljen-dioksida po kilometru (130 g/km), koji je postavljen za 2015, ispunjen je dve godine pre roka, pri čemu proizvođači pokazuju ozbiljan napredak, te deluje da su na dobrom putu kako bi ispunili cilj od 95 g/km postavljen za 2020/21. godinu.
Međutim, ispod tog uspeha leži mnogo razloga za brigu. Osnova za uređivanje ove oblasti jesu rezultati dobijeni u laboratorijskim uslovima. Da bi se ostvario pravi napredak, rezultate iz laboratorije treba da potvrde i rezultati u realnim uslovima vožnje.
Jedna studija je pokrila nova vozila proizvedena tokom 13 godina, privatna i službena, iz Nemačke, Velike Britanije, Holandije i Švajcarske. Praćena je potrošnja goriva i emisija CO2 na uzorku više od pola miliona vozila. Otkriveno je da je prosečna razlika između laboratorijskih rezultata i rezultata u realnim uslovima po pitanju CO2 emisije povećana sa 8% u 2001. na 38% u 2013. godini.
Nećemo da se pravimo naivni - od početka se znalo da rezultati iz laboratorije ne mogu da budu identični rezultatima u svakodnevnoj vožnji, već samo služe da bi se uspostavio neki standard. Međutim testiranja pokazuju da se razlika između laboratorijskih i rezultata iz prakse iz godine u godinu povećava.
Šta to znači? Jednostavno, proizvođači se prilagođavaju laboratoriji umesto realnim uslovima na putu. Možemo li da ih krivimo? Ne možemo. Da li postoji rešenje? Postoji. Veći broj testiranja u realnim uslovima.
Naravno da je testiranje u realnim uslovima izuzetno komplikovano, više nego što možete da zamislite. Kako naći standardizovanu putanju da bi jednako bili zastupljeni razni klimatski uslovi, vrste terena, saobraćajni uslovi, itd.
Uprkos tome, dosadašnja testiranja u realnim uslovima više nego jasno su pokazala da je zagađenje koje prosečan automobil izaziva znatno veće od onog koje deklarišu proizvođači.
Šta sve ovo znači za nas?
Trenutno ništa! Međutim, ako naša država pod pritiskom Evrope ili entuzijazmom nadležnih/stručnjaka odluči da uvede emisiju ugljen-dioksida kao jedan od glavnih ili čak jedini faktor za godišnje oporezivanje, tj. oporezivanje prilikom registracije, mnogi vlasnici automobila će se naći u ozbiljnom problemu i cene starih polovnjaka mogle bi dramatično da se uskomešaju.
Naime, u mnogim evropskim zemljama se visina poreza na upotrebu automobila određuje potpuno ili delimično na osnovu emisije ugljen-dioksida, koji se smatra glavnim krivcem za efekat staklene bašte.
Tako bismo opet došli u situaciju, u kojoj se već nalazimo, da vlasnici skupih i luksuznih automobila plaćaju registraciju znatno manje od vlasnika starijih vozila pod plaštom navodne brige za ekologiju, iako sada znamo da je kod novijih automobila deklarisana emisija ugljen-dioksida u realnim uslovima u stvari znatno veća.
Da li nas proizvođači automobila varaju?
Ne! Oni jednostavno prate uslove koje im postavljaju nadležne institucije. Kada te institucije budu zahtevale testiranje u realnim uslovima, proizvođači će se prilagoditi tome.
Autor: Dragan Romčević
Ima dosta istine u tekstu i zahvaljujem gospodinu Romčeviću na istom.
Dodao bih još samo: a šta ćemo sa gradskim autobusima, kombijima, kamionima i ostalim, koji su još veći zagađivači?
A šta ćemo tek sa tehnički neipravnim vozilima koji purnjaju oblake dima iza sebe a policija ih ne isključuje a tehničke preglede prolaze? Za nisu oni još mnogo mnogo veći zagađivači i ništa, i dalje idu našim ulicama i truju nas. Dokle više?
Odlicno napisan tekst i svakao treba pohvaliti autora.
Medjutim, opet se namece pitanje ko stoji iza citavog projekta koji, kako se vec moze zakljuciti, ima ozbiljnu nameru da se obracuna sa malim potrosacima i da jeftinu voznju ucini skupljom.
Ako je u pitanju naftni lobi koji je zbog niske cene nafte na svetskom trzistu, nezadovoljan profitom, akcija "sklonimo dizelase (jer nama treba vise novaca)", ne predstavlja nista korisno za obicnog coveka.
Iz ovog teksta nismo saznali ništa što već nismo znali.
A dalje ne znamo ni ono što nismo znali ranije. Pa tako ni koja su to EURO 6 vozila u realnoj eksploataciji uspela da postignu rezultate deklarisane za laboratorijske testove. Ta su "zelena", zar ne?
Ne treba se zanositi idejom da uopste postoje zelena vozila jer cak ni bicikli nije "zelen". Sve zavisi od ktiterijuma koji se pred to "zelenilo" postavlja.
U ovom trenutku najzelenije vozilo je automobil sa motorom na plin, a ubedljivo najnezeleniji je elektricni automobil.
Sve drugo je u domenu politike.
vojvoda
Slažem se potpuno sa tobom. Ali, u tekstu lepo piše:
"Neki od testiranih automobila su imali rezultat koji je ispod Euro 6 ograničenja..."
Mene samo interesuje koja su to vozila?
I zašto baš takav "detalj" nije objavljen?
Je li neko rastumačio onaj nemači Auto Bild i ono što je Orlo bio postavio pre nekoliko dana?
I tamo je kao bilo nekih vozila koja su "nešto zadovoljila", ali i ogromna većina koja je "uprskala"? Ako se ne varam?
@ moron
Nisam ni ja dobar sa nemackim jezikom, ali otprilike je to ovako uz pomoc Google translate:
Pise da su testirani Euro 6 dizeli i NOx, grafik je jedan ali je na dvolisnici pa nije moglo izjedna da se postavi... pise da je to testirano po nekom WLTP ciklusu koji stupa na snagu 2017. godine i koji ce da zameni NEDC, kao realasticniji... ako sam dobro razumeo...
I, kako je na tom testu prošao mazdin dizel od 105 ks? On je nešto bio na vrhu tabele.
http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/30/wide-range-of-cars-emit-more-pollution-in-real-driving-conditions-tests-show
Nedavno je ugledni BBC uporedno testirao na NOx Ford Focus sa najnovijim 1.5 tdci motorom koji je deklarisan kao Euro6 i starijeg Passata sa 2.0 TDI motorom Euro5 iz EA189 serije.
Ispostavilo se da je Ford vise slagao u deklarisanim podacima.
Za ocekivati je da ce sve vise biti slicnih testova.
Zanimljivo je da Vrele gume nisu dali nikakvu informaciju vezanu za ovu informaciju.
Naravno, moze da bude cudno samo onima koji ne znaju ko sponzorise ovaj srpsi moto casopis
Ima toga jos
http://www.express.co.uk/life-style/cars/611063/volkswagen-emissions-scandal-more-manufacturers-involved-Mitsubishi-Mazda-Honda-Mercedes
Ima naravno, RenoL i Volvo najgori.
http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/30/wide-range-of-cars-emit-more-pollution-in-real-driving-conditions-tests-show
@ moron
Ovaj link sto je okacio Pit u 01:32, zapravo sadrzi jedan deo grafika iz tog broja AutoBilda... i jedan deo teksta, rekao bih, je identican...
Zeleni modeli su na tom testu bili samo oni sa SCR i AdBlue-om, medju kojima su izmedju ostalih bili 208 1.6 e-HDI, 508 i 208 Blue HDI, M550d...
Evo grafika iz AB:
http://www.dodaj.rs/f/1C/135/2FYnFSFV/capture-1.png
http://www.dodaj.rs/f/2v/pC/HC7bfG9/capture-2.png
http://www.dodaj.rs/f/2S/w2/1qOHeaig/capture.png
@Orlo
Taj 1.6 e-HDI je stari, Euro 5, nema "AdBlue sustav" i čudno mi je da je on uspeo da zadovolji NOx standard za Euro 6.
1.Sta cemo sa ovim i onim? Pa poenta je da ne mozes sada iskljuciti pola evrope i sveta koji zagadjuju i cade, vec motzes samo ograniciti naredne generacije sve vise i vise kako bi u buducnosti udisali cist vazduh.
2.Elektricni automobili nisu najveci zagadjivaci, kako god okrenes, jer je prica o tome kako je struja vrlo prljava potpuna, notorna i stomilijardi puta izmerena i dokazana laz.Elektromotori su majka u svakom smislu za sus motore i jedini pravi problem je skladistenje energije i punjenje.Cak i bedna Srbija ima obavezu da za par godina proizvodi skoro trecinu struje iz obnovljivih izvora, a u razvijenom svetu ta brojka ide i vise.
3.@vojvoda
To sto si postavio je ADAC ov test(da vas podsetim to je onaj najveci evropski tester automobila, agencija koja je optuzena i priznala da je namestala rezultat za VW) i odnosi se na standarde koji ce u EU vaziti tek od 2017. godne, dakle prica zasada nema veze sa zivotom.Dalje si tu istu vest o istom, jednom i jedinom besmislenom merenju(smisleno bi bilo samo da su izmerili da li proizvodjaci lazu u odnosu na postojece norme koje danas vaze, siguran sam da su itako testirali, ali im se rezultat nije dopao), preneo nekoliko puta kao "evo ima jos".Nema vise to je jedan jedini tekst prenesen od strane raznih medija, a glasi otprilike ovako: VW Bild i VWADAC, su merili i ostale proizvodjace prema normama za kojre ce se i onoi sami zalagati da stupe na snagu 2074. godine i dosli su do porazavajucih rezultata da su gotovo svi lagali od 7 do 10 puta, prema noramama koje su 72300 puta strozije nego one koje su vazile u vreme kad su oni te automobile konstruisali i pustili u prodaju.(posto je VW uhvacen da je 40 puta vise...mrzi me da racunam...).I jos dodajes da se zna ko sponzorise V.G..Mi ne znamo pa zelimo da nam kazes, znamo samo, odnosno to je nekoliko puta i potvrdjeno da ovaj test sponzorise VW( odnosno sponzorise ADAC koji vrsi testirtanje.)O kakvim lobijima vi ovde pricate.Nemci Autobild zovu VW bild, Spiegel je pre nekoliko godina pisao o medijskom mraku koji VW pravi po EU, o namestenim testiranjima, ADAC je uhvacen u namestanju glasanja za VW, sada su ih Ameri uhvatili da su pokusali da prevare ceo njihov sistem, oni sve priznali ... o cemu vi govorite, sta jos treba da se desi da vidite da su najveci prevaranti u autondustriji danas.
Mozda bi trebalo dodati i to da je bas po tom ADACu godima Mazda proglasavana za najpouzdaniji automobil u Evropi.
:D
"sada su ih Ameri uhvatili da su pokusali da prevare ceo njihov sistem"
Kada se ovako nesto napise oda treba biti precizniji i navesti o kojim Amerima je rec.
Da li su to oni Ameri koji su bombardovali bolnicu sa ranjenicima i lekarima bez granica i to proglasili kao kolateralnu stetu, ili su u pitanju neki drugi Ameri?
... ili je mozda rec o onim Amerima koji zvizde na teniskim terenima kada Djokovic pobedjuje, samo zato sto najbolji teniser sveta nije Amer?
O kojim je to Amerima rec?
ili je mozda rec o onim Amerima koji su najprodavaniji i svakako najkvalitetniji automobil na americkom trzistu, japansku Toyotu proglasili za neispravana, zbog, toboze nekakvih patosnica i to samo zato sto je drasticno pala prodaja njihovih brendova, a kada su uvideli da su pojeli onu stvar i da je vrag odneo salu jer se japanska Toyota ipak proizvodi u Americi, onda su naglo promenuli misljenje?
vojvoda
Rec je o onim milosrdnim Amerima koji bombarduju druge drzave osiromasenim uranijumom, otimaju teritorije zbog prirodnih resursa i da bi pravili sebi vojne baze, truju narode bioloskim oruzjem, raspiruju sukobe po svetu da bi prodavali oruzje, u najvecoj meri voze automobile sa motorima preko 3000 ccm, a ovamo glume neke pravednike i ekologe. Prava milosrdna i brizna nacija, ma prosto na hleb da ih mazes!
vojvoda
To sto su Ameri takvi, kakvi su, ne opravdava VW i druge proizvodjace da falsiraju rezultate (i zagadjivanja i potrosnje i bilo cega drugog). Takodje, smatram da bi trebalo uvesti nova pravila za testiranje izuvnih gasova i potrosnje, nesto kao: 10 puta ubrzavanje i usporavanje 0-100-0 km/h, voznja po putu odredjenog nagiba, npr 7%, i voznja konstantnim brzinama na putu, a sve to dok je automobil pod punim opterecenjem (putnici+prtljag+gorivo). Da vidis kako bi se mnogima crveneli obrazi!
@vojvoda
Zelis da budem precizniji o kojim Amerima je rec?A zelis li da na isti nacin budem precizniji koje Nemce su uhvatili u prevarama.Znam, bolje ne, jel' da?
Jeste, mislili su da se Toyota pravi u Japanu i onda su je okrpili, e a kad si im ti tako retardiranima javio da se pravi kod njih, onda su ustuknuli, pa kaznili GM.Bravo.Tacno sam znao da je u pitanju neka zavera protiv VW, samo nisam imao dovoljno dokaza za to.Hvala ti.Sad posle ove price o Novaku, uranijumu i bombardovanju drugacije posmatram stvari.Kupicu Fabiju, simply clever(and cleaner).
@vojvoda,
jadan si sa svojom mrznjom. volkswagen otvoreno priznao da je varao i u evropi - ma nema sanse, amerikanci namestili. toyota priznala da je godina unapred znala za svoj problem - ma nema sanse, amerikanci namestili. svaki problem ne-americke firme u svetu je namesten od strane amerikanaca, zar ne? sa druge strane, tvojom logim cu predpostaviti da je svaki americki opoziv opravdan? niko nije namestio gm-u problem sa neispravnim bravama - oni su zasluzili da budu kaznjeni, zar ne?
i sta kazes, amerikanci mrze djokovica jer najbolji teniser sveta nije amer? iz kog razloga onda vole federera? da nije on uzeo americko drzavljanstvo? ili je ipak u pitanju cuvena teorija zavere kako amerikanci mrze sve sto je srpsko i kako non-stop o srbima pricaju kao negativcima u svojim medijima?
ali ekspertu kao ti ipak treba verovati, jer si ipak gledao 2-3 john wayne filma, pa sigurno imas vise nego odlicno poznavanje amerike
Resenje je vrlo jednostavno neznam zasto toliko buke oko dizelasa. Treba ih ukinuti ja to vec odavno pricam. To sto su VW i drugi nemacki proizvodjaci sa svojim satelitima godinama propagirali navodne prednosti dizel motora koje nikada nisu dokazane dovelo je do popularizacije ovih nemilosrdnih zagadjivaca i sad treba neko da plati cenu tome. Tu cenu ce nazalost platiti obican gradjanin i to svojim zdravljem sto je najskuplje. Ali koga to jos interesuje. Dizel motor u 21 veku ? Smesno!