
Kako prenosi Tanjug, izvoz kompanije „Fijat automobili Srbija” („FCA Srbija”) od početka godine do kraja oktobra premašio je milijardu evra, čime je ova firma još jednom potvrdila čvrsto prvo mesto na listi najvećih izvoznika.
Prema podacima Ministarstva finansija, izvoz „FCA Srbija” za deset meseci (januar-oktobar 2015) iznosio je 1,023 milijarde evra, što je daleko ispred drugoplasirane „Železare Smederevo”, koja je ostvarila izvoz vredan 272 miliona evra.
Treći je „Tigar Tajers” sa izvozom od 244,9 miliona evra, ispred Naftne industrije Srbije koja je na strana tržišta plasirala proizvode za 235,1 milion evra.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
Ovo je pokazatelj kakva je naša zemlja.
Izgleda je sad jasno da se mandat FCA u Srbiji bliži kraju. Šta posle? Možda dođe i neko ozbiljan.
Izvoz preko milijardu evra a blizi se odlazak? Logika vam bas nije jaca strana.
Al Šešelj mi je najjači, drži kao ugovor u rukama, i objavljuje ga javno, a isti je državna tajna. Da je to ugovor, vec bi bio priveden.
Oko miljarda evra izvoza do kraja oktobra minus izgubljeni novembar i najverovatnije decembar jednako je oko milijarda evra, a prošlu godinu je bio ako se ne varam oko 1.2 milijarde, a godinu pre toga ako se ne varam oko 1.5 milijarda evra. FCAS sve manji. Prodajne brojke se smanjuju, a profita nema još od dolaska FIAT-a u Kragujevac. Ja bih da sam predstavnik države ja bih raskinuo ovaj ugovor jer skuplje je davati subvencije za nešto što propada nego raskinuti ugovor.
Kako je krenulo, za godinu-dve Železara koja se uzdiže biće najveći izvoznik s tim da ni ona nije nešto bolja od FCAS-a, ali je naša i u zamahu je, dok FCAS ide unazad i najverovatnije će potonuti ispod milijarde, možda i skroz ispod milijarde, a možda čak će dostići nulu (bankrot? S obzirom da ono što ja prognoziram, a tiče se FCAS-a to se kasnije i desi...
Pobude BM-a i mogu da razumem, ali onaj loga antena mi jasan nije ...
@ MB, znači smeta vam B.M. kao "bot Fiata", a istovremeno kao ne primećujete konstantno hejtovanje protiv Fiata od strane lika koji se potpisuje kao "Zastava" :)) Pa valjda ste primetili da se "Zastava" pojavljuje sa komentarima samo na ovim temama gde može da hejtuje protiv Fiata. Nadam se da je za taj svoj trud i angažovanje bar adekvatno plaćen :))
Meni je svejedno, objavio sam komentare i jednog i drugog, ali zaista bode oči...
Ne znam sto vam je toliko krivo da je FCAS najveci izvoznik ikada. I da radi samo nekoliko meseci godisnje imala bi najveci izvoz, jer Železara, NIS i Tigar zajedno ne izvoze toliko. Smesni su u odnosu na FCAS.
Zastava je Srbin i ne hejtuje Fiat vec zastupa srpske interese.
A B.M. je Fiat bot koji pljuje Srbiju i zastupa interese Fiata, u tome je razlika.
A sad ko dobija pare za pisanje, svako moze zakljuciti sam.
B.M. se svim silama trudi da se ne sazna zatamnjeni deo, posto je los po Srbiju, ali istina uvek izadje na videlo, pre ili kasnije.
Pit
Sta je Voja rekao za ugovor?
Ukratko, ne mogu trenutno da trazim...
@...Samo navodim činjenice, nek mi neko dokaze da Zelezara, NIS i Tigar zajedno izvoze vise nego FCAS i prihvaticu. Šešelja i zatamnjen ugovor ostavljam drugima da tumace. I ne zastupam Fiat vec nasu automobilsku industriju, koja bez Fiata svakako nebi postojala.
http://www.srpskaradikalnastranka.org.rs/dr-seselj-evo-zasto-vlast-krije-ugovor-o-fijatu/
https://www.youtube.com/watch?v=XvW5jRpH7SU
Odavno se moglo čuti da je Srbija preuzela takve "obaveze" prema FIAT-u. Zaista "domaćinski".
Osim što prodaja opada, FCAS se danas nalazi i u paradoksalnoj situaciji. Naime, dok je FCAS najveći izvoznik, niko od medija, osim lokalnih kragujevačkih portala, nije objavio informaciju da FCAS po kozna koji put opet ne radi, da su radnici po kozna koji put bez posla, osim službe za održavanje, kao i obezbeđenja u fabrici. Fabrika ne radi, a ova godina za FCAS biće upamćena kao godina u kojoj maltene koliko se radilo toliko se i nije radilo.
Od FCAS-a očigledno ni sam FIAT nema ništa, a kamoli država Srbija kao trećinski vlasnik te firme. Da je FIAT u Kragujevcu uveo u proizvodnju neki "normalniji" model pa hajde, možda bi ovaj posao sa FIAT-om donekle i bio dobar. Očigledno je da nije samo ekonomska kriza uništila prodaju već i model koji izgleda kao FIAT 500 koji je progutao neko veće vozilo. :D
Jednostavno reč je o promašenom modelu, a najverovatnije i o promašenom strateškom investitoru, a ni pre toga posao sa FIAT-om nije bio dobar pošto je FIAT nakon dolaska u Zastavu i tokom proizvodnje Zastave 10/FIAT Punto Classica pravio gubitke, a to se samo nastavilo i sa proizvodnjom FIAT-a 500L. Sada su gubici još veći, a te gubitke pokriva država što je nečuveno.
Zastava bi nas manje koštala da je oživimo jer je manji problem. Ustvari svi gubitaši su manji problem sparam FCAS-a jer jedan FCAS je vewi gubitaš od svih gubitaša zajedno samo to poreska uprava ne sme ni da objavi jer je ugovor sa FIAT-om još uvek zvanično tajna.
Mediji objavljuju samo promet, no i on je smanjen za ovih 2 godine za jednu trećinu, a kako je krenulo pitanje je hoćemo li za 2-3 godine imati svoju auto-industriju ukoliko ne preduzmemo nešto po pitanju povratka Zastave tj. onog dela koji je ostao, a koji je ujedno i najvredniji - ime (brend).
Eno Renault je kupio pre 15-ak godina Dačiu. Sada Dacia ide ka milion automobila i ima svoju fabriku motora. Dacia nikada nije bila tolika, a danas je za nepropoznati. Isto je i sa Škodom koja je deo još uspešnije grupacije. Da priča bude još zanimljivija, Renault je (većinski) vlasnik i Lade koja danas izbacuje modele Urban, Kalinu, Grantu, Prioru, Largus i X Ray i to nije sve, Renault hoće da kupi i Moskvič od koga je samo ime ostalo. :)
To su dva primera, ujedno i više nego pozitivna, samo kod nas FIAT nema pojma šta će.
Da smo prodali Zastavu, danas bismo sklapali nekoliko modela po 100000 automobila po modelu. No nikad nije kasno pošto ime je još tu. :)
P.S. Za one koji misle da ja mrzim FIAT, ne mrzim ih (čak naprotiv imam pozitivno ili standardno generalno mišljenje o FIAT-u) samo ne volim da gubim vreme na velike muljatore muljanje i muljažu, a celi ovaj posao sa FIAT-om je upravo to. Oduzimaju nam puno vremena pošto izgubićemo 10 godina, a da pritom ništa nismo postigli, čak i ogromne dugove od tog posla imamo. Za to vreme mogli smo Zastavu dati Nemcima ili Francuzima. Očigledno je to posao stoleća samo za onog ko je taj posao sklopio (Dinkića).
Nemam apsolutno ništa protiv Fiata, niti protiv bilo koga drugog ko će da ulaže u ovu našu opljačkanu zemlju, a mogi jesu pod još povoljnijim uslovima. Šteta je samo što 500L nije dobro prošao na tržištu.
Strašno je na koji su nivo političari doveli Srbiju, a ovakav vid privatizacije i privrednog razvoja me podseti na kumov razgovor sa direktorom fabrike cementa Kosjerić. Na kumovo pitanje kako posluju odgovor je bio: "Plate radnika su dobre i redovne, ulazemo i u opremu, ali svakog prvog u mesecu sve što ostane na računu ode van zemlje, a od tih bonusa nekada u prošlosti su građeni bazeni, sportski tereni, infrastruktura u opštini..." Koliko god da dođe u Srbiju stranih investitora poput fiata ti "bonusi" će uvek faliti.
Vec sam nekoliko puta iznosio podatke o prodaji FIATa 500L, pa necu opet. 500L je najprodvaniji model u svom segmentu u evropi, a to je segment B-MPV. Umesto stalnih prepucavanja bolje bi bilo da se drzava angazuje malo na lobiranju za novi mode na platformi SUSW(platforma 500L Renegade, 500X) tipa naslednik PUNTA ili Jeep Compass(nova generacija) za EU i USA.
Problem je sto je sadasnja vlast u losim odnosima s Fiatom. Ako se secate Tadic je stalno obilazio FCAS i sastajao se sa Serdjom Markionem dok Vucic i Nikolic ne dolaze u fabriku a kamoli u centralu Fiata u Torinu. Nisu ispostovali ono sto je prethodna vlast potpisala i Fiat ne zeli da razgovara s njima. I ako je ugovor nepovoljan po Srbiju mora se ispostovati. Moguci izvoz u Rusiju je bacanje prasine u oci, zele da pokazu kako rade nesto, ali ni to im ne ide.
Država poštuje svoj deo (svake godine isplaćuje 50 miliona evra bez obzira na negativne bilanse kod FCAS-a što je jedan od najočiglednijih primera od niza primera koji pokazuju koliko loš ugovor je država potpisala sa FIAT-om), zatim plate radnicima isto finansira država, kao i struju, gas i ostale inpute, ustvari celi projekat je finansiran od strane države, a zauzvrat država je dobila trećinu vlasništva koje ništa ne vredi s obzirom na to da FCAS ne da posluje bez profita, već čak posluje u minusu i to nimalo malom minusu što znači da država čak ima štetu od ovog "posla stoleća" tako da do FIAT-a je da obezbedi profit kako bi i država na osnovu trećine, iz profita mogla da finansira svoje obaveze predviđene ugovorom, ali pošto od toga neće biti ništa jer je FCAS propao, onda ostaje nam samo da čekamo kada ćemo da vidimo FIAT-u leđa. Uzalud izgubljenih 7-8 godina. Da smo prodali Zastavu nebismo imali problem da sada strahujemo kada će otići FIAT pošto drugo je kada radi domaći brend jer onaj ko preuzme brend taj ima nameru da ostane godinama pa čak i decenijama i još pritom da lokalizuje proizvodnju čak do proizvodnje menjača i motora. Najbolji primeri za to su Škoda i Dacia. Kod te dve marke sve je domaće, uključujući motor, dok kod nas ni karoserija, a sam FCAS je samo jedna i najnebitnija FIAT-ova fabrika u nizu FIAT-ovih fabrika u svetu. Fabrika koja najmanje proizvodi tako da čitava proizvodnja može da se preseli u Poljsku, Italiju ili Tursku s obzirom da je veličine samo jednog delića onog što se proizvodi u recimo Turskoj. FIAT je preko naših leđa pokušao da sprovede jedan eksperiment i nije uspeo što se dalo naslutiti čak i pre s obzirom kakav model su za nas da proizvodimo pripremili. Ništa, za prolivenim mlekom ne treba plakati pošto u auto-industriji jednom kad padneš skupo je vratiti se, pogotovo sa tolikim kapacitetom (300000 automobila godišnje, a prozvodnje oko tu i tamo 4 puta manja) jer samo troškovi su preveliki. Celi posao je isuviše mutan i netransparentan pošto FCAS bi trebao da iskaže i koliki mu je profit što ne rade još otkako su krenuli sa proizvodnjom FIAT-a 500L.
Nadam se samo da će se država setiti Zastave koja iza sebe ima 4 miliona prodatih automobila. Za poređenje, Škoda dosad ima 12 miliona prodatih primeraka što sa istorijskog aspekta nije nimalo loše za Zastavinih 4 miliona s obzirom da ne radi već godinama. Doduše ni Moskvič ne radi već više od deceniju pa opet neko ozbiljan hoće da kupi taj brend. Možda sličniji primer sa Zastavom je Saab koji takođe koju godinu nije radio dok nije našao novog vlasnika. Ukratko u autoindustriji ne postoji zatvaranje. Previše je ljudi na ovaj ili onaj način bilo deo priče zvane Zastava. 4 miliona automobila je kao da je prodato 4 miliona stanova. SA FCAS je drugo, to je FIAT fabrika koja može da preseli proizvodnju u neku drugu FIAT-ovu fabriku. Mi smo samo usputna tradicija. Dinkić kada je razmišljao o auto-industriji u Srbiji očigledno nije mislio na duge staze tako da kakav ugovor takva i industrija. Zastavu treba vratiti i uvesti nove modele, modele koje tržište želi za promenu. Eno vidim da je FIAT se "opametio" pošto kreće u proizvodnju FIAT-a sličnom našem Yugo. Navodno biće plasiran na evropsko i afričko tržište. Možda se taj automobil bude proizvodio u Srbiji mada čisto sumnjam pošto nas je FIAT dosad zaobišao sa nekoliko novih automobila. Joj kada bi neko kupio licencu i proizvodio ga pod Zastavinim imenom. :)
Logika vam nije bas jaca strana, da se Fiatu isplati u Srbiji proizvodio bi najmanje tri modela, a ne samo 500L po narudzbi. Ako sve od Srbije dobija dzabe, sto to maximalno ne iskoristi i proizvede sto vise neoporezovanih i od Srbije subvencionisanih automobila? Nigde logike.
Ako FIAT neće dalje ići od jednog modela, što su se onda ugovorom obavezali na dva modela i proizvodnju od 300000 automobila godišnje? Ako ne mogu da ispune uslove, mogli su lepo reći da se posvetimo pronalasku novih investitora još tada, a ovako zbog FIAT-a i slabe tražnje na tržištu smo u pat poziciji iz koje ne možemo ni da se mrdnemo sve dok FIAT nešto ne preduzme. Neka država povede računa i o Zastavi i iskoristi činjenicu koja kaže da se na tržištu opet traže jeftini automobili. Tu ne mislim samo na domaće tržište već u globalu.
Fiat uopste ne mora da postuje ugovor, posto mi prvi nismo svoj deo ugovora ispunili. Čim je pocela proizvodnja 500L mi smo trebali da uradimo autoput i obilaznicu, a kako od toga nema nista, sto bi uvodili nove modele. Fiat je imao mnogo bolje uslove u Ruminiji i da je otisao tamo proizvodio bi tri modela.
Dalje, 3000 radnika koji danas rade u FCAS su previse za 100.000 automobila godisnje, najmanje 1000 radnika bi trebalo odmah otpustiti, a ne slati na placeni odmor.
Iduce godine ce morati jednu smenu da ukinu, i bas me zanima sta ce onda reci iz vlade Srbije tim radnicima.
Ako je zaobilaznica problem, kako to da je FIAT uopšte uspeo da prevozi automobile i to u količini i do 117000 automobila godišnje. Kako je odjednom zaobilaznica problem (kada FIAT radi i bez nje), a ne tržište koje je reklo dokle FIAT može da ide sa jednim modelom i nije li konačno vreme da FIAT krene sa drugim modelom, s obzirom da za pripremu za serijsku proizvodnju drugog modela je potrebno najmanje 2 godine, a ugovor polako ističe. Kada FIAT misli da pokrene proizvodnju drugog modela, nikad? Mislim da su ipak trebali da odu u Rumuniju ako su mislili poslovati na način da dobiju sve, a da Srbiji kao njenom trećinskom vlasniku zauzvrat ne daju ništa. To su mogli i u Rumuniji da rade i trebali su jer bi sada bili njihov problem, a ne naš kao što je to sada. FIAT ako neće da uvede novi model i dalje čeka bolje sutra, dočekaće samo bolje malosutra jer tehnologija u automobilskoj industriji je danas toliko nemilosrdna da ako nemaš šta novo da ponudiš tržištu u kratkom roku isto je kao da nikad nisi ni radio (nema te). FIAT će se još danas morati jasno deklarisati dali ima planove u veoma bliskoj budućnosti da uvede novi model u Kragujevcu ili planira da ode da znamo šta posle FIAT-a. Ovako kako je sad, mi smo u potpuno bezizlaznoj situaciji koja traje već godinama i u kojoj se samo gomilaju gubici što neminovno vodi u gašenje FAS-a. Na FIAT-u je potez, biti ili ne biti.
Kako je krenulo, uskoro će svih tih 3000 radnika otići na biro pošto već mesecima ne rade kako treba jer nema više posla, zasad doduše samo periodično, a kako je krenulo neda mi se ni pomisliti jer se bojim da ću i ovaj put da pogodim kao što sam pogodio na početku ove godine da će tražnja za postojećim i jedinim modelom biti sve manja.