
Dok se čeka sudbina fabrike "Zastava - specijalni automobili" u Somboru, pogoni nisu prazni. Deo fabrike u zakupu srpsko-grčke firme. Traže strateškog partnera ili kupca
Kako pišu Novosti, dosadašnji pokušaji privatizacije i pronalaženje strateškog partnera Fabrike "Zastava - specijalni automobili" u Somboru nisu uspeli, pa je sudbina ovog nekadašnjeg giganta i dalje neizvesna. Dolaskom "Fijata" u Srbiju, krajem 2008. godine, fabrika u Somboru, koja je u sastavu kragujevačke Grupe "Zastava vozila", ostala je jedina koja je nastavila proizvodnju nekadašnjeg "Zastavinog" programa.
Prestankom proizvodnje "Zastavinih" putničkih automobila, kao kolateralna šteta, somborska fabrika je u decembru 2010. godine proizvela poslednje modele "pikapa" i "floride poli". Posle 120.000 proizvedenih specijalnih višenamenskih vozila, stiglo se do kraja. U 2010. godini proizvedeno je 156 vozila i nakon toga je, praktično, proizvodnja prestala.
Od tada je preduzeće u restrukturiranju i usledilo je traženje investitora. Odmah po gašenju proizvodnje prvi ozbiljni strateški partner, predstavnici italijanske "Stole", obišli su fabriku, ali je sve, nažalost, ostalo na toj poseti. Narednih godina za somborsku "Zastavu" interesovalo se još nekoliko italijanskih i kineskih preduzeća. Tako su se na oglas Agencije za privatizaciju 2013. javile dve firme, a jedna od njih bila je kineska "Huang Hui", iz oblasti auto-industrije, zainteresovana da ovde proizvodi "pikap" vozila. Predstavnici te kompanije posetili su fabriku i usledili su pregovori o saradnji. Međutim, do saradnje ipak nije došlo, iako je tada izgledalo da je to najozbiljniji strateški partner.
U međuvremenu, srpsko-grčka firma "Spajder" zakupila je deo fabrike, u čijim pogonima proizvodi kontejnere za smeće i izvozi ih na strana tržišta. Ova firma poslala je Ministrastvu privrede uoči Nove godine pismo o namerama da kupi polovinu preduzeća i čeka se odgovor. Istovremeno je mendžment "Zastava - specijalni automobili" u Somboru predao Agenciji za privatizaciju program za prodaju celokupne imovine. Budući da je fabrika bila u grupi preduzeća za restrukturiranje i da nije našla kupca, automatski po zakonu trebalo bi da ode u stečaj. Tako bi se, ako bi se kupac i pronašao, imovina preduzeća prodala iz stečaja.
Radnici na birou
Fabrika "Zastava - specijalni automobili" raspolaže površinom od devet hektara, od kojih je 2,5 hektara pod krovom, i ima svu nepohodnu infrastrukturu. Osim toga, ima izlazak na dva magistralna puta. Više od 170 radnika ne dolazi više na posao, a nadoknade prima preko biroa.
Izvor: Novosti.rs
Zastava
Kontejneri za smece, eto ispunjenja tvojih snova, vizija i bajki! :-D
Bravo, tako se to radi. Imas prese, pravis ono sto mozes. Lopate, kontejneri, prikolice, kante...
Da su blokirali autoput ili prugu bolje bi prosli, tako to kod nas ide. Mada i radnici FAPa su blokirali prugu pa opet nista nisu uradili ali su bar kupili vreme. Nekoliko godina na drzavnom budzetu nije malo, narocito ako cekas penziju.
Nego niko da se zapita zasto od tolikih investitora niko ne kupi naše fabrike. Zasto su svi komponentasi Zastave propali, a proizvodjaci koji rade delove nece da ih kupe vec prave nove fabrike. Nemaju povertenja u nas sistem ocigledno. I u pravu su, kad budemo zatvorili poglavlje o pravosudju mozda neko i kupi.
Išao sam neko vreme u jednu beogradsku teretanu (da ne pišem koju), koja se nalazi u zgradi fabrike "Precizna mehanika". Ceo donji nivo je i dalje fabrika, ali se ništa nije videlo jer su na svim staklima papiri i kartoni, ali su prolazili neki radnici u plavim mantilima. Jednom prilikom upoznam lika koji renta prostor od te fabrike i drži teretanu.
Kaže mi da su skoro bili neki investitori koji su hteli da ih kupe, ali su želeli da šalju radnike na obuku. Proizvodili bi šrafove bez matice, ili nešto tako, nebitno, bitno da je to moglo da se pravi sa već postojećim mašinama. U svakom slučaju, ta šaka radnika koja tu baulja, odbila je uz protest tu ponudu jer oni žele da proizvode šrafove sa maticom (recimo), oni smatraju da je to bolje, i da to može da se proda.
Problem je zapravo bio u doobuci, jer niko nije hteo da uči nešto novo par meseci, s obzirom da imaju oko pet godina do penzije... Dolazili čak i ovi iz Vlade ali nije vredelo. Više im se isplati da ne rade ništa i iznajmljuju prostor.
Ako je ovo privatizacija Zastave, onda zašto se truditi. Predlažem da se fabrika rasformira i proda u staro gvožđe i na mestu stare fabrike izgradi jedan veliki tržni centar. Bolje je to, pošto je reč o atraktivnoj lokaciji nego mala proizvodnja koja može da se odvije i u nekoj maloj privatnoj zakupljenoj hali od 1000 ili više kvadrata. Šteta je da u "Specijalnim vozilima" tu da bude mala proizvodnja. Ili veliki tržni centar ili ozbiljni strani investitor koji će, osim "Specijalnih automobila", preuzeti i "Automobile", kao i "Kamione". Ovako sa rasparčavanjem Zastave koje je počelo još davne 2001, a kasnije se nastavilo rasparčavanjem unutar delova Zastavinih firmi koje se dešava od dolaska FIAT-a u "Zastava Automobile" 2008 do dan danas, privatizacija Zastava Auto Grupe se neće ni desiti kao što se ni pred izbore 2008 nije dogodila. Tako i na ovaj način kak sadašnji vlastodršci rade, baš kao i oni pre njih, bojim se, da ćemo o Zastavi pričati i za nekoliko godina s obzirom da na ovaj način PROBLEM NIJE REŠEN, već samo odgođen na način da neka buduća vlast (najverovatnije isti oni koji su počeli ovaj cirkus oko rasparčavanja Zastave koje se pokazalo pogubnim i katastrofalnim modelom privatizacije) da rešava privatizaciju Zastava Auto Grupe. Na ovaj način se ne privatizuje ništa, već se legalizuje proces deindustrijalizacije Srbije.
Po zemlji Srbiji postoji mnogo privatnih fabričkih hala koje zjape prazne, a koje imaju od 1000 kvadrata nadalje. Mnogi mali, srednji i veliki su radili godinama nameštaj i druge stvari. Usled propasti posla svaki grad ima po najmanje nekoliko takvih hala u kojima može da stane kompletna proizvodnja ovih kontejnera. Trebali napomenuti da su te privatne hale modernije od Zastavine u Somboru, pa samim tim i jeftinije za održavanje i druge troškove vezane za poslovanje.
ZASTAVU TREBA PRIVATIZOVATI KAO ZASTAVU (SA SVE NJENIM KLJUČNIM CELINAMA I PRODATI JEDNOM VLASNIKU).
Ovo što se sada događa je samo nastavak višedecenijskog horora zvanog "kaubojska" privatizacija. Tako više ne i Amerikanci ne rade, a i pitanje je dali su oni tako radili kao što mi to radimo ili je to samo holivudska priča iz vestern filmova.
Ovo je korak unazad i neće ničemu korisnom doprneti, osim još bržem odlasku iz ove zemlje.
Od svih primera na ovom belom svetu mi smo odabrali neki nepostojeći ili koji ne može da se primeni na ovakvom preduzeću. Možeš ti da otvoriš firmu na temeljima stare, a staru da gurneš gde hoćeš, to je kapitalizam, ali to rade privatnici koji su ujedno i osnivači tih firmi. Easy come, easy go. Brzo došlo, brzo i otišlo dok firma poput Zastave nije nastala juče da bi je ugasio neki Pera, Mika, Žika. To je bivša firma svih nas koja je nastajala decenijama, a koja je nasleđe starije i od ideologije sa kojom je mnogi povezuju. To je kao kada bi Amerikanci ugasili GM, Ford i druge proizvođače koji su 2008 takođe bili na ivici propasti. Znateli kako je Amerika rešila problem u autoindustriji kada je mečka zaigrala i na njihova vrata? Kupovinom, tj. državnizacijom tih firmi i povoljnijim uslovima za kupovinu domaćih automobila sa domaćim vlasnikom. Nešto slično smo i mi radili, s tim da je naš pokušaj završio višđe komično nergo ozbiljno. Razlog je jednostavan, Amerikanci su sebi trpali lovu džep da bi spasili te firme, a mi smo ugasili Zastavu prvom prilikom iako niko u istočnoj Evropi (Lada, Škoda Dacia) nije uradio da bi dopustili strancima da osnuju kompaniju (što nije sporno, sporno je samo što 5000 radnika nije isto što i 50000 radnika koliko je nekada njih radilo za Zastavu, sporno je i to sve plaća država, a na FIAT-u je samo da kapital poreskih obveznika Srbije odnese u Italiju, kao i to što država je subvencionisala stranu kompaniju). Sve čega nema ni na kapitalističkom istoku, ni na kapitalističkom zapadu ima u zemlji Srbiji u kojoj iako je kapitalizam na sceni, neki polu-komunizam i polu-kapitalizam koji zajedno čine kombinaciju u kojoj leži paradoks da iako si jedini ulagač, ne pitaš se za svoju budućnost jer nisi vlasnik te kompanije. Izopačeniji zakon o privatizaciji i izopačeniji ugovor kao što je ugovor vlade Srbije i FIAT-a ja nisam vidio.
Kakav je to sistem koji dozvoljava da nikakvog normalnog sistema nema? Da je kapitalizam, mi bismo danas bili Škoda koja je i prošlu godinu završila sa oko 1 milion automobila godišnje što je više nego što FIAT proda vozila.
Šta smo mi bogu zgrešili da nas kažnjava sa ovakvim zakonom o privatizaciji koji je gora nepravda i od najgore nepravde.
Kapitalizam je sistem koji je po pravilu regulisan tako da kapital diše, a ne na način da se ono što vredi proda za 1 evro i još pritom se poklanjaju sredstva (svake godine po 50 miliona evra X 10 godina i to samo jednoj firmi i na osnovu jedne stavke, dalje da i ne pišem) i opet rezultati su takvi da nisu ni vredni pomena s obzirom koliko je para dato na FIAT. Ovakva privatizacija je još gora od one kada su lokalnitajkuni kupovali naša preduzeća. Oni su barem zapošljavali ili i sada zapošljavaju armiju ljudi, dok ovi stranci koji koriste neznanje i naivnost ili korumpiranost naših političara za dobijanje uslova koji su toliko dobri za stranog investitora da ne mora ni da radi, a i što bi kada gomila zelenih stižu na konto unapred mimo bilo kakvih normalnih pravila koji važe svugde u svetu kada poveravate nekome kapital. Koji je smisao ovakvih privatizacija u kojima se sve do poslednjeg trenutka ne zna tačno šta je privatizovano i dali je uopšte privatizovano?
Dali ćemo opet biti u situaciji za koju godinu da saznamo da ono što je privatizovano nije privatizovano? :D
Aktuelan zakon o privatizaciji koji je nastavak onoga što je u velikom obimu započeto 2008 je odličan i idealan način da se potkopa i ono malo ekonomije što dobro radi i puni budžet pošto svi novci koje te firme uplate kroz takse odu firmama poput FCAS-a koji taj novac bace u bunar. Presipanje iz šupljeg u prazno. Ogromna je greška sa nesagledivim posledicama model privatizacije u kome se privatizuje ili bolje rečeno poklanja samo onaj deo koji se pojedinom investitoru u datom trenutku sviđa. A šta ćemo sa investitorima koji kasnije dođu zainteresovani za neku firmu kada vide da je ta firma očerupana? Sadašnji zakon je skrojen tako da ako danas nema investitora vreme je za rasturanje firme. Na taj način se onemogućava firmama koje kasnije dođu da kupe tu firmu. Kao da sutra ne postoji, a sa ovakvim zakonom, to je i potvrđeno umesto da se nađe ozbiljan investitor pa makar ponudio male pare za celu Zastavu. Nije to stvar novca, već stvar plana. Onaj ko ima dobar biznis plan, kroz par godina može da udesetostruči (pa čak i više, sve zavisi od kvaliteta plana, kao i samog tržišta) prvobitnu investiciju. Nažalost država razmišlja tako da joj je bitnije to da se radi nešto što nema veze sa privatizacijom, negoli da se u ovu zemlju dovedu investitori koji će gledati dugoročno kao što to Volkswagen višedecenijski radi sa Škodom. Nije ni Volkswagen ušao u posao sa Škodom sa milijardama tadašnjih DM počertnog kapitala, već sa manje, a obim proizvodnje je rastao od male proizvodnje do proizvodnje koja nadmašuje FIAT-ovu. Da je i FIAT pametan kao Volkswagen, FIAT je od Zastave vremenom mogao napraviti isto što je Volkswagen napšravio od Škode (i tu se Škoda sigurno neće zaustaviti), učenika koji može da prodaje više vozila i od svoga gazde. Sa jedne strane imamo ljude koje grabe dalje jer su shvatili suštinu vremena u kome žive (kapitalizam i era jeftinih automobila), a sa druge strane imamo "truli" FIAT i mi koji nikuda ne idemo napred, već ne i da tapkamo, već idemo unazad. Tu je razlika između velikih pobednika i velikih gubitnika. Sve je stvar pravca. Ako kola guraš u pogrešnom pravcu, ma koliko budeš bio uporan u tome, ako je pogrešan pravac samo možeš dodatno da pogoršaš situaciju, ali ukoliko je pravac odličan uz isto maksimalan napor priča je potpuno drugačija od one u kojoj je celokupna srpska motorna industrija.
Ključ treba da bude u prodaji firme kao celine, a ne u usitnjavanju firme i kreiranje još veće pravne zavrzlame do te mere da naša privreda na ninašta ne liči jer investitora ima različitih veličina. Uvek se nađe zaintereseovan investitor za neku firmu, nema potrebe za rasparčavanjem privrede.
Osim toga, to i jeste razlog tome gde smo sada. Rasparčavanje nas i jeste dovelo do toga. Velika je greška što su se firme poput Zastave i FAP-a prodaju u delovima i to na način da se ne prodaju ni ti delovi već imovina od tih delova firmi. Prevelika komplikacija ionako komplikovane situacije prvobitno nastale još davne 2001. Za ovo su krive obe političke struje od 2001 pa do danas. Zastava se ne može prodati u delovima. Toj firmi je potrebna ponovno spajanje u jednu celinu. Isto važi i za FAP. Ono što je dobro za jednu firmu nije dobro za neku drugu firmu jer svaka je firma priča sama za sebe, priča kojoj treba zas svaku poseban pristup. Izdvojiti specijalna vozila, automobile i kamione to je isto kao da je neko prilikom privatizacije Soko Štarka odvojio proizvodnju čokolade od proizvodnje eurokrema. Pa pobogu većina oni koji proizvode eurokrem proizvode i čokolade. Nema potrebe za raspračavanjem tamo gde to nije mesto. Dobro je da naša poljoprivreda nije prošla isto ono što i naša motoindustrija, kao i elektronska industrija i druge nekadašnje strateške industrije (većinskim delom propast i to zahvaljujući uglavnom rasformiranju velikih firmi u više celina što se pokazalo pogubnim za našu privredu, dakle ne sama privatizacija koliko transformacija koja je vodila do privatizacije društvu). Sama transformacija je bila kriminalna i još uvek je (možda sada čak i više nego pre), dok privatizacija se samo nadovezala na uslove koji su omogućavali i dan danas omugućavaju veliku pljačku Srbije, još kada na to dodamo i činjenicu da je zakonsko omogućeno i to da investitor može da kupi samo delić firme, tj. imovine firme onda znaj koliko je sve to štetno za državu, osim privatizacije, koja bez transformacije (cepanja) i prodaje imovine (bolje rečeno poklona), bi bila neuporedivo bolja pa čak i svetla tačka srpske ekonomije na način na koji je nekadašnja nebitna Škoda postala jači igrač čak i od FIAT-a koji je nekada istočno-evropskim proizvođačima prodavao tehnologiju, a danas pogledajmo Škodu.
Nisu oni (Česi) ništa pametniji koliko smo mi ludi. To je razlika između onih koji ne samo da imaju svoju industriju, već je ona čak neuporedivo jača nego ikad do sad (i ljepša i bolja i jača i od nekada jačih igrača) i nas i našeg odabira pogrešnih partnera spomoću kojih idemo unazad.
Laku noć Srbijo. To je sve što mogu da kažem kada vidim u šta se pretvara naša nekadašnja auto-industrija no kada bolje razmislim, kakvi smo, možda je ovo i zasluženo. Kada je nakaradno, nek bude još nakaradnije. Niko ne razmišlja o ispravci greške, već se sve više brlja. Posle će neko drugi doći i reći kako je problem nerešiv i praviti još veće greeške i tako u nedogled. Nema nama spasa, osim bega sa ovih prostora što pre.
@ Nino, 90% starijih radnika rtazmislja u stilu da im prodje vreme do penzije. Znaci da im ide plata i radni staz i po mogucstvu da uzmu otpremninu. Znaju da se kod privatnika mnogo radi a nigde drugde ne mogu da nadju posao. Ali nisu radnici krivi sto se bore za sebe nego drzava prodaje te firme 20 godina.
Nasa privreda ne radi zato sto ne postoje uslovi za to. Izvoz je prvi nemoguc(porez od 100% i namet placanja u dinarima, pa sve u kombinaciji sa bankama koje imaju najvise takse na svetu, nemoguce da je igde drugde taksa ovolika). I onda... eto
Jedino sto funkcionise su oni koji imaju specijalan dogovor sa drzavom. Ovo je vlast namestila, kako joj ni jedna investicija ne bi prosla bez kajmaka, i tako su se vlasti menjale ali princip ostao isti. Pokusaj u Srbiji da pokrenes neku malu proizvodnju sa 100-500 hiljada evra? Plasiras na monopolisticko trziste? Ili pokusas da izvedes...
Privatizacija kakva postoji u Srbiji, teško da je legalna u civilizovanom svetu.
Gde su političari nešto privatizovali, tu ima teškog muljanja, sa njihove strane kao i kod inostranog partnera.
A u većini slučajevima nisu ništa ozbiljno ni preuzeli. Partije su kupovale socijalni mir i zapošljavale svoje kadrove.
Da je nekim slučajem jedan od današnjih političara imao korist od „Zastave Sombor“, videli biste kako im otpisuju dug, kao što je to danas slučaj sa „Er Srbijom“.
I jeste tako jednim delom samo što dobrim delom reč je o nečem što se ne može porediti. Kad bi Amerikanci ovako razmišljali imali bi najjaču industriju kotejnera za smeće na svetu. :)
Mogu da razumem da se traži rešenje, ali bilo kakvo rešenje nije rešenje.
Rešenje problema je u prodaji cele fabrike i firme. To jeste teže rešenje, ali i efektivnije.
Treba se ići na to da se održi tradicija koja može u budućnosti biti i jača, a ne da se ide u pravcu proizvodnje koja je znatno jednostavnija i ima znatno manje efekte na privredu.
Proizvodnja kotejnera je nešto što bismo i dalje trebali uvoziti, a ne proizvoditi jer to mogu i lokalne firme da rade, ne moramo žrtvovati auto-industriju zbog toga.