
Zimsko zagrevanje automobila pre kretanja uobičajen je ritual za mnoge vozače, ali je sa tehničkog aspekta kod većine savremenih vozila - nepotrebno. I ne samo to, zagravanje motora u mestu kada su temperature vazduha veoma niske može čak i da šteti vašem automobilu.
Kada se temperature spuste ispod nule, kao što je to slučaj poslednjih dana u Srbiji, često ćemo u jutranjim časovima čuti buku koja dolazi od automobila čiji motori rade u leru. Stručnjaci navode da je u pitanju je stara navika koja datira iz vremena kada su svi automobili imali motore sa karburatorima. Tada je zagrevanje motora na niskim temperaturama vazduha pre pokretanja vozila imalo smisla.
Danas svi noviji modeli imaju elektronsko ubrizgavanja goriva. Senzori mere spoljašnju temperaturu i sistem prilagođava rad motora pa se smatra da je dovoljno da motor radi samo 30-60 sekundi pre polaska. Nakon toga može se započeti sa vožnjom jer će motor brže dostići radnu temperaturu ako je auto u pokretu, nego kada motor i dalje radi u leru.
Kada zagrevate motor u leru tokom hladnih dana, ne samo što bez potrebe trošite gorivo, već se sa određenih komponenti motora spira ulje koje podmazuje pokretne delove i sprečava njihovo oštećenje. Naime, benzinske motore pokreće mešavina vazduha i raspršenih čestica goriva koje isparava. Zbog niskih temperatura tokom zime, benzin sporije isparava, pa automobil automatski kompenzuje njegov manjak ubrizgavajući više goriva u mešavinu.
Jedna od karakteristika benzina je da je dobar rastvarač, što dovodi do toga da spira motorno ulje sa zidova cilindara motora, ako automobil zimi zagrevate tokom dužeg perioda.
Navika da zagrevamo motor automobila u mestu datira iz vremena pre osamdesetih godina 20. veka, i upotrebe karburatora. Nakon toga, umesto karburatora, počeli su da se koriste sistemi elektronskog ubrizgavanja goriva, tako da je zagrevanje postalo izlišno, pa čak i štetno.
Inače, pored buke koju proizvodi rad motora u leru, a koja će uznemiriti vaše komšije, za životnu sredinu mnogo su opasniji izduvni gasovi koje automobil ispušta tokom produženog rada motora u mestu.
Postoji još jedan važan razlog zašto zagrevamo automobil pre polaska. Tokom zime prijatnije nam je da sednemo u toplu kabinu nego da se smrzavamo u vožnji dok se auto ne zagreje. Iako je period potreban za zagrevanje putničke kabine kod savremenih vozila kraći nego pre, a neki modeli imaju i grejače u sedištima, mnogi od nas i dalje voze starije automobile koji se sporije greju.
Ipak, imajte na umu da bespotreban rad vašeg automobila u leru direktno utiče na kvalitet vazduha koji udišete i da je bolje istrpeti malo hladnoće nego dodatno zagađivati vazduh koji je ionako lošeg kvaliteta.
Što se tiče zamagljenih i zaleđenih stakala na vozilu, uvek možete najpre da upotrebite magičnu krpu i strugač leda, pre nego što se usput vazduh iz ventilacionih otvora dovoljno zagreje i dovrši posao.
Izvor: B92.net
Foto: arhiva
Ne. Zato sto smo ovisnici o voznji u ledenoj kabini sa smrznutim volanom, jer opste je poznato da je najbezbednije voziti zamagljeno i zaledjeno vozilo duvajuci u prste i drhteci, a ni duvanje ledene klime u glavudzu odmah po starovanju motora nije za bacanje, jer... "bolje istrpeti malo hladnoće nego dodatno zagađivati vazduh koji je ionako lošeg kvaliteta.."..
Zabole me i za motor i za vozilo, i za podmazivanje, grejem dok se ne ugreje, taman mi se raspao, a nece
Moje iskustvo sa 1,6 MJ i 1,6 HDI kaže da se u njima tokom zimske vožnje po gradu nećete ogrejati. Mislio sam da je HDI očajan sa postizanjem radne temperature u "minusnim" gradskim uslovima, jer sam do posla imao oko 5-6 km, a ne pamtim da je počeo da greje pre stizanja na cilj ( osim ako je baš gužva,pa bih dugo stajao na semaforima).
1,6 MJ je, medjutim, još gori. I još se sporije greje. Dok se taj ugreje "voz je prošao" ...
Još kada svemu dodaš vreme čišćenja leda i/ili snega, upitaš se postoji li tu neki praktičan smisao, "prestiž" ili bar neka možda prednost ...
Moron
To važi za sve novije dizele. Nije to ekskluziva samo HDI-a.
Bez pola sata nema radne temp.
A obično si mnogo pre toga završio rutu.
Zato je benzinac zimi spas...
Stariji dizeli medjutim se brže greju i duže zadržavaju temp.
Ovi se sporo greju ali zato brzo hlade kad ih ugasiš. Za sat vremena je hlada...
Jedno pitanje za vas iskusnije:
Ujutru kada, na hladan motor, palim auto, cuje se karakteristicno kratko zujanje (alternatora pretpostavljam) ali kod mene dva puta. Tj, ima onaj jos jedna povratan zvuk nakon sto auto kresne.
To se ne desava kada palim auto kad je zagrejan vec bio u toku dana. Sta li to moze biti?
Meni je samo spas garaža ispod kuće , gdje temperatura nikad ne pada ispod 12°C
Inače bi se šišku ugrijao na 80% mojih relacija.
@Uros Cuore Sportivo
Ako je pre nego sto "zaverglas" onda je verovatno pumpa za gorivo... kod nekih automobila kada otvoris vozaceva vrata ona povuce pumpa gorivo...
Đorđe
Vidiš, kod mene u garaži je "kao u jazbini" i po najvećem minusu ima 17-18 stepeni ( kroz garažu mi prolazi deo cevi centralnog grejanja zgrade). Naizgled dobro. U naravi, jako loše za kratke gradske relacije (za duže relacije je super ). Jer, u trenutku izlaska iz garaže napolju je, recimo, -5, a u kolima +18 i vrlo brzo dolazi do magljenja stakala iznutra i to je nemoguće odmah "osušiti". A ako posle kraće gradske vožnje ubrzo negde "ostavim" kola, zateknem ih posle skroz zaledjenih stakala IZNUTRA. I to nema šanse da lako očistiš od leda (kako da "grebem" šoferku iznutra). Neverovatna "stupidnost".
Zato obično po izlasku iz garaže na debelom minusu odmah otvorim sve prozore u vožnji i tako se "hladim" neko vreme, da sprečim magljenje i stvaranje leda na staklima iznutra.
I baš zbog toga izbegavam da kola po velikoj hladnoći držim parkirana u mojoj garaži, na tih +17-18, već ih držim u zajedničkom delu garaže,gde ima "oko nule" (neki "sitan plus").
Naravno, ako iz tople garaže treba da idem odmah u nastavku na neku "dalju turu", lepo je sesti u topla kola ...
@Orlo,
Ok, to ce mi onda biti stavka za zamenu na velikom servisu, predvidjenom od sledece plate :D
Uros Cuore Sportivo
Mora to "da čuje" neko ko se razume. Možda zaista nije ništa. Ja sem se zbog tih "zvukova" lepo "izblamirao" ... Kod HDI-a imaš razna "šištanja" "zujanja" i "pištanja" po dva minuta nakon gašenja motora ( ako hoćeš da ih čuješ ). A sve mu je to normalno ( razni sistemi se postepeno "gase" i "prazne" ). Kao što pri davanju kontaka ima drugačije "zujanje".
Neka ti to "slušne" neko ko se razume u reno.
@Uros Cuore Sportivo
Nisam mislio da ti je pumpa u kvaru, ne mogu ovako "daljinski" da znam to :) , nego da se zvuk zujanja pre startovanja cuje od nje jer povlaci gorivo... mislim mozda si to tek sad cuo, odnosno na to obratio paznju...
Moron , ja stvarno nisam primjetio te pojave , doduše , kod mene u podrumu je strogo "prirodna" temperatura , bez dogrijavanja bilo kakve vrste.
Stvarno je spas kako zimi tako i ljeti.
Uros Cuore Sportivo@
Odvezi nekom da posluša , jer ovako je to sve na nivou gledanja u grah.
Ne mora ništa strašno biti.
Ma naravno, svakako ce to majstor sve pregledati/predloziti nego me zanima sta generalno moze biti uzrok. Nije da mi to smeta koliko mi je neobicno jer se to ne cuje na Loganu a motori su im iz iste kuhinje.
Uros
Ako okrenes kljuc da verglas, a ono prvo zuje a da ne okrece radilicu, onda te zeza automat-bendiks anlasera. To isto moze da bude razlog ako se taj zvuk zadrzi kad motor upali (relej automata ne moze da se odmah vrati u pocetni polozaj pa drzi spojene kontakte i salje struju el. motoru-anlaseru. Ako se cuje zujanje pre verglanja, a kad das kontakt, onda se to cuje pumpa za gorivo. Ona treba da se sama iskljuci posle sekud-dva, nakon sto postigne pritisak u sistemu za gorivo, ako ne verglas. Kad motor upali, ona stalno radi, a nju regulise senzor pritiska goriva.
deda mraz
Ja sam popi.deo sa Citro.ebenom i grejanjem HDI-ja u zimskim uslovima. Dok se on zagreje, vec dodje prolece!
Jedina dobra stvar u tome je sto mi je cele 2014. i pola 2015. auto radio bez ventilatora hladnjaka! Temperatura nije prelazila pola skale.
@Optimus Prime,
Najblizi je tvoj prvi opis mojoj situaciji.
Dakle okrenem kljuc, "zazuji" auto, upali se bez problema i onda ima jos jedno pratece "zujanje".
Mozda imam i neki osinjak u kolima, moram proveriti :D
Hvala na objasnjenju, svakako ce majstor to sve pogledati.
Auto mi je nov, tacnije ja u njemu pa sad sve osluskujem, zapazam, primecujem...