
Kako prenosi Tanjug, indijska grupa Tafe je zainteresovana za strateško partnerstvo ili kupovinu IMT-a u stečaju. Oni žele da proizvode traktore za pre svega evropsko, ali i afričko i azijsko tržište, izjavio je direktora kompanije Tafe Kamal Ahuđa (Ahuja) koji je zadužen za Evropu.
"Tafe je i dalje zainteresovan za IMT i trenutno je u pregovorima sa Vladom Srbije”, rekao je Ahuđa, koji je učestvovao na Drugom zasedanju Biznis foruma Srbija - Indija.
Drugo zasedanje Biznis foruma Indija - Srbija je održano nakon nedavne posete premijera Srbije Aleksanda Vučića Indiji.
Ahuđa je rekao da pregovori sa Vladom Srbije teku dobro i izrazio očekivanje da će biti postignut dogovor o zajedničkom obnavljanju IMT brenda.
On, ipak, nije želeo da otkrije o kom tačno modelu saradnje se pregovara, kako kaže, stateškom partnerstvu ili kupovini IMT-a.
Ahuđa je rekao da je Tafe grupa velika indijska kompanija, najviše se bavi proizvodnjom traktora, ali i proizvodnjom dizel motora, baterija i akumulatora, kao i delovima za automobilsku i traktorsku industriju.
Tafe ima promet od 2,5 milijarde dolara godišnje i ima fabrike u Turskoj, Kini i Indiji, dodao je Ahuđa.
"Kada je reč o traktorima, mi u Srbiji od početka šezdesetih godina prošlog veka imamo saradnju sa IMT i IMR. IMT je trenutno u stečaju, ali mi imamo tehnologiju koja je slična IMT traktorima. Mi smo kao brend prisutni svuda”, rekao je Ahuđa Tanjugu.
Tafe bi, prema njegovim rečima, htela da proizvodi traktore u Srbiji kao "mejd in Serbia" traktor da bi mogli da budu prisutni na tražištima gde bi bili konkurentniji.
"Jer, ne bi bilo carine, transport bi bio jeftiniji, a rok isporuke brži. IMT je u stečaju, ali mi smo i dalje zainteresovani za IMT da bi proizvodili traktore u Srbiji”, naveo je Ahuđa.
On kaže da je Tafe u saradanji sa IMT-om otkako je upostavljena saradnja napravio promet od oko 250 miliona dolara i da su zato i zainteresovani da obnove IMT brend.
Ahuđa je naglasio da Srbija ima strucnu radnu snagu koja je veoma kvalifikovana u toj industriji zbog dugogodišnjeg iskustva.
"Sa tog stanovišta bismo bili idealno pozicionirani da iz Srbije budemo prisutni u Evropi i eventualno Africi i Aziji, sa brendom IMT. A, koji će oblik biti, da li strateško partnerstvo ili će Tafe da otkupi IMT u stečaju još ne znamo pošto će to zavisiti od pregovora sa Vladom Srbije”, dodao je on.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva / Tafe
Tafe je tehnološki bratska firma IMT-u. Što se tiče samog IMT-a, ima boga!?
U svetu, pa čak i u komšiluku u trendu je oživljavanje starih brendova (Nokia, TOMOS, Rog bicikli itd.). Vraća se Nokia 3310, dok TOMOS pored starih motocikala proizvodi i moderne skutere, Rog ponovo radi bicikle, kao i sarajevski UNIS koji od 2013 ponovo proizvodi bicikle. To su sve brendovi koji su bili propali, a danas opet rade što znači da prošlost (u ekonomskom smislu) ne samo da može da se vrati već od toga može i da se zaradi.
Nokia je bila veliki igrač, IMT u industriji traktora takođe. Zastava takođe (njeni automobili su se izvozili čak i u Kinu). Srbija ima brendove koji uveliko prevazilaze domaće tržište (tj. znanje o njima), a danas su te firme stečaju. Da ne zaboravim ni Ei i Slobodu.
Ljudi i danas kada im kažeš Sloboda, oni i danas pomisle na šporet i usisivače. I dan danas se koriste Slobodini šporeti, dok Ei i dan danas prva asocijacija na taj brend jesu televizori i veš mašine.
Na osnovu firmi koje imaju brendove može da se dovedu novi investitori. To sve nebi smelo da ode u likvidaciju.
Ja kada bi video u radnji nov televizor marke Ei koji liči na nov Philips, ja bih radije kupio nov Ei, to je jedino što nemam pošto Philips već imam. Zašto bi davao strancu pare u slučaju da postoji i domaća proizvodnja. Čak i da dam strancu pare, opet ima prostora u današnjem potrošačkom svetu mesta za još dva televizora, dakle ne samo još jedan. Druga su ovo vremena. I bez monopola domaća preduzeća bi mogla da funkcionišu samo kada bi se odrekli komunističkih ili zastarelih zapadnih praksi u kontekstu tehnološke (ne)aužurnosti. Kad vide da 20 godina jednu te istu priču nudiš jašta ćeš propasti. Pa čovek ne može jednu te istu frizuru 20 godina da ima to je sasvim jasno jer u međuvremenu oćelaviš. Počnimo od sebe i videćemo da tako ne može. Srećom televizor nije kao mobilni telefon pa da se menja svake godine ili čak svakih par meseci, jer ipak televizor je tehnika koja se menja svakih 5-10 godina, još kada na to dodamo da prosečno domaćinstvo ima 2-3 televizora, sad su uslovi još bolji. Slično je i sa automobilima. Automobili se na svakih 6 godina menjaju i to ne suštinski s obzirom da od 2000 godine pa naovamo nema suštinske promene, osim u sve većoj količini opreme i sve jačoj karoseriji. Sada su uslovi još bolji tako da, osim IMT-a bilo bi dobro kada bi se našao investitor i za Zastavu s obzirom da brend je tu sad bitan pošto svima je jasno da fizička komponenta ovih preduzeća je uništena.
Kad imam vremena, često sam na Alibaba.com i često se iznenadim šta sve kinezi od elektronike proizvode. Bukvalno skoro sve, ako ne čak i sve. Kada bi država sa kinezima učinila ono što je uradila sa italijanskim, nemačkim, američkim i drugim proizvođačima auto-delova (dakle dolazak kineskih investitora iz sektora proizvodnje delova za računare), mi bi smo danas bili u mogućnosti da imamo računar sastavljen od domaćih delova. Tako sad rade Nemci. Ja gledam jedan nemački laptop, hard disk mu marke Toshiba. Izguglam na internetu, ono piše da Toshiba za tržište Evrope ima fabriku računara i delova za računare u Nemačkoj. Eto praktičnog primera kako se prisustvo stranog investitora može iskoristiti. A ja se čudim kako to laptop piše made in Germany, a japanski mu delovi. Kada bi se naša država fokusirala na tome da nađe kineske ili neke druge azijske proizvođače hard diskova, proizvođača RAM memorije, grafičkih kartica, kulera, koji bi preko nas plasirali preko 90 odsto svoje proizvodnje na evropsko i druga važna svetska tržišta, to bi imalo efekta kao auto-industrija. To bi podstaklo i domaću hardversku IT industriju s obzirom da bi, kao što sad postoje proizvođači kožne obuće na osnovu nabavke sirovina od fabrike kože. Kada bi u Srbiji postojale fabrike kompjuterskih delova, u garažama bi nastajale nove firme koje bi se se bavile proizvodnjom tj. sklapanjem kompjutera. Tako Kina funkcioniše. Oni imaju gomilu proizvođača mobilnih telefona i sve više i više zatošto svi proizvođači delova za mobilne telefone se nalaze u Kini tako da proizvođači samo sklope telefon ili daju posao fabrikama specijalizovanim za sklapanje elektronike (poput čuvenog Foxconna.
Da ne raširujem priču, ne zaboraviti stare firme, kao ni primenu modela viđenog kod proizvodnje auto-delova u kontekstu plasmana proizvodnje za svet i domaću industriju.
Od ta posla nema nista, u Evropi indijci sa svojim traktorima nema šta da traže , a da ih prave kpod nas pa izvoze u Afriku nema računa.
Verovatno gledaju da sklope jedan deo njihovih traktora kod nas i prodaju nam, što se nama ne isplati.
Ako im se svidja fabrika neka kupe, nego sto je tesko za IMT naći kupca, sve lovci u mutnom.
Evo opet se u medijima pokrece prica o IMT-u i Tafe-u. Opet se suska. Realno, IMT je, kao Zastava, ima dug. Sa Galenikom, drzava je ucinila dobar potez. Prodala je tu fabriku lekova za manju cenu nego sto vredi, ali zato je prodala i veliki dug koji ce kupac da otplati. Nek drzava da IMT i Zastavu na prodaju za 1 evro. Ako Tafe kupi IMT, zadrzi brend, izgradi novu fabriku, isplati dug i dobije zemlju besplatno na 99 godina koristenja, kao i ni evra subvencija od drzave, bice to najbolja privatizacija nekog posrnulog giganta ikad. Jos kada na to dodamo i to da ce moci da grade fabriku u skladu sa svojim zahtevima (jer je stara fabrika srusena ako se ne varam ili je to u Rakovici?) onda gde ces bolje. Dovoljno je da za pocetak da krenu sa 4000 traktora. To je 10 odsto od istorijskog uspeha, pa neka recimo za 5 do 10 godina se popnuna 40000. 4000 traktora je dovoljno za Srbiju svake godinu, a tu su i subvencije za poljoprivredu i kupovinu traktora. Racunica je jasna, siguran posao ili samo sigurna startna pozicija, a kasnije mogu i bez toga, kad budu veliki, odose u izvoz. Tada ce im druga povoljnost biti prioritet, a to je bescarinski izvoz u Evropu, Tursku, a kasnije i u Rusiju za indijske traktore proizvedene u Srbiji. Preko vode do slobode. Ako je ovo sto ja mislim da jeste onda moglo bi da uspe. Sve je povoljno, cak i brend je respektabilan, jos samo dugovi da se istope. Tafe je takodje veliki igrac i to i danas tako da nadam se da ce ih "istopiti". Da ne zaboravimo i slicnu cenu rada kao u Indiji. I to ih je sigurno privuklo, izmedju ostalog, kao i ista tehnologija, a koju su, svojevremeno, kupili upravo od nas, a koja je i dan danas aktuelna, uz mozda po koju modifikaciju od strane Tafe-a. Puno nas stvari veze. Mozda smo vise blizi sa Indijcima negoli sa Italijanima (FIAT- Zastava tj. FIAT- FIAT Srbija). I brend je bitan, perspektiva. Kad si na nuli, najbolje je krenuti sa istim takvim brendom. Nase domace politicke glavesine su svojevremeno odlucili da zene ruznog matorca sa zgodnom i jos matorijom devojkom. U medjuvremenu zgodna matorka je zgodna, ali na samrti, a ruzni matorac niti je vise ziv. Tata spalio Djenku, ostali samo dugmici.E upravo ti dugmici (brend) je glavni adut Zastave. Da je neko kupi za 1 evro, sa dugovima i dobije plac dzabe na 99 godina, za gradnju nove fabrike, po meri, bez subvencija i uz perspektivu razvoja. Greenfield preko starih firmi. U tome je buducnost Srbije posto subvencije, a narocito velike, uz "sakacenje" firme i prebacivanje firme na novu firmu ostavljajuci pritom (velike) dugove na teret drzave i poreskih obveznika, pokazalo se da taj model privatizacije (ako se to moze nazvati privatizacijom) ogranicen, kao i stetan za sistem. Da tako moze (kao sto je uradjeno sa Zastavom tj. sa dolaskom FIAT-a u Kragujevac) da se (zdravo) posluje, ekonomija bi nam bila nepotrebna jer to smo mogli da uradimo i sa domacim investitorima (da im damo gomilu para na lepe oci i dzaba i to do te mere da ne moraju ni da se trude posto su dobili pola milijarde evra, ne moraju ni da proizvode kad su dobili ono sto drugi ne dobiju i kad se trude maksimalno u privredi). To je prvi put u istoriji Srbije da neko kupi fabriku za 1 evro, a da pritom nije preuzeo i dugove vec osnovao svoju firmu i cak dobio 500 miliona evra plus 10 godina neplacanja poreza, kao ni komunalnih usluga, a ni lokalizacije proizvodnje (dominatno) nema, vec samo sklapanje i farbanje automobila od strane slabo placenih radnika, koje placa drzava koja je finansirala i celokupan projekat dolaska FIAT-a. Tako je FIAT u Srbiji konfigurisan da se cini da je FIAT ulozio sve, zapravo nije ulozio nista nego je cak i potpustio 10000 radnika plus kod kooperanata jos toliko da bi zaposlio 2-3 hiljade. FIAT u Kragujevcu je veliko nista i jos veci minus, za Srbiju, dok za FIAT to je nacin kako oni posluju sa naivnim, pohlepnim i korumpiranim politicarima. Srbija je banana i to velika zbog takvih ekonomski veoma malicioznih investicija kao sto je ova sa FIAT-om. Samo se nadam da IMT nece biti prodan po modelu FIAT-a vec galenike, kao i Zastava sledeci put kada bude isla na privatizaciju, nadam se pravu, a ne kao 2008 kada je Kragujevac dolaskom FIAT-a, od "doline gladi" postao jos veca "dolina gladi" koja se u medjuvremenu pretvorila u "dolinu suhova"s obzirom da su se u medjuvremenu granice otvorile, a onaj ko zna sigurno je da nece, u uslovima kada se otvara prilika, da visi na birou i ceka hoce li jos koga, osim FIAT-a, drzava da dovede kako bi Kragujevac zaista prestao da bude "dolina gladi". Ono kada hoces da resis jedan problem i napravis dva (nazadni FIAT tj. FCAS i Zastava Automobili koji ne rade). Mozda je najbolji izraz "dolina taksista" (i njih) koji krstare gradom cekajuci drzavu da im ponovo omoguci da im obezbedi posao za koji su decenijama radili. Nasa tj. domaca auto-industrija je trenutno u fazi propasti na vise nacina. Samo dovodljenje nekog ko bi ispravio krivu Drinu moze da nas spasi. To je Sizifov (tezak) posao, ali alternativa, a koja svojevremeno i navodno nike imala alternativu ocigledno je imala alternativu samo sto neki kada "zatupe" sebi jednu sliku u glavi, makar ona bila i pogresna i jos pritom to i primene, to nuzno dovodi do propasti koja ide kao bolest na staru babu. Gasenje pozara benzinom. Samo neka izbegnu primenu "FIAT-ovog modela" privatizacije i okrenu se tradicionalnoj privatizaciji i drzava ce spasiti, a s obzirom da ti dugovi su uglavnom prema drzavi, neka ih drzava ili otpise ili naplati, treceg modela nema posto nece niko propalu firmu sa velikim dugovima ili da drzava ponudi investitoru i dugove pa tako ostvari prihode od privatizacije posto osnivanje nove firme na temelju stare uz ostali propratni maksimalno liberalni ekonomski folklor vodi do toga da se ljudi sele vise nego sto bi u normalnim uslovima. Jedina gora stvar od privatizacije za simbolicnu sumu i prodaje firme u otpad jeste privatizacija firme i jos pritom davanje para da se nesro radi, makar to bilo (skoro) nista s obzirom na druge fabrike tog tipa oko nas.