
Kada je pre 20 godina počela proizvodnja Daewoo Matiza, to je bio nagoveštaj svežih vetrova iz južnokorejske filijale General Motorsa.
Umesto dotadašnjih zastarelih i malo redizajniranih modela drugih brandova GM-a, Matiz je predstavljao novost u klasi malih gradskih automobila.
Dizajn je potpisao Italdesign i slavni Giorgetto Giugiaro, 3-cilindrični motor od 800 kubika (51KS) i menjač su preuzeti od prethodnika Daewoo Tica, dok je tehnika doterana u Velikoj Britaniji. Malo poznato: Giugiaro je Korejcima prodao svoju studiju Cinquecenta koju je Fiat odbacio 1993.

Matiz je ubrzo postao najprodavaniji Daewoo model u Evropi i Indiji i tu titulu je održao pune četiri godine. Proizvodnja je organizovana i u drugim zemljama – Poljskoj, Kini, Pakistanu, Rumuniji, Vijetnamu – a shodno poreklu i tržišnom nastupu Matiz je rebrendiran u Chevrolet, FSO, Baojun, Pontiac, Formosu…
Godine 2005. je stigla druga generacija modela, negde pod originalnim imenom, negde nazvana Spark, a prvobitni Matiz je malo po malo odlazio u penziju.
Izuzetak je bio Uzbekistan. Tamošnja fabrika GM Uzbekistan u Asaki je počela proizvodnju prve generacije Matiza u avgustu 2001. godine, da bi u decembru 2004. bio ponuđen Matiz Best s 1,0 litarskim benzincem (63KS) i automatskim menjačem.
Iako je uzbekistanska filijala GM-a vremenom paletu proširila modernijim modelima, između ostalog i aktuelnim Sparkom, ipak je Matiz uvek pronalazio dovoljno kupaca na domaćem ali i tržištima zemalja bivšeg SSSR-a.
Ipak, u četvrtak je objavljen konačni kraj: GM Uzbekistan je objavio da prestaje da prima uplate za Matiz čija proizvodnja se obustavlja u julu. Ovu odluku kompanija pravda "strategijom ažuriranja modela i tehničkom zastarelošću Matiza".
A ukoliko neko poželi novi Matiz i nakon jula 2018. godine: U Kini se i dalje proizvodi Chery QQ3, flagrantna kopija južnokorejskog mališana koju je General Motors bezuspešno pokušavao da zaustavi sudskim tužbama zbog plagijata…
Izvor: Radiosarajevo.ba
Foto: GM Uzbekistan