
Prvi put posle puno godina, vozači zaista idu na tehnički pregled, odnosno zamenili smo formalnost - pravim tehničkim pregledom, rekao je Vladimir Marinković iz Asocijacije tehničkih pregleda.
Mesec dana od uvođenja novog pravilnika o tehničkim pregledima vozači i dalje imaju brojne nedoumice o tome šta treba da ispune i u kakvom stanju treba da bude vozilo.
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da po novom pravilniku nista nije rigorznije sem samo kontrole toga da li se tehnički pregled uopšte obavio, a sve isto se na vozilu kontrolisalo i ranije.
Možemo očekivati tehnički ispravnija vozila na putu, trulih karoserija neće biti u saobraćaju, kaže on i dodaje da rezultate možemo videti tek kroz nekoliko godina. Rezultat će biti i da će procenat tehničke neispravnosti vozila kao uzroka saobraćajnih nesreća biće manji.
Govoreći o novinama novog pravilnika, Marinković je rekao da je vlasniku dozvoljeno da prisustvuje pregledu vozila sa strane, objašnjavajući da je važno da će vlasnik sada biti upoznat sa stanjem vozila nakon pregleda, i sa većim i manjim neispravnostima.
"Neoprostivi" su i nedozvoljeni dubinska korozija vozila, zbog koje vozilo gubi svojstva i tokom sudara, kočnice isto tako moraju da budu ispravne, upravljački deo - to je osnovno, istakao je on.
"Površinska korozija je dozvoljena, ulubljeni branici takođe. Često pitanje je i šoferšajbna - prednje staklo može da ima manja oštećenja, ali ne i da bude ispucalo tako da je nemoguće imati pregled vožnje. To su osnovni elementi za vraćanje auta sa tehničkog pregleda", kaže Božović.
Procenat vraćanja je na početku sprovođenja novog pravilnika bio nešto veći, dok vlasnici nisu shvatili šta se zahteva od njih, ali svakim danom je sve manje vraćenih vozila, i ljudi su shvatili da ne može bilo kakav auto da ode na pregled, kažu gosti.
"Ljudi su konačno shvatili šta je tehnički pregled i kako će on izgledati u budućnosti", kazao je Marinković.
Božović je objasnio da se fotografisanje vozila sprovodi kao dokaz da je vozilo bilo na tehničkom pregledu. "Nije se insistiralo da sva vozila dođu na pregled ranije jer su tako gubili klijente, ovaj procenat vraćenih automobila pokazuje da vozila nisu dolazila na tehnički. Fotografija je jedan od dokaza, prenosiće se onlajn, u realnom vremenu, pa inspektori mogu da utvrde odmah da li je to tako... lakše je za kontrolu".
Kuke, reklame, stakla - oko čega se vlasnici vozila najviše bune
Negodovanja vlasnika automobila najviše ima u vezi sa prepravkama - kukama, reklame na automobile, zatamnjena stakla, navode gosti.
"Set pravila, koji se do sad nije poštovao, sada počinje da se sprovodi. Ako imate kuku, ona mora da bude homologovana ili sa oznakom proizvođača, ili da dobijete atest za kuku. To isto važi i za plin i zatamnjena stakla. To sve važi od ranije", kazao je Marinković.
On je objasnio i da su još jedan od problema i reklame i razni ispisi po vozilima. Kako je objasnio, problem je ako su oni ispisani fotorefleksivnim slovima, što smeta u noćnoj vožnji, ali to je jedino ograničenje.
Nedoumica se javila i oko automobila u više boja, a gosti su objasnili da je više boja na vozilu dopušteno i da je uvedena i nova oznaka koja označava višebojno vozilo.
Božović je rekao da je uveden prelazni period za sprovođenje novih mera do pune primene kroz tri godine, kako bi se procenilo stanje.
"Uvek je neophodan prelazni period, da ne bi sistem stao i da bi se procenilo stanje koje je bilo potpuno nepoznato. Videće se šta su problemi, rešavaće se problemi, korak po korak. Možda će se i pravilnik usavršavati. Kada vidite šta imate od problema u stvarnom stanju tezite da pravilnik privedete tom cilju", kaže Božović.
Za automobile starije od 15, 20 godina ima i otežavajućih i olakšavajućih okolnosti, navodi Marinković.
Takvi automobili, kako je rekao, moraće da srede koroziju šasije i kočnice, ali po punoj primeni zakona, za njega neće važiti uslovi kao za nova vozila. "Sve ono što je vezano za zagađenje, ti automobili sve to nemaju i za njih će važiti stari pravilnici, jednostavnije će prolaziti tehnički pregled".
Preuzeto sa: N1 info