home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Tehnički pregled

Tehnički pregled vozila od decembra mogao bi ponovo da poskupi. Iako se spekuliše da je u nekim gradovima Srbije cena ove usluge već udvostručena – sa sadašnjih 3.000 dinara na 6.000, naše istraživanje pokazuje da su ovo za sada sporadični slučajevi. U Beogradu su cene i dalje nepromenjene.

Kako saznajemo, promene cenovnika na štetu građana direktno će zavisiti od toga da li će najveće osiguravajuće kuće u Srbiji ostati pri odluci da znatno srežu provizije koje su davali prodavcima polisa obaveznog auto-osiguranja. Među njima su i firme za tehnički pregled. To će biti jasnije tek u prvim danima decembra kada kreću isplate od prodatih polisa za prethodni mesec.

Šta je zapravo dovelo do ovakve pometnje na tržištu?  Kako objašnjava „Politikin” sagovornik, dobro upoznatog sa dešavanjima u ovom sektoru, najveće osiguravajuće kuće u Srbiji odlučile su da, od ovog meseca, provizije za prodaju polisa ograniče na maksimalnih pet odsto. To im omogućava zakon usvojen još 2009. godine koji je samo delom primenjivan.

U Srbiji je registrovano oko 1.700 firmi za obavljanje tehničkog pregleda i na stotine agencija za prodaju osiguranja. U praksi, dosadašnje zarade na prodaji polisa išle su u proseku do 20 odsto. Osiguravajuće kuće su u borbi za što veći udeo na tržištu prodavcima, uz maksimalnu dozvoljenu zakonsku proviziju od pet procenata, nudile različite bonuse kroz plaćanja za reklamiranje, zakup prostora… Agencije s malim obrtima zadovoljavale su se zaradom do 15 procenata, dok su veliki prodavci dobijali i četvrtinu od iznosa polise. Taj poslovni aranžman do sada je odgovarao i jednima i drugima. Nova odluka osiguravača mogla bi da dovede do gašenja firmi koje posluju na tržištu osiguranja i bez posla ostavi veliki broj radnika.

– Ako ostane ovako kako se najavljuje, mnoge firme za tehničkih pregleda neće moći da opstanu. Ili će prestati da rade ili će morati da podignu cenu pregleda vozila. Isto važi i za agencije za prodaju osiguranja – smatra naš sagovornik. Ističe da su investicije za otvaranje tehničkog pregleda i kupovinu opreme velike i kreću se od 60.000 do 100.000 evra. Kako objašnjava, te firme su dodatno ugroženi i zbog novog Pravilnika o tehničkim pregledima koji se primenjuje od jula ove godine. Budući da kontrola vozila sada traje najmanje pola sata, pada i broj klijenata, što direktno utiče na smanjenje mesečnih zarada. Jedan prosečna firma za tehnički pregled sa sadašnjom cenom pregleda oko 100 vozila može tek da pokrije troškove plata, poreza i režija. U tom slučaju, s maksimalnom provizijom od pet odsto po prodatoj polisi vlasniku će ostajati oko 60.000 dinara mesečno.

– Provizije za prodavce polisa pre petnaestak godina išle su i do 45 odsto. Ali ne mislim da je to dobro, jer  su na kraju osiguravajuće kuće imale problem da obezbede novac za isplatu štete. Potrebno je napraviti red na tržištu i osigurati pristojnu zaradu za sve koji se bave ovim poslom – zaključuje naš sagovornik.

Ceh borbe oko visine provizija dve suprotstavljene strane na kraju bi mogli bi da plate građani. Nacionalna organizacija za zaštitu potrošača (NOPS) upozorila je da zakon propisuje samo minimalnu cenu tehničkog pregleda, dok na tržištu maksimalna cena može biti slobodno formirana.

– Nikakvo kartelsko udruživanje i dogovaranje cena nije dozvoljeno i mi smo ovim povodom uputili prijavu Komisiji za zaštitu konkurencije – navode u NOPS-u. U medijima se povodom dešavanja na tržištu oglasila i Narodna banka Srbije. Kako je navedeno, u toku je izrada novog zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju. Ističu da radna grupa razmatra sva otvorena pitanja, ali da nadzor nad radom tehničkih pregleda vozila nije u nadležnosti NBS-a.

Izvor: Politika.rs

Foto: arhiva / Novosti.rs



čitanja : 680



Komentari