
Ispitivanja najnovijih dizelaša u najpopularnijim modelima su otkrila da tokom redovnog sagorevanja nakupljenih čestica u DPF filteru u vožnji značajno prekoračuju granicu emisije štetnih gasova, prenosi Jutarnji.hr.
Istraživanja britanskog udruženja koje se zalaže za "zeleni transport" su pokazala da dva najpopularnija modela s dizelskim motorima u Velikoj Britaniji - Nissan Qashqai i Vauxhall (Opel) Astra, značajno prekoračuju zakonsku granicu tokom redovne regeneracije filtera čestica.
Sistem može da počne regeneraciju i u urbanim područjima i da traje 15 kilometara vožnje, ali ta činjenica se uporno ignoriše u zvaničnim ispitivanjima emisija. U Evropi više od 45 miliona automobila ima DPF filtere što izaziva ukupno 1,3 milijarde čišćenja godišnje.
Trenutna pravila EU-a nalažu da novi putnički automobili ne smeju da stvaraju više od 600 milijardi čestica emisije po kilometru, ali kao primer uzeti Nissan Qashqai i Opel Astra daleko prekoračuju ta ograničenja, čak i do 1000 puta kad isprazne svoje filtere za dizel čestice (DPF).
Sada Transport and Environment grupa koja je sprovela ispitivanja poziva zakonodavce EU da zbog toga pooštre testiranje i propise o emisijama štetnih gasova kod dizelaša, dok su "zeleni" tek sada više nego ikad kritični prema razvoju i prodaji novih dizelskih automobila, a za što se zalažu poslednje četiri godine od kada je eksplodirao skandal Dieselgate kad je za Volkswagen utvrđeno da vara na testovima emisije izduvnih gasova u SAD-u u septembru 2015. godine.
Filter DPF (Diesel Particulate Filter) je zakonski uslovljen za ugradnju u sve automobile pokretane dizelskim motorima i deo je sistema za smanjenje štetnih gasova koji se izbacuju iz vozila a funkcija mu je zadržavanje čestica čađi koje bi se inače ispustile iz motora. Pritom se mora regenerisati kako ne bi došlo do potpunog zagušenja motora pa je ovaj sklop dizajniran tako da se njegovo čišćenje, odnosno održavanje, obavlja automatski kad se pri većim brzinama isprovocira povećanje temperature i sagorevanje nakupljenih čestica.
To ima za posledicu gusti dim iz auspuha kad uređaji "iskašljavaju" emisije koje su sakupili tokom prethodnih vožnji. Ali ipak, prema trenutnim evropskim zakonima, ako se čišćenje filtera dogodi tokom zvaničnog ispitivanja, rezultati se ne računaju, što znači da se zanemaruje 60 do 99 posto regulisanih emisija čestica iz testiranih vozila, navodi T&E u svom izveštaju.
U tom slučaju čišćenja, testirana Asta i Qashqai ispuštaju od 32 do 115 posto više štetnih čestica iz DPF filtera nego što dozvoljavaju trenutno važeći zakoni EU za Euro 6 motore.
Predstavnik Nissana za Veliku Britaniju je za Reuters izjavio da su "sva Nissan vozila i DPF uređaji ugrađeni u njih u potpunosti u skladu s važećim zakonodavstvom o emisijama". Dodao je i da oni kao proizvođač automobila podržavaju nove, strože testove emisija kao i da već imaju nove tehnologije koje bi ih zadovoljile.
Predstavnik Vauxhalla (Opel u EU) je rekao da ne može da komentariše jer nije bio svestan detalja T&E-ovog izveštaja objavljenog prošle nedelje.
Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji zagađenje česticama utiče na više ljudi nego bilo koji drugi zagađivač, a tri od četiri stanovnika evropskih gradova su izložena nesigurnim nivoima čestica, prema Evropskoj agenciji za okolinu.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Transport and Environment