
Danas se o električnim automobilima jako puno govori, a to nije samo tema koja je dominantna u EU, već u celom svetu. A, tu pre svega mislimo na pogone koji bi mogli da se svrstaju u tri tipa; BEV (električna vozila na baterije), PHEV (plug-in hibridna električna vozila) i FCEV (električna vozila na gorive ćelije).
Međutim, koliko se u stvari proda takvih automobila godišnje u svetu? Zanimljive brojke nam je ponudila švedska firma, koja na svom sajtu EV-volumes nudi prilično verodostojne podatke o prodaji, pre svega, gore nevedene tri grupe električnih vozila. Sami autori kažu: 'Delimo strast prema EV-ima (električnim vozilima) i njihovoj sposobnosti da život učine lakšim i održivijim. Električna vozila nude neuporedivu energetsku efikasnost, operativne troškove i čistoću. Verujemo u njihov potencijal da automobile učine najzabavnijim, udobnijim i najpristupačnijim koje smo ikada imali.'
Naravno, pronalaženje samih podataka i činjenica u ovoj dinamičnoj grani autoindustrije u nastajanju može da bude dugotrajno, često i nemoguće. Sve informacije vezane na ovu temu potiču iz stotina javnih izvora i nije jednostavno konsolidovati činjenice, održavati ih ažurnim i učiniti ih dostupnim na globalno dosledan način. Bilo kako bilo, zahvalni smo im na tome, a evo i podataka na globalnom nivou za prvih 9 meseci ove godine.
Dakle, količina prodatih BEV, PHEV i FCEV vozila u mesecu septembru je dostigla 358.100 jedinica, što je 93 posto više u odnosu na septembar 2019. i najveći mesečni rezultat ikada zabeležen. Do danas je tako isporučeno gotovo 1.850.000 električnih vozila (sve tri grupe ukupno), što je rast u odnosu na 2019. godinu i sada iznosi +17 posto. Sada su sve regije vratile rast, a Japan je, zanimljivo, jedino tržište s trajnim padovima. Međugodišnje stope rasta za septembar bile su: Kina +72 posto, SAD +46 posto, Evropa čak +163 posto, Japan -39 posto, ostali delovi sveta +38 posto. Četvrto tromesečje ili Q4 kvartal je obično najbolje tromesečje za prodaju električnih vozila i očekuje se na svetskom nivou preko 1 milion isporuka u ovom poslednjem kvartalu 2020.
Zanimljiv je i podatak da je samo u Evropi u septembru broj elektrifikovanih automobila prvi put nadmašio prodaju dizel automobila. S druge strane, podaci pokazuju da je za period januar-septembar globalno ukupno prodato 1.784.293 BEV i PHEV vozila (68 posto BEV i 32 posto PHEV). Međutim, više od polovine od te brojke ili 52,3 posto čine samo pet proizvođača automobila.
Globalna prodaja PHEV + BEV vozila je 1.784.293 jedinica:
Tesla: 316.820 (18 posto udela)
Volkswagen Grupa: 231.415 (13 posto udela)
Renault-Nissan-Mitsubishi Alijansa: 139.987 (8 posto udela)
Hyundai-Kia: 123.519 (7 posto udela)
BMW Grupa: 120.620 (7 posto udela)
Gledajući po proizvođačima automobila, odnosno njihovim grupama, i ako dodamo BEV modelima i one PHEV, prednjači Tesla (koji imaju isključivo BEV vozila u svojoj gami proizvoda!), s 18 posto udela, što je pad od 1 posto u odnosu na prethodni izveštaj iz juna. Sledi Volkswagen Grupa (13 posto), koja je povećala svoju prednost ispred Renault-Nissan-Mitsubishi Alijanse na 5 posto. Tako je nemački konglomerat sada na pola puta između Tesle koja je svetski proizvođač električnih vozila broj 1 i Renault-Nissan-Mitsubishi Alijanse.
Treba se prisetiti da je 2019. godine Volkswagen Grupa završila na 6. mestu, sa 6 posto udela, ili 2 procentna boda zaostatka za Renault-Nissan-Mitsubishi Alijansom i čitavih 11 prpcentnih bodova iza vodeće Tesle (17 posto). Izvesno je da bi, ako nastave ovim tempom Nemci mogli prestići Teslu do drugog kvartala 2021.

Iza vodeće trojke se smestila Hyundai-Kia, koja se popela na četvrto mesto, a na štetu BMW Grupe, pri čemu su obe zadržale udeo od 7 posto u prvoj polovini 2020. godine. Kineski konglomerat SAIC je sada na 6. mestu, sa 110.000 jedinica, zahvaljujući uspešnim prodajnim rezultatima modela SGMW City EV-a, pa bi tako BMW Grupa mogla da bude istisnuta iz najuspešnijih pet proizvođača do kraja ove godine.
S obzirom da je tržište PHEV električnih vozila ove godine raslo po stopi od 11 posto, a Tesla (+ 24 posto), Hyundai-Kia (+ 29 posto) i BMW Grupa (+ 17 posto) rastu nešto bržim tempom od proseka, moglo bi se reći da je u isto vreme Volkswagen Grupa rasla neverovatnom brzinom (+ 168 posto), a osim toga je ovaj proizvođač u poslednja tri meseca povećao količinu, pobedivši čak i Teslu u tom aspektu.
Globalna prodaja samo BEV vozila je 1.208.367 jedinica:
Tesla: 316.820 (26 posto udela)
Volkswagen Grupa: 120.793 (10 posto udela)
Renault-Nissan-Mitsubishi Alijansa: 109.095 (9 posto udela)
SAIC: 97.086 (8 posto udela)
Hyundai-Kia: 85.829 (7 posto udela)
Gledajući samo BEV-ove, vodeća Tesla (26 posto) je izgubila 2 posto udela u odnosu na prvu polovinu godine, ali i dalje je 3 posto iznad rezultata iz 2019. Renault-Nissan-Mitsubishi Alijansa nastavlja da gubi udeo, usled usporavanja prodaje Nissana, smanjena za 1 posto u poslednjem tromesečju, sada su na 9 posto udela BEV globalnog tržišta. Alijansu je nadmašila Volkswagen Grupa, koja je ostvarila BEV udeo od 10 posto, što je dvostruko više u odnosu na konačni udeo iz 2019. (5 posto).
Kineski SAIC je takođe u porastu, skočivši na četvrto mesto, zahvaljujući električnim vozilima Wuling i Baojun, dok je povećao svoj udeo na 8 posto posto BEV tržišta, čime je kineski proizvođač automobila 2 procentna boda iznad prošlogodišnjih 6 posto.
U poređenju s BEV + PHEV tablicom, veliki gubitnik je BMW Grupa, koja zbog velikog oslanjanja na PHEV-ove nestaje s liste 5 najboljih, što koristi SAIC koji jako dobro stoji s BEV vozilima.
Izvor: Tportal.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs