home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Stellantis Fuel Cell

Stellantis, četvrti po veličini svetski proizvođač vozila nastao spajanjem PSA i FCA, saopštava da će do kraja ove godine u Evropi krenuti s prodajom lakih privrednih vozila s pogonom na vodonikove gorive ćelije.

Kako piše Tportal.hr, Stellantis će, za početak marke Citroën, Opel i Peugeot, predvodi primenu tehnologije razvijene u Francuskoj i Nemačkoj na njihovim trenutnim arhitekturama srednje velikih električni BEV kombija: Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e. Treba napomenuti će se takva vozila s pogonom na vodonik proizvoditi u centrali marke Opel u nemačkom Rüsselsheimu, a sam Stellantis će nešto kasnije ispitati proširenje tehnologije na druge marke, a možda i na putničke automobile, te očekuje da će projekat biti profitabilan u narednim godinama.

Iako 83 posto komercijalnih kupaca u proseku dnevno pređe manje od 200 km, njih tek 44 posto nikad ne pređe više od 300 km dnevno, rekao je Xavier Peugeot, viši potpredsednik za poslovanje lakih privrednih vozila kompanije Stellantis.

Sistem srednje snage je manji od ostalih konkurenata i podudara se s velikom baterijom kapaciteta od 10,5 kWh, rekao je Frank Jordan, direktor istraživanja i inovacija Stellantisa u Nemačkoj. Sistem gorivih ćelija staje ispod haube, pogonsku bateriju zamenjuju tri rezervoara vodonika, a baterija staje ispod prednjih sedišta. Ovaj srednje veliki Stellantisov sistem uključuje FCEV pogonski sklop snage 45 kW, rezervoar u koji staje 4,4 kg vodonika (u rezerovarima pod pritiskom od 700 bara) i već pomenutu bateriju kapaciteta od 10,5 kWh.

Kako navodi Stellantis, kombi će biti sposoban za domet od otprilike 400 km, ali takođe ima mogućnost punjenja baterije (plug-in) i vožnju na čisto električni pogon na bateriju od 50 km ako je potrebno za povezivanje sa sledećom stanicom za punjenje vodonika. Pogonski sklop, koji uključuje motor na vodonik i dodatnu bateriju kao kod BEV vozila takođe zadržava između 5,1 i 6,3 m³ volumena (L2 i L3 verzije dužine vozila) za prevoz tereta i 1100 kilograma korisnog tereta te vuče prikolice teške 1000 kg iz električne verzije.

Rezervoari vodonika se mogu napuniti gorivom za tri minuta, kako se navodi u rešavanju problema oko sporih brzina punjenja električnih vozila. Peugeot nije otkrio kolika će biti cena novih kombija. S tehničke strane, vodonik posebno ima smisla za veća vozila, jer nudi veću gustinu energije, manju težinu, veći domet i brže vreme punjenja gorivom.

Vodeće zemlje poput Nemačke i Francuske imaju tek 90, odnosno 25 pumpi na kojima se može kupiti vodonik kao gorivo za vozila, rekao je Peugeot, iako se Evropski savez za čistu energiju obvezao da ulaže u ekosistem. Samo Francuska planira da uloži više od 8 milijardi dolara do 2030. u vodonik, posebno u njegovu proizvodnju i razvoj mobilnosti, rekao je Jean-Baptiste Djebbari, francuski državni sekretar za saobraćaj.

Stellantis je ušao u partnerstvo s dve specijalizovane firme Faurecia SE i Symbio koje isporučuju sisteme za skladištenje vodonika za Stellantisove kombije. Firma je svoj srednje veliki električni kombi predstavila u oktobru 2020. godine i prodala je više od 7.500 primeraka Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e, rekao je Peugeot.

Izvor: Tportal.hr / Stellantis

Foto: Stellantis



čitanja : 794



Komentari