
Da li eksplozija interneta pre dvadesetak godina može da bude predložak za masovnu upotrebu električnih automobila u skoroj budućnosti? Prema BBC-jevom stručnjaku za okolinu Justinu Rowlattu, odgovor je da.
Prema njegovom mišljanju, ono što vidimo da se dešava u automobilskoj industriji nije samo promena u potražnji potrošača, već tehnološka revolucija. Čini se da mnogi proizvođači automobila dele ovo mišlejnje i brzo razvijaju sve upotrebljivije električne modele, piše Jutarnji.hr.
Čini se da je kraj SUS motora sve bliže jer glavni proizvođači automobila otkrivaju dugoročne planove što će ne samo usporiti, već kod brojnih proizvođača kako najavljuju i potpuno prekinuti razvoj i proizvodnju motora s unutrašnjim sagorevanjem.
U General Motorsu tako kažu da će do 2035. godine imati sva vozila u ponudi električna, a u Fordu da će sva vozila koja se prodaju u Evropi biti električna do 2030. godine. Volkswagen je izjavio da će 70 posto njihovih modela biti električno do 2030., a upravo je i Fiat objavio da će do 2030. postati potpuno električni proizvođač. I Jaguar će električna vozila prodavati od 2025, dok će Lotus u vlasništvu Geelyja slediti primer tri godine kasnije. Unutar iste korporacije i Volvo će od 2030. godine nuditi samo električne modele.
Možda postoji dobar razlog za masovni egzodus benzinaca i dizelaša iz putničkih automobila: uprkos ukupnom padu prodaje automobila za petinu tokom pandemije koronavirusa, globalna prodaja električnih automobila je u 2020. porasla za 43 posto, na ukupno 3,2 miliona.
Rowlatt primećuje da je takav trend već viđen kod internet revolucije što bi mogao da bude putokaz. Krajem 1990-ih, tehnologija kompjutera je počela da se povezuje u mrežu, a o eksploziji korišćenja interneta u novom milenijumu svedoče brojke. Do 1995. na mreži je bilo 16 miliona ljudi, a do 2001. bilo ih je 513 miliona. Danas ih ima preko 3 milijarde.
S vremenom je sve postajalo bliže, brže i jednostavnije, a pokretači promena u internetskoj statistici bile su niže cene, a kompjuterski hardver je postojao sve napredniji i dostupniji. Čini se da će to biti slučaj i s električnim vozilima. Električni automobili u početku su bili (i još su) uglavnom vrlo skupi, zbog visoke cene njihovih baterija. Međutim, Madeline Tyson, iz američke istraživačke grupe za čistu energiju RMI, kaže da je pre deset godina koštala 1.000 dolara po kilovat-satu baterije; a sada se približava ceni od 100 dolara. S obzirom na to da je danas tek pet posto prodatih automobila električnih, na početku smo karakteristične "S krive" kojom se razvijao i internet.
Američki UBS predviđa da će se broj prodaje električnih vozila popeti na čak 20 posto od ukupnog broja već u iduće četiri godine, da bi do 2030. godine prodaja električnih vozila skočila na 40 posto. Od te tačke, predviđa se da će u sledećih 10 godina, gotovo svaki novi prodati automobil biti električni.
Zora električne revolucije prema Justinu Rowlattu upravo počinje, a revolucija nas istinski očekuje...
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs