
Leti automobil brzo postaje pećnica – s temperaturama do 60 stepeni. Da li je važno blago otvoriti prozore dok automobil stoji? Da li boja automobila ima uticaj na nakupljanje vrućine u automobilu? Da li pomažu zatamnjena stakla? Nemački autoklub (ADAC) dao je odgovore na ova pitanja, piše Revija HAK.
Čak i malo otvoreni prozori ne čine razliku kada automobili stoje. Pregled identičnih vozila s otvorenim prozorima na spoljnoj temperaturi od 28 stepeni je rezultirao gotovo istim rezultatom: u vrlo kratkom vremenu temperatura u vozilu je dostigla preteće nivoe. Ako su prozori ostali zatvoreni, izmereno je 38 stepeni nakon deset minuta, pa čak i 45 stepeni nakon 20 minuta. Ako su dva prozora bila malo otvorena, vrednosti su i dalje dostizale 36 i 42 stepena (nakon deset, odnosno 20 minuta).
Nakon sat vremena na žarkom suncu temperatura se popela znatno iznad 50 stepeni.
Nevažno je radi da li se o belom ili crnom vozilu – stručnjaci ADAC-a nisu utvrdili nikakvu važniju razliku u razvoju toplote u zavisnosti od boje automobila.
Termoizolacijska stakla ili zatamnjeni prozori imaju mali efekat. To je zato što područja prozora imaju veliku površinu. Njihova veličina, upadni ugao sunca i boja unutrašnjosti snažno utiču na grejanje.
Mnogi vozači veruju da su dobro zaštićeni od UV zračenja iza prozora automobila. To je samo delimično tačno. Prednji prozor štiti od UV-A i UV-B zračenja što je više moguće – bočni prozori, međutim, propuštaju UV-A zračenje, što može da izazove prerano starenje kože i, u najgorem slučaju, rak kože.
Izvor: Revijahak.hr