
Evropska unija zabranjuje dizelaše i benzince, a ključno je pitanje šta ćemo mi voziti? Kupiti električni automobil po današnjim cenama mnogima bi ispraznilo novčanike i razvuklo široki osmeh na lice direktorima banaka od kojih biste uzimali dugoročne kredite.
Velike razlike u prodaji električnih automobila i plug in hibrida na području EU-a prate razliku u životnom standardu među zemljama, pokazalo je novo istraživanje koje je sprovela ACEA (Udruženje proizvođača automobila u Evropi), koja je posmatrala učešće automobila na punjenje u ukupnoj prodaji automobila.
Kako piše Revija HAK, električni automobili i plug-in hibirdi su činili 10,5 posto svih novih automobila prodatih na području EU-a prošle godine. Istovremeno, njihovo učešće je bilo manje od tri posto u 10 zemalja članica.
Analiza ACEA pokazuje da postoji direktna veza između potražnje potrošača za elektrifikovanim automobilima i bruto nacionalnog proizvoda (BDP) zemlje po stanovniku. To ukazuje da je cena važan faktor. Značajni izuzetak je samo Portugal, gde je tržišno učešće električnih automobila i plug in hibrida dostigao 13,6 posto u 2020. godini, uprkos činjenici da je ta zemlja jedna od onih s relativno niskim prosečnim prihodom. U gotovo svim ostalim zemljama automobili s punjivim baterijama su uglavnom skuplji od sličnih automobila na benzin i dizel.
Zemlje s najvećim brojem električnih i plug in vozila i BDP po stanovniku 2020.:
1. Švedska – procenat električnih i plug in hibrida 32.2%, BDP po stanovniku 45.610 evra
2. Holandija – procenat električnih i plug in hibrida 25%, BDP po stanovniku 45.790 evra
3. Finska – procenat električnih i plug in hibrida 18.1%, BDP po stanovniku 42.940 evra.
Zemlje s najmanjim učešćem električnih i plug in vozila i BDP po stanovniku 2020.:
1. Kipar – procenat električnih i plug in hibrida 0.5%, BDP po stanovniku 23.580 evra
2. Litvanija – procenat električnih i plug in hibrida 1.1%, BDP po stanovniku 17.460 evra
3. Estonija – procenat električnih i plug in hibrida 1.8%, BDP po stanovniku 20.440 evra
Pri samom dnu na četvrtom mestu je Hrvatska s procentom električnih i plug in vozila od samo 1.9% i BDP-om po stanovniku od 12.130 evra.
Uz to, pet zemalja s najslabijom potražnjom za takvim automobilima takođe ima veoma malo punionica, od kojih svaka ima samo jedan posto učešća u EU.
Dodajmo i da Norveška nije bila uključena u studiju i da je netipična na nekoliko načina kao zemlja s najvišim BDP-om i istovremeno pristupačnim cenama električnih i plug-in hibirda automobila zahvaljujući brojnim poreskim izuzećima.
Ako žele električnu mobilnost za sve, pred Evropskom unijom i proizvođačima automobila je veliki posao – učiniti električne automobile povoljnijim… Za sada su, uglavnom, igračke za imućne.
Izvor: Revijahak.hr
Foto: arhiva