
Direktor kompanije Tesla Inc. Ilon Mask potvrdio je da taj proizvođač električnih automobila planira svoje sedište da preseli iz Palo Alta, u Silicijumskoj dolini u Kaliforniji, u Ostin, glavni grad Teksasa, gde gradi veliki automobilski i baterijski proizvodni kompleks, preneo je Rojters.
Kako piše Tanjug, kompanija Tesla se pridružila kompanijama Orakl, Hjulet Pakard Enterprajz i Tojota Motor u seljenju sedišta iz Kalifornije, koja ima relativno visoke poreze i troškove života, u Teksas.
Iako je Silicijumska dolina poznata kao centar razvoja novih ideja i kompanija, Teksas je poznat po jeftinijoj radnoj snazi i manje strogim regulacijama.
"Uzbuđen sam što mogu da najavim da selimo sedište u Ostin u Teksasu", rekao je Mask na godišnjem sastanku kompanije, koji je održan u fabrici automobila u Teksasu.
Izvor: Tanjug.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs
Uskoro Tesla „made in Germany“
Prva evropska frabrika Tesla bi za nekoliko nedelja trebalo da proizvede prve električne automobile. Time je Elon Musk uzburkao evropsko tržište automobila, a na licu mesta izazvao i negodovanje.

Ove subote Musk organizuje „narodnu feštu" s oko 9.000 posetilaca u krugu fabrike u Grünheideu slaveći poduhvat kojim je uzburkao evropsko tržište automobila. Šef Volkswagena Herbert Diess je početkom oktobra objavio na Twitteru „We are ready!", misleći pritom na odmeravanje snaga s Teslom. Istovremeno Tesla ruši rekorde na berzi, s obzirom na promet i broj prodatih automobila. Musk je oduševio političare u Brandenburgu i na saveznom nivou. Za ovu regiju je fabrika automobila koja će zapošljavati i do 40.000 ljudi „pogodak na lotu", kaže načelnik Grünheidea Arne Christiani.
Ali, nisu svi oduševljeni izgradnjom velike fabrike pred vratima Berlina. Steffen Schorcht iz Građanske inicijative Grünheide s jednog obližnjeg mosta sa zabrinutošću gleda na divovsko gradilište gde pored već skoro gotove glavne zgrade stoji samo kostur buduće zgrade. To će biti fabrika baterija, odmah pored fabrike automobila. Kao i drugi kritičari i Schorcht se žali na štetu za okolinu.
Za novu fabriku nije samo posečeno 90 hektara borove šume. Gradi se delimično u vodozaštitnom području, a Schorcht strahuje ne samo od zagađenja podzemnih rezervoara vode nego i od prevelike potrošnje vode. Jer, Tesla namerava da uskoro u Grünheideu proizvodi oko 500.000 automobila godišnje, počevši od modela Y.
Predsednik pokrajinske vlade Brandenburga Dietmar Woidke (SPD) je oduševljen ovim projektom koji po njegovom mišljenju „širom sveta skreće pažnju na Brandenburg". Pokrajinska vlada je već obećala subvenciju od 120 miliona evra za fabriku baterija. Uz to dolaze sredstva iz jednog evropskog zajedničkog projekta. Po navodima saveznog ministarstva privrede rešenje bi trebalo da bude izdato do kraja ove godine. O visini iznosa ministarstvo nije ništa reklo. Ali, novine Tagesspiegel pišu da se Tesla može nadati državnim subvencijama od oko milijardu i sto miliona evra.
Tesla je prvobitno procenio da bi troškovi izgradnje fabrike u Grünheideu mogli da iznose 1,1 milijardu evra. Ali, Musk je već prošle godine rekao da će to biti više. Koliko novca je do sada potrošeno, koliko ljudi radi na gradilištu i koliko je već zaposleno za proizvodnju, te podatke nije lako dobiti od Tesle.
Tesla trenutno na berzi vredi oko 780 milijardi dolara, višestruko više nego njegovi tradicionalni suparnici. U trećem tromesečju ove godine kupcima je isporučeno 241.000 automobila, za pedeset posto više nego prošle godine. A da bi samo u Grünheideu trebalo da bude proizvođeno 500.000 automobila godišnje pokazuje Muskove ambicije.
Na sajtu Tesle smeškaju se srećni ljudi uz poziv na prijave za posao: „Gigafactory Berlin-Brandenburg će biti najnaprednija fabrika za serijsku proizvodnju električnih automobila na svetu." Tu će nastajati „vozila svetske klase", kaže se. Osim toga gotovo ništa drugo nema na sajtu.
Načelnik Grünheidea Christiani polazi od toga da će u fabrici raditi na početku 3.000 ljudi, a kad bude dostignut pun kapacitet oko 12.000. Ako se nastavi sa širenjem moglo bi da bude zaposleno 40.000 ljudi, stoji u zvaničnom planu izgradnje. 40.000 u mestu koje ima trenutno 9.000 stanovnika – odakle ih dovesti i gde ih smestiti? Da li je taj projekt kao neki udar privrednog meteora u idiličnoj opštini između jezera i šuma pred vratima nemačkoga glavnog grada?
On na to gleda „relativno opušteno", kaže Christiani u svojoj kancelariji na trećem spratu skupštine. Prema studijama 51 posto zaposlenih bi dolazilo iz Berlina, 35 posto iz Brandenburga, osam posto iz Poljske, ostali iz većih udaljenosti. Njegova oopština ima ograničeni prostor i mogla bi da naraste za oko 3.000 stanovnika. „Grünheide ne želi i ne može da bude drugi Wolfsburg", kaže vanstranački načelnik koji ovu opštinu vodi od 2003. godine.
Izvor: Deutsche Welle
Foto: arhiva Autoblog.rs