home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
Popravke

Kvarovi i njihove popravke su večna tema za sve vlasnike automobila, ali i za one koji se tek spremaju da to postanu.

Čak i oni koji voze nova ili bar novija vozila strepe od samog pomena debate o najskupljim autodelovima i najzahtevnijim popravkama, a za one čiji su automobili prešli na deset godina, ovakve i slične priče umalo da postanu tabu tema. A ne bi trebalo da budu, kao što oni koji se tek spremaju da kupe polovan automobil moraju na vreme da razmišljaju o njima.

Zato nikada nije zgoreg ponoviti neke od najskupljih kvarova koji mogu zadesiti vlasnike automobila. Elektronika, pumpe za gorivo... Ali i takve situacije mogu izgledati kao kamilica u poređenju sa zaista skupim, za koje navodimo samo nekoliko primera. Neki od njih su očekivani, a neki nisu.

Motori

Nesreća na motoru je krajnja noćna mora svakog vlasnika automobila, bez obzira da li je vozio stariji i jeftiniji ili noviji i skuplji automobil. U pozadini ovog problema u slučaju nepravilnog održavanja često je zupčasti kaiš: ako se ne promeni na vreme, njegovo pucanje će izazvati poznati horor scenario, sa udarima klipova u ventile, a zavisno od slučaja i oštećenja vodilice i sedišta, kao i klipovi i same glave cilindara. U svakom od ovih slučajeva nesrećni vlasnik od starta može računati na desetke hiljada dinara štete, što u praksi znači da je ponekad isplativije i lakše zameniti celi motor. Naravno polovan, ne nov, jer bi inače popravka mogla da košta više od vrednosti celog vozila. Dakle, uz odličnu uslugu, nikada ne treba igrati ili odlagati.

Menjač

Automatski menjači su nekada bili retkost, ali danas su uobičajeni za sve veći broj vlasnika automobila. Poznajemo ih nekoliko vrsta, od klasičnih, preko onih sa kontinualno promenljivim prenosnim odnosima (CVT), do brzih i efikasnih i sofisticiranih menjača sa dva kvačila (DCT, PDK, EDC…). A svima im je, osim udobnosti korišćenja u svakodnevnoj vožnji, zajednička još jedna stvar: ako se pojave ozbiljni problemi, popravke su jako skupe, a ako ostanu ispod deset hiljada dinara, vlasnik se gotovo može smatrati srećnikom. Jer ponekad popravka nije moguća, već je jedino rešenje zamena celog sklopa koji se u slučaju popravljenog može računati na desetine hiljada dinara, a novi menjač ponekad i više od 100.000 dinara! Uzroci kvara, na primer, često leže u nedovoljnoj količini ulja u menjaču ili njegovoj neblagovremenoj promeni i ulasku metalnih strugotina u sam sklop. Pa opet u neredovnom servisu.

Diferencijali

Isto važi i za još jednu vitalnu garnituru automobila, bez kojih vožnja kakvu poznajemo i uživamo u njoj ne bi bila moguća. Diferencijal, čiji je zadatak da omogući okretanje točkova na istoj osovini različitim brzinama, baš kao i gore navedeni delovi, zahteva pravilno podmazivanje za njihovo normalno funkcionisanje. To znači da je ključ za dobar san u većini slučajeva redovno servisiranje, odnosno zamena ulja u propisanim intervalima. Čak i češće, pogotovo ako se radi o službenim vozilima koja su često više korišćena i teža od privatnih, ali to ne bi trebao biti problem jer se radi o zaista malim troškovima. U suprotnom, ako popravka nije moguća, a vlasnik ima tu nesreću da ni na otpadu ne nađe ništa prikladno, biće osuđen na kupovinu novog diferencijala.

Kompresori klima uređaja

Za razliku od motora i menjača, u automobilu se može živeti bez klime, bar u teoriji. Ali takav stav, ako je neko voljan da ga brani, obično počinje da se topi sa prvim zracima sunca, a nakon što se temperatura približi oznaci od 30 stepeni Celzijusa, zazvone sva zvona za uzbunu. Ako je problem jedan od očekivanih, kao što je nedovoljan nivo nafte ili gasa u sistemu, što se neminovno dešava tokom vremena i eksploatacije, rešenje je relativno jednostavno i finansijski prihvatljivo. Provera pritiska, uklanjanje ostataka starih tečnosti i dopuna novim, kao i zamena filtera i dezinfekcija dovoljni su u većini slučajeva, kada se sistem klima uređaja redovno održava. Međutim, ukoliko dođe do većih problema, poput potpune blokade sistema, u najgorem slučaju biće neophodna potpuna zamjena kompresora

Vazdušni jastuci

Za razliku od navedenih primera, vazdušni jastuk u automobilu ne zavisi od redovnog održavanja i neće se sam pokvariti, ali potreba za njegovom zamenom je svakako jedan od najskupljih troškova sa kojima se može suočiti vlasnik automobila.

Jastuke je, naravno, potrebno zameniti novim ako su originalni aktivirani, odnosno u slučaju sudara, što samo po sebi znači da će troškovi u ovom slučaju biti poprilični. Ali bez uračunavanja u kalkulaciju ovde svih ostalih delova koji su oštećeni u udesu, ali i samog vazdušnog jastuka, ako je, recimo, sam vozač izazvao nesreću i nema kaska, to će izazvati popriličnu glavobolju. Jer ovaj deo se nikada ne menja sam od sebe, već u kalkulaciju treba da se uračunaju delovi ili cela armatura, kaiševi, senzori i upravljačka jedinica, koja takođe skoro nikada ne košta manje od deset, a može da se kreće i do 40 ili 50 hiljada. Radari za tempomat Sofisticirani moderni automobili su opterećeni raznim sistemima pomoći, kao što je radar za održavanje bezbedne udaljenosti od vozila ispred. Međutim, to ne znači automatski da su imuni na sve vrste saobraćajnih situacija, pa ih, na primer, možete oštetiti i pri malim brzinama na parkingu. A to, naravno, znači da morate da ih zamenite novim, jer je sasvim jasno da popravka u takvim slučajevima po pravilu nije moguća. Osim toga, baš kao što je to slučaj sa vazdušnim jastucima, treba znati da zamena radarskog sistema u nekim slučajevima nije moguća, ali se uz njega, u zavisnosti od marke i modela, povlače i specijalni držači, maske, kontrolna elektronika...

Izvor: B92.net

Foto: arhiva



čitanja : 627



Komentari