home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Toyota RAV4

Ako postoji faktor koji je doprineo tome da se automobilska industrija uspešno izbori s brojnim krizama u poslednje vreme, onda su to SUV/krosoveri.

U većoj meri od svih ostalih karoserijskih konfiguracija, ova vozila su okupirala automobilski svet svojom popularnošću. SUV/krosoveri su zamajac rasta prihoda i pre svega profita proizvođača. Pitanje je da li će se ovaj trend nastaviti ili se neke pretnje nadvijaju nad ovim važnim automobilskim segmentom.

Svi žele SUV

Tokom 2021., na SUV/krosovere se odnosilo gotovo 42 odsto ukupne globalne prodaje putničkih vozila, ne računajući laka komercijalna vozila. Kupci širom sveta su priuštili gotovo 31,9 miliona modela s povišenim klirensom, što je povećanje od 13 odsto u poređenju s podacima iz 2020. Ovaj porast je senzacionalan, posebno u poređenju s ostalim segmentima od A do F. Primera radi, prodaja tradicionalnih automobila je povećana za jedan a kamioneta za tri odsto.

Razlozi ovakvog „buma“ su dobro poznati: proširena ponuda koja uključuje male SUV/krosovere (A-SUV), kao i one luksuzne (F-SUV), a dostupan je i veći broj elektrifikovanih modela. Pored toga, SUV/krosoveri pružaju višu poziciju sedenja, koja pruža osećaj bolje bezbednosti, uz činjenicu da je lakše ući u ovakva vozila, kao i izaći iz njih, što dobro dođe starijim vozačima.

Prošle godine, pokazuju preliminarni podaci, na SUV/krosovere se odnosilo 45 do 46 odsto ukupne globalne prodaje putničkih automobila. Zabeležen je značajan porast u zemljama kao što su Indija, Nemačka, Velika Britanija, Meksiko, Indonezija, Turska, Malezija, Vijetnam, Južna Afrika, Tajland i Filipini. Međutim, potražnja je pala u SAD, drugom po veličini svetskom tržištu (-7 odsto). U Kini je takođe zabeležen minus (-2 odsto) na 10,4 miliona jedinica.

Pretnja

Ipak, taj rapidni rast može biti ugrožen striktnijom regulativom vezanom za zagađenje i težinu vozila.

Bez obzira što su se SUV/krosoveri značajno popravili po pitanju štetne emisije, oni i dalje zahtevaju u proseku snažnije motore i generalno troše više goriva. Podaci JATO Dynamicsa u vezi s potrošnjom pokazuju da se ona smanjila u svim SUV kategorijama (sem luksuzne) u Evropi od 2020. do 2021. Međutim, njihov ukupni prosek od 107,9 g/km CO2 je jasno viši u odnosu na gradske, male, kompaktne, pa čak i modele D segmenta, koji beleže emisiju ugljen-dioksida od 76,9, 97,7, 97,6, odnosno 100,8 g/km.

Ukoliko ovaj jaz nastavi da egzistira, za očekivati je da vlade u regionima poput evropskog, započnu penalizaciju SUV/krosovera, i to ne samo iz razloga prekomerne emisije, već i gabarita. SUV/krosoveri su poslovično veći od svojih konvencionalnih ekvivalenata. Primera radi, na Starom kontinentu su SUV/krosoveri iz B segmenta u proseku 27 odsto teži od svojih hečbek pandana. U SAD, prosečan SUV/krosover je 22 odsto teži od odgovarajuće limuzine.

Povećanje poreza na SUV/krosovere bi sigurno uticalo na potražnju i postalo ozbiljna pretnja profitabilnosti proizvođača, koji zarađuju više nego ikada ranije zahvaljujući mogućnosti da se izbore s nestašicom poluprovodnika, na prioritetno mesto stavljajući SUV/krosovere i električne automobile, koji se mogu lakše prodati.

U ovoj svojevrsnoj „kvaci 22“, SUV/krosoveri su dali (i daju) veliki doprinos investicijama koje se zahtevaju od proizvođača automobila, u iskoraku od motora s unutrašnjim sagorevanjem, odnosno prebacivanju na čisto električni pogon. Brojni elektrifikacioni planovi koje su kompanije najavile u Evropi, SAD i Aziji, ne mogu se sprovesti bez toka novca koji generišu benzinski i dizel SUV/krosoveri.

Međutim, da li će vlasti biti svesne ovog ključnog faktora kada započnu diskusije u vezi s potencijalnim zabranama i dodatnom oporezivanju težih vozila?

Autor: Felipe Munoz (JATO Dynamics)

Priredio: Pavle Barta / Automotoshow.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Toyota



čitanja : 612



Komentari