
Trabant je još krajem milenijuma bio bezvredan auto koji je najčešće napušten svedočio o minulim vremenima. Danas je kolekcionarska poslastica.
Iako je prošlo više od 60 godina od njegovog predstavljanja, ovaj auto je za mnoge bio i ostao predmet podsmeha kako zbog plastične karoserije, tako i zbog malenog dvotaktnog motora. Jedino što je bilo i ostalo simpatično je njegov dizajn.
Trabant sada ima status oldtajmera, a u Nemačkoj je vrlo tražena roba, piše Index.hr. Padom Berlinskog zida automobilski vizionari su bukvalno besplatno mogli da krenu u skupljanje svojih primeraka Trabanta za koje sada mogu da dobiju i do 30.000 evra.
I ne samo to, iako se automobil ne proizvodi 32 godine, procenjuje se da broj Trabanata u svetu ne opada. 2017. godine u Nemačkoj je bilo registrovano 34.500 primeraka, 2021. godine 38.173, a najnoviji podaci koje iznosi sajt 24ur govore da je danas na putevima i do 40.000 Trabija.
Prema nekim informacijama, godišnje se registruje i do hiljadu novih primeraka, svedoče analize nemačke istraživačke agencije CAR.
"Kada se vozim, osećam se posebno. Sve se trese i krcka, ali auto je i dalje živ", ističe Jürgen Wolter, vlasnik Trabanta starog čak 60 godina. Platio ga je 3.000 evra i uložio još 6.000 za njegovu restauraciju. Čini se kao dobra investicija.
Nastao kao odgovor na VW Bubu s ciljem motorizacije naroda DDR, prvi P50 Trabi je sišao s proizvodne trake fabrike u Zwickauu, 7. novembra 1957. Maleni automobil s okruglim svetlima i još manjim motorom je trebalo da motorizuje zemlju, ali su na kraju kupci i na njega čekali mesecima, pa i godinama.
Malo je poznato da se u istoj fabrici automobili proizvodili od 1904. godine, i to Horch. Za nastajanje Trabanta su najzaslužniji Werner Lang i August Horch.
Trabant je bio jedan od najsavremenijih malih automobila na tržištu u trenutku početka proizvodnje, s prednjim pogonom i delovima karoserije proizvedene od duroplasta, plastičnog kompozitnog materijala izrađenog od recikliranog otpada tekstilne industrije. Upravo tako, Trabant je decenijama pre ostatka autoindustrije uveo recikliranje u autoindustriju, a time i primenu duroplasta.

Dvotaktni motor je u startu davao 13 KS, a u poslednjoj verziji P600 je došao do još uvek slabašnih 23 KS. Najnoviji model 601 je predstavljen 1954. godine i proizvodio se narednih 39 godina. Poslednji primerci su imali četvorotaktni Volkswagenov motor. 30. marta 1991. fabrika prestaje s proizvodnjom Trabanta, nakon više od tri miliona proizvedenih vozila.
Izvor: Index.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Screenshot YouTube / Trabant