
Još pre desetak godina ručni menjači su bili apsolutni standard i u većim i skupljim automobilima. Danas, međutim, zbog emisija i menjanja prioriteta kupaca, oni polako ali sigurno gube bitku s automatskim menjačima.
Iako se s ovom konstatacijom neće svi složiti, ali automobilska industrija je poslednjih godina doživela ogroman tehnološki napredak. Atmosferski motori su gotovo izumrli, a malolitražni motori s turbopunjačem su sada postali standard čak i za male i jeftine automobile. Nadolazeće čisto električno doba je popraćeno različitim nivoima elektrifikacije, od niza hibrida (blagi hibridi, klasični hibridi, plug-in hibridi) do čistih baterijskih vozila.
Takvi automobili nisu zamišljeni s ručnim menjačem. Sve donedavno, na primer, nismo mogli zamisliti da u automobilu imamo samo dve nožne pedale. Rugali smo se Amerikancima, ljubiteljima automatskih menjača i smejali im se zbog njihove lenjosti da menjaju brzine, piše Klix.ba.
Ali moda ‘’automata’’ je preko noći stigla i u Evropu. Nepostojanje papučice kvačila danas nikoga ne iznenađuje. Uostalom, s obzirom na sve gušći saobraćaj i česte kolone, ručno menjanje brzina i čest stisak kvačila postaju sve neprijatniji. Iza razvoja automatskih menjača nekako stoji borba za smanjenjem emsije CO2.
Automatsko menjanje stepeni prenosa logično omogućava bolju kontrolu šaltovanja brzina, a novi tip automatskih menjača dolazi sa većim brojem brzina, što se odražava na manju potrošnju i posledično tome nižu emisiju CO2. Osim toga, kod električnih i hibridnih (izuzetak su blagi hibridi) nemate druge opcije.
Ako se vratimo u 2010. u Evropi su novi automobili s automatikom činili tek desetinu ukupnog tržišta, a u prvoj polovini ove godine automatski menjači su činili skoro 70 posto prodaje! Prekretnica se uglavnom dogodila između 2019. i 2020., kada su automatski menjači skočili s otprilike četvrtine na više od 40 posto tržišta. Osim Evropljana, ljubitelji manualca ostali su Južnoafrikanci (udeo od 42 posto) i zemlje Latinske Amerike s 36 posto. Naprotiv, jugoistočna Azija daleko je iza nas (15%). U Kini ručni menjači zauzimaju tek četiri posto tržišta, u Japanu dva posto, te u Severnoj Americi (SAD i Kanada) tek jedan posto.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW