
Pod vodstvom predsednika Džona Elkana, Stellantis, vlasnik 14 robnih marki uključujući Fiat, Jeep i Ram, brzo deluje da bi demontirao nasleđe svog bivšeg izvršnog direktora i popravio odnose s trgovcima, industrijskim partnerima, vladama i radnicima.
Karlos Tavares iznenada je podneo ostavku 1. decembra, gotovo 18 meseci pre isteka ugovora, jer se produbio jaz između uprave i glavnih deoničara četvrtog najvećeg svetskog proizvođača automobila.
Dok traži novog izvršnog direktora, Stellantis vodi privremeni izvršni odbor, kojim predsedava Elkan.
Nakon što je krajem septembra upozorio na dobit i suočio se s velikim zalihama, Stellantis ne može da si priušti da luta pod svojim privremenim vodstvom.
Elkan, 48, izdanak je porodice Anjeli koja je pre više od jednog veka osnovala italijanskog proizvođača automobila Fiat. Takođe predsedava Ferrarijem i vodi porodični holding Exor Agnelli.
Kompanija bi mogla da obeća proširenje proizvodnje i zaštitu radnih mesta u zamenu za poboljšane proizvodne uslove i vladinu podršku za električnu tranziciju industrije, ublažavajući napetosti s Rimom.
Izvor iz Stellantisa, koji je želeo da ostane anoniman, rekao je da je pravo vreme za potpisivanje ugovora.
Manje od nedelju dana nakon ostavke glavnog izvršnog direktora, Stellantis je rekao da će se ponovo pridružiti evropskoj automobilskoj lobističkoj grupi ACEA. Otišao je početkom 2023. na bazi odluke Tavaresa, koji se odlučio za nezavisnu strategiju lobiranja bez konsultacija s upravom, prema drugom izvoru.
Proizvođač automobila planira da se uskladi s predlozima grupe, rekao je prošle nedelje šef Stellantisa za Evropu Žan-Filip Imparato.
Tavares se usprotivio pozivu ACEA-e na olakšice za srednje ciljeve u vezi s ciljevima Evropske unije za smanjenje ugljenika prema kojima proizvođači automobila rizikuju kazne od više milijardi evra.
Njegov stav nisu podržala udruženja Stellantisovih evropskih trgovaca, koja su podržala predlog ACEA-e.
Ali na sastanku Stellantisovih evropskih trgovaca, održanom u Amsterdamu nekoliko dana nakon Tavaresove ostavke, Imparato je bio glavni gost i raspoloženje je bilo opušteno.
"Saradnja sa Stellantisom ... je snažna i uvereni smo da se možemo suočiti s budućim izazovima s našim partnerom", rekli su trgovci u izjavi.
Alberto Di Tano, predsednik italijanske zastupničke grupe Intergea rekao je da je prerano videti konkretne promene, ali da je uveren.
"Čini se da se kompanija želi predstaviti kao manje centralizovana, uz više autonomije svojim strukturama, uključujući i odnose s trgovcima", rekao je.
Tavares, veteran industrije koji je vodio Stellantis od njegova osnivanja 2021. spajanjem PSA-a i Fiat-Chryslera, hvaljen je zbog povećanja operativnih marži.
Međutim, trgovci s obe strane Atlantika žalili su se da je zbog rasta cena njegovih marki za masovno tržište na kraju izgubio podršku kupaca pogođenih inflacijom.
Stellantis je ovog meseca brzo ponovo zaposlio penzionisanog izvršnog direktora Timotija Kuniskisa da vodi Ram, jedan od njegovih najvažnijih brendova.
Industrijski analitičari su ovu odluku protumačili kao korak za poboljšanje odnosa s trgovcima u SAD-u, glavnim izvorom profita grupe, i preokret Ramove prodaje u SAD-u, koja je ove godine pala za 24% od kraja trećeg tromesečja.
Kevin Feriš, šef Stellantisovog saveta trgovaca, rekao je da se Elkan sastao s njihovim izvršnim odborom u SAD-u početkom decembra da bi razgovarali o tome kako bi proizvođač automobila mogao da popravi svoj odnos s trgovcima.
Elkan je rekao da će Antonio Filosa, imenovan šefom severnoameričkih operacija u oktobru, imati ovlašćenja da odgovori na tržišne uslove, rekao je Feriš.
“To nam je puno značilo”, rekao je u poruci. "Imamo gomilu prilika da popravimo ono što je gospodin Tavares povredio."
Nakon što su 2. decembra pale na najniži nivo od jula 2022., nakon vesti o Tavaresovoj ostavci, deonice Stellantisa su se oporavile za više od 18%, nakon što su pale više od 40% od početka godine.
Treći izvor, koji je kao i ostali govorio pod uslovom anonimnosti, rekao je da Elkan većinu svog vremena posvećuje Stellantisu.
Izvor je takođe rekao da se Elkan odlučio za privremeni izvršni tim, umesto da preuzme poziciju privremenog izvršnog direktora kao što je učinio kada je Ferrari ostao bez izvršnog direktora krajem 2020. godine.
"Njegova ideja je bila imati kolegijalnije upravljanje tokom ove faze, s povećanim fokusom na najviše rukovodioce, njihovu ulogu i veštine, u poređenju s ranijim stilom samo jednog čoveka pod Tavaresom", rekao je izvor.
Izvor: Seebiz.eu / Reuters
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Stellantis