
Stižu i plug-in hibridni modeli
Kompaniji Lotus UK je rečeno da treba da se pripremi za kraj proizvodnje u Hetelu (UK), jer kompanija u vlasništvu kineskog Geelya okreće proizvodnju ka SAD.
Naredba za obustavu proizvodnje je došla od rukovodstva Lotusa u Kini, rekao je izvor za Autocar. Lotus nije dao komentar, ali je potvrdio da je proizvodnja sportskog automobila Emira, glavnog modela fabrike, pauzirana od sredine maja dok se bave posledicama povećanja carina na svom ključnom tržištu u SAD.
Lotus umesto toga želi da proizvodi automobile u SAD, uklanjajući tako carinske barijere. „Verujemo da je lokalizacija izvodljiv plan“, rekao je izvršni direktor Lotusa Feng Kingfeng na konferenciji o zaradi svoje kompanije za prvi kvartal.
„Pokušavamo da iskoristimo našu strategiju u SAD da bismo nadoknadili gubitke zbog povećanja carina.“
Feng je rekao da je kompanija imala „detaljnu diskusiju sa našim strateškim partnerima“ o proizvodnji u SAD, bez pominjanja imena. Najveća mogućnost je da Lotus premesti deo proizvodnje, uključujući i Emiru, u Volvo fabriku u Južnoj Karolini (SAD) koja je nedovoljno iskorišćena. Volvo je takođe u vlasništvu Geelya.
Lotus se borio da smanji troškove usred stalnih gubitaka. Kompanija je u aprilu otpustila 270 radnika u Hetelu, a Autocar saznaje da će se njeno sedište u Klerkenvelu zatvoriti, nakon što je otvoreno pre samo nekoliko meseci uz ogromne troškove.
Prodaja Lotusa je pala za 42% u prvom kvartalu godine, što je prvi značajan pad otkako je Geely predstavio novu liniju električnih „lajfstajl“ vozila, uključujući Eletre SUV i Emeya sedan.
Geely je kupio brend 2017. godine od malezijskog DRB-Hitkoma, koji takođe poseduje Proton, ali još uvek nije video povraćaj svoje investicije od 2 milijarde funti.
Lotus je objavio neto gubitak od 183 miliona dolara u prvom kvartalu, dok su dugovi porasli na 3,3 milijarde dolara.
Kompaniju je pogodila slaba potražnja za automobilima u vrhunskom segmentu električnih vozila. „Poslednjih godina, penetracija premijum brendova BEV ne ispunjava naša očekivanja“, rekao je Feng. SAD je trebalo da budu veliko tržište za nove električne automobile, ali je uvođenje carina od 100% na električna vozila proizvedena u Kini primoralo Lotus da prestane da tamo prodaje Eletre. Potražnja je takođe pala u Evropi i Kini, sa isporukama Eletre i Emeye smanjenim za 31% na 719 u prva tri meseca.
Kompanija će se umesto toga okrenuti PHEV vozilima, a Lotusovi sportski automobili takođe će biti spremni za elektrifikovani pogon. Prvi Lotusov plug-in hibrid biće Eletre i biće u prodaji u prvom kvartalu sledeće godine, počevši od Kine.
Hetel je trebalo da pravi planirani električni sportski automobil kada se završi proizvodnja Emire, ali nedostatak entuzijazma na tržištu je primorao Lotus da odloži taj automobil na neodređeno vreme. „Da li je tržište spremno za električni sportski automobil? Zaista još ne znam odgovor na to“, rekao je izvršni direktor Lotusa za Evropu, Vindl, za Autocar u maju.
Vindl je vršio pritisak na Geely da proizvodi više modela u fabrici u Hetelu, koja je prošle godine sklopila oko 5000 Emira, ali ima teoretski kapacitet za 10.000. Jedan potencijalni model bio je specijalizovani električni roadster Polestar 6. „Mislim da bismo mogli da ga pravimo“, rekao je Vindl.
Geely je možda procenio da se ne isplati dalje ulagati u Hetel s obzirom na to da bi zakon primorao kraj automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a manje klimatski prihvatljive SAD postaju poslednje veliko tržište motora sa unutrašnjim sagorevanjem na planeti.
Izvršni direktor Lotusa, Feng, rekao je i da kompanija razmatra V8 opciju za Emiru.
Zatvaranje Hetela bio bi ogroman udarac za britansku vladu, koja je ranije ove nedelje predstavila svoju industrijsku strategiju za povećanje proizvodnje vozila na 1,3 miliona do 2035. godine, u odnosu na 905.233 prošle godine.
Proizvodnja Lotusa je mala u poređenju sa većim igračima poput JLR-a, ali brend je opstao u svom domu u Norfolku od 1966. godine, kada je osnivač Lotusa Kolin Čepmen kupio bivši aerodrom od vlade. Geely je investirao 100 miliona funti u lokaciju, uključujući novi pogon za proizvodnju sportskih automobila koji je otvoren 2022. godine zbog proizvodnje Emire. Jedan bivši visoki rukovodilac Lotusa nazvao je planove za zatvaranje „sramotom“.
U vezi najavljenih plug-in modela, prvi Lotus sa novom ‘Hyper Hybrid’ tehnologijom biće predstavljen krajem godine, a prodaja će početi u prvom kvartalu 2026. godine, rekao je Feng. Autocar je potvrdio da će taj model biti nova verzija SUV-a Eletre.

Hibridni pogon je postao glavni fokus kompanije Lotus nakon što je odustao od svoje obaveze da postane brend samo za električna vozila do 2028. godine.
Lotus testira svoju predstojeću ‘Hyper Hybrid’ tehnologiju u sportskim automobilima dok kompanija nastavlja svoj okret od čisto električne budućnosti usred pada prodaje.
„Istražujemo izvodljivost“ sportskog automobila sa snažnom plug-in hibridnom tehnologijom, rekao je izvršni direktor Feng. „Vidimo široko tržište za sportske automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, ali takođe razumemo da čisto električni sportski automobil neće privući mnogo pažnje“, rekao je Feng. „Zato ćemo u budućnosti dati prioritet ‘Hyper Hybridu’ i za lajfstajl i za sportske automobile.“
Lotus tvrdi da je baterija u novom Eletre Hyper Hybridu dovoljno velika da omogući 300 km između punjenja, sa ukupnim dometom od preko 1000 km. Kada se isprazni, baterija se može brzo dopuniti od 10-80% za 12 minuta zahvaljujući svom električnom sistemu od 900 V.
Motor za novi Eletre Hyper Hybrid nije preciziran, ali neće biti Toyota V6 ili AMG četvorocilindrični turbo motor koji trenutno pokreće Emiru, rekao je Feng.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs