
Kako podseća Autocar, Peugeot je povukao 108 iz prodaje pre oko četiri godine, a veći supermini 208 je od tada ulazni model brenda. Penzionisanje 108 označilo je kraj tri decenije Peugeotovih gradskih automobila – loze koja je počela sa 106-icom u 1991. godini – i došlo je kao deo masovnog egzodusa iz „A-segmenta“, gde su regulative i troškovi proizvodnje ugušili marže do tačke neodrživosti. Srodni Citroen C1 je takođe ukinut, a rivali, uključujući Ford Ka, Opel Karl i Škoda Citigo, povukli su se otprilike u isto vreme.
Ali sada, izvršni direktor Peugeota, Alen Favej, nagoveštava da bi kompanija mogla da se vrati u segment - ako zakonodavci odobre novi okvir za regulaciju malih automobila koji pomaže proizvođačima da ih profitabilno proizvode.
Na pitanje o potencijalu za model manji od 208 u budućnosti, Favej je za Autocar rekao: „Bio je 108, bio je 107 i bio je 106 u prošlosti. Prodali smo više od milion automobila u A-segmentu u ne tako dalekoj prošlosti. Dakle, definitivno, ako postoji ova nova kategorija koja nam omogućava da proizvodimo manje automobile uz profit, onda će očigledno biti prostora za Peugeot u toj oblasti, kao što je bilo i u prošlosti.“
Favej misli na pomenutu kategoriju „E-automobil“ koju bi EU mogla da uvede u pokušaju da podstakne proizvođače automobila da se vrate ultrakompaktnim, pristupačnim modelima poput starog 108. Detalji još uvek nisu finalizovani, ali novi okvir bi trebalo da ublaži neke troškove proizvodnje malih automobila smanjenjem količine zakonskih propisa i obaveznih tehnologija koje moraju biti uzete u obzir, kako bi se mogle postići održivije marže profita sa niskim cenama.
Ovaj potez je pozdravila industrija kao potencijalnu preteču novog doba pristupačnih gradskih automobila, a proizvođači, uključujući Daciju i BYD, nagoveštavaju planove za lansiranje malih novih modela u regionu.
Citroen je takođe sugerisao da bi novo regulatorno okruženje moglo da otvori put za naslednika 2CV – i verovatno je da bi svaki ekvivalent Peugeota bio blizak tehnički srodnik, kao što je bio slučaj sa 108 i C1.
Ali Favej je naglasio da Peugeot neće razmatrati ponovni ulazak u A-segment osim ako ne bude uspostavljen novi skup pravila koji bi značio da može da zaradi novac.
„Sve dok toga ne bude, potvrdio bih ono što je moja prethodnica [bivša izvršna direktorka Peugeota Linda Džekson] rekla, a to je: 'Ne, danas nema mesta za automobil A-segmenta, jer u osnovi svi izlaze iz tog segmenta iz istog razloga, a to je da ne postoji način da se takav automobil po tako niskoj ceni učini profitabilnim, sve dok morate da stavite toliko opreme na njega'.“
Favej je priznao važnost i relevantnost obaveznih tehnologija i bezbednosnih propisa EU, ali je rekao da su oni nekompatibilni sa prodajom ultra pristupačnih automobila. „Bezbednosne karakteristike i sistemi pomoći u vožnji – naravno, svi oni imaju smisla, ali morate biti jasni da ljudi moraju da plate za njih“, rekao je. „Dakle, sve dok su ljudi spremni da plate za njih, to je u redu, ali onda niko ne bi trebalo da se pita zašto je evropsko tržište tri miliona [automobila godišnje] - manje nego što je bilo pre Kovida.
„Ako morate da stalno stavljate opremu koja povećava cenu automobila, dolazi tačka kada automobili postaju jednostavno preskupi za ljude da ih kupe. I tada bi trebalo zaista da se zapitate: da li sve to ima smisla, ili ne postoji drugi način gde - za određeni deo tržišta, poput automobila pristupačnih za početnike - stvarate različite uslove da biste omogućili bolje proizvode?“
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs