
Složićete se, jako malo za sve on čemu su pneumatici namenjeni, pa možete misliti kakve sve karakteritike moraju da imaju kako bi obezbedili najbolje moguće prijanjanje automobila za podlogu, uparvljivost, potpunu bezbednost i udobnost prilikom vožnje (po suvom, vlažnom, klizavom, po vrućini ili ciči zimi…).

Šta pokazuju oznake na bokovima pneumatika?
Krenimo redom, kako bi se što bolje upoznali sa pneumaticima i načinom na koji oni funkcionišu. Na prvom mestu su – dimenzije.
Prvi broj (npr. 195) označava širinu gazećeg profila izraženu u milimetrima. Drugi broj iza kose crte (npr. /65) je visina boka pneumatika u odnosu na širinu, izražena u procentima. Slovo R je oznaka za radijalne pneumatike, a poslednji broj u tom nizu (npr. 15) je prečnik naplatka na koji se pneumatici montiraju izražen u inčima (ili colima, kako je na ovim prostorima popularnije).
Iza ove oznake, stoje još jedan broj i slovna oznaka. Broj predstavlja maksimalno opterećenje svakog pojedinačnog pneumatika a da bi se očitala tačna vrednost potrebno je konsultovati tabelu. Uostalom, za običnog vozača to i nije toliko bitno, jer svaka dimenzija ima svoju nosivost.
Važna oznaka na pneumaticima je i takozvani DOT, iza koga stoje četiri broja. Ta oznaka predstavlja datum proizvodnje: prve dve cifre označavaju kalendarsku nedelju, a druge dve godinu u kojij je pneumatik proizveden. Smatra se da je optimalan vek eksploatacije šest godina, posle čega je preporučjivo zameniti pneumatike novima. I to bez obzira koliko je šara duboka.
“Guma” je ispoščena, počela je da “puca” – od sunca, zime, klimatskih uslova, prljavštine sa puta, agresivnih hemikalija i drugo.

Kako proizvođač bira pneumatike?
Proizvođač automobila, između ostalog, i na osnovu maksimalnog opterećenja svakog točka određuje i koji pneumatici mogu da se koriste na konkretnom vozilu. Iz tog razloga nije najpametnije birati dimenzije na svoju ruku i stavljati na automobil nove točkove samo zato što automobil tako lepše izgleda.
Opasno i nepotrebno. Iza oznake o nosivosti, stoji i slovo koje označava maksimalnu brzinu koju taj pneumatik može da podnese pri maksimalnom opterećenju. Tu, već, treba povesti računa, jer se pneumatik sa istom šarom i dimenzijom, nudi u dve ili više brzinskih kategorija.
Zato ćemo da navedemo nekoliko najčešćih:
S, do 180 km/h
T, do 190 km/h
V, do 210 km/h
Z, do 240 km/h
Y, više od 240 km7h
Sledeća jako važna podela je na letnje, zimske i univerzalne pneumatike.
Letnji pneumatici
Šara i sastav smeše od kojih su proizvedeni, predviđeni su za korišćenje po suvom i vlažnom vremenu, do minimalnih plus sedam stepeni po Celzijusu. Naime, do te temperature letnji pneumatici mogu da obezbede sve katakteristike koje je proizvođač naveo.
Ispod toga, postaju suviše krute, sa malim koeficijentom prijanjanja za podlogu, pa je automobil prilično teško kontrolisati, njime upravljati, zaustavni put je produžen… Naprosto, nikako se ne preporučuje korišćenje ove vrste pneumatika u zimskom periodu, makar na kolovozu i nema snega. Ako ga ima, tim gore. Postaju jako opasni. Dakle, letnji pneumatici, sa šarom minimalne dubine od 1,6 mm, mogu da se koriste samo u uslovima kada je temperatura iznad 7°C.
Zimski pneumatici
Razlika u odnosu na letnje pneumatike je u šari (ima više sitnih lamelica za brže odvođenje “taloga” na putu), sam profil je grublji, a smesa od koje su sačinjeni sadrži više silikata i pogodni su za korišćenje u atmosferskim uslovima kada je temperatura manja od 7°C. U takvim situacijama zimski pneumatici daju maksimum.
Oni se prepoznaju i po tome što na boku imaju simbol pahuljice, planinskog vrha ili slično. Njihova upotreba na višim temperaturama se ne preporučuje, jer tada postaju suviše mekani i “ljigavi”, pa iako vozite po apsolutno suvom i kvalitetnom putu, imaćete utisak kao da ste na ledu. Zaustavni put se, takođe, značajno produžava. Dakle, zimske gume leti – nikako NE! Ne zaboravite da je minimalna dozvoljena dubina profila/šare zimskih pneumatika četiri milimetra.

Univerzalni pneumatici
Predstavljaju kompromis i mire dve krajnosti. Predviđeni su za korišćenje leti tako i zimi, ali kao i svako kompromisno rešenje, nisu idealni ni u jednom od godišnjih doba. Naravno, za ekstremnu upotrebu. Ako vozite opušteno, u skladu sa propisima, odradiće svoj posao i namenu na više nego zadovoljavajući način.
Univerzalni pneumatici se prepoznaju po oznakama “all season”, “four season”, “M+S” (mud + snow, odnosno blato i sneg)… Ako želite da uštedite na pneumaticima i njihovoj redovnoj izmeni (dva puta godišnje, početkom novembra i početkom aprila), a niste agresivan vozač, ovo je idealno rešenje za Vas.
Izvor: Automotoshow.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Michelin / Continental