home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Još jedan (ne)slavni nastup "juga"

U epizodi Driven to Destruction čuveni serijal MythBusters uništava automobile, a jedan od njih je i Yugo GV, star 30 godina. Time je nekadašnji ponos auto industrije Jugoslavije još jednom postao predmet podsmeha u američkim medijima

MythBusters serijal se bliži kraju. U jednoj od poslednjih epizoda čuvenog serijala na Diskaveri kanalu tema je uništavanje automobila a jedan od demoliranih je i Yugo.

Adam je pokušao da podigne staru “tojotu kamri” uz pomoć usisivača, dok je Džejmijev zadatak da spljošti “juga” uz pomoć eksploziva C4.

Kažu da je trebalo da uništavanje eksplozivom prvo trebalo da izvedu sa “gremlinom”, jednim od omraženijih američkih automobila, ali se ispostavilo da niko ne želi da im proda auto za taj zadatak. Tako su došli do “juga”, kako kažu, automobila do koga nikome nije stalo.

Kao žrtva je poslužio “jugo GV” koji, s obzirom na 30 godina starosti i nije u tako lošem stanju.

Pogledajte i sami kako je to izgledalo:

Izvor: Magazinauto.com



čitanja : 2998



Komentari

Yugo je bio sinonim loseg auta i kod nas, pa se pre kupovao 10ak godina star neki strani auto nego nov Yugo. A izvoz Yuga u SAD je nekada predstavljan kao posao veka, a Yugo GV kao ponos nase autoindustrije. I pored pomoci tadasnje YU koja je bila mnogo jaca drzava nego sada Srbija, nismo mogli da uradimo nista. Propascu Yuga u SAD izgubili smo strano trziste a raspadom YU i domace.
Meni je Yugo bio simpatican, ali vajni zastavini nazovi strucnjaci nisu znali da ga unaprede i modernizuju, apa su iz SAD stalno stizale primedbe. Nije problem bila samo fabrika u Kragujevcu, jer ni komponentasi nisu bili nista bolji, pa je bio veliki procenat skarta. U to vreme poceli su i strajkovi pa je generalni direktor Zastave Micic stalno isao kod komponentasa i molio ih da nastave rad kako izvoz u SAD nebi bio ugrozen. Znaci imali smo problema i te lose delove da nabavimo. Tako je poso stoleca postao propast stoleca.

Autor B.M 18 Jul 2016, 07:54

Не капирам стално емотивисање на тему потцењивања Југа од стране амера. Реално, Југић је био ауто за на пијац, неквалитетан, пун компромиса са тадашњим трендовима у ауто индустрији, дакле застарео и кад је био нов, али финансијски пријемчив, и као такав, у Југославији омиљен избор оних који не желе и не могу да издвоје макар мало озбиљније паре за ауто. Не очекујете ваљда да ће тржиште на коме је присутно скоро све што ваља у свету аутомобила да слави једну такву канту на точковима.

Autor Столе 18 Jul 2016, 09:22

Ameri od svega prave senzaciju. Kad se pojavio Yugo u SAD dolazili su u Kragujevac da naprave reportazu o "zemlji Yuga" i na putu Batocina - Kragujevac videli par zapreznih kola, sto ih je iznenadilo, i onda pisali svakojake gluposti. Kao alternativa Yugu su nam zaprezna kola:)

Autor B.M 18 Jul 2016, 09:44

Hehehe, jugo star 30 godina i bez trunke korozije. Šta reći.

Autor moron 18 Jul 2016, 10:05

Gore je prošao u SAD, novi proizvod iz Zastava automobili pod imenom Fijat 500l, nego nekada Jugo.

Autor aki 18 Jul 2016, 10:20

Cana Yuga u SAD bila je 3800$! I opet su ga pljuvali. Znaci ni te pare im nije vredeo, a ni nama se nije isplatilo prodavati po toj ceni, vec je to bio vise politicki projekat. Trebalo je pokazati da kao nasa industrija moze da prati svetsku pa cak Amerima prodajemo auto.

Autor B.M 18 Jul 2016, 10:34

Istini za volju, sajtne su tamne, a i ne vidi se baš najbolje. Pri čemu ja ipak ne bih očekivao da korodira na haubi ili posred vrata :)
Korozija kod ovog Jugića (kao i kod Mazde) mora imati neki "skriveni život", prosto to mu je zapisano u genetskom kodu..
Ne znam, ja sam ga imao jedan period, možda oko 2 godine, jeste mi se kvario, ali ja sam to od njega i očekivao. Kupljen na plin, palio na plin na minus 15, sa te strane nema zamerke. Ne znam sa čim da ga poredim da bi se utvrdilo da li je bio loš ili ne. Sa Ladom, Peglicom, Trabantom, Solenzom..? Prema ratio-u cena-kvalitet nije bilo mnogo referentnih veličina sa kojima bi bio komparabilan. Da me nije spucala cisterna i jedva živ ostao, moguće da bih ga vozio još duže.
Nikave bog zna kakve emocije glede istog nisam imao da bi mi ovo bilo "strašno" (kao ni prema bilo kom automobilu, naravno), neke ozbiljne emocije prema mašini su vrlo verovatno dijagnoza.
Vozio, prodao, kupio drugi, idemo dalje..

Autor Priapus 18 Jul 2016, 10:44

Sto se tice FCAS i 500L tu takodje ima dosta politike, ali FCAS nije Zastava, niti je 500L Yugo pa da tako lako propadnu. Radi se o najmodernijoj fabrici i automobilu, koju srecom ne vodi nas menadzment jer bi je brzo upropastio. Sve ide po svetskim standardima, nema improvizacije ko nekada.

Autor B.M 18 Jul 2016, 10:45

Kad je Jugo u Americi prodavan za 3800 dolara, to je bilo kao danas 13 000 dolara!
Pored navedenog, i Jugo i 500L su proglašeni kao ubedljivo najgori na američkom tržištu. Ako se stvari svedu vremenski na isti nivo, Jugo i 500L su roba sličnog kvaliteta i pozicije na tržištu.

Autor Oktopod 18 Jul 2016, 10:54

Inace na slici je stvarno model za Ameriku, sa pravougaonim migavcima(pre toga su bili okrugli) i ukrasnim laksnama(koje ranije nisu stavljane). Beli, kakvih je najvise i prodato. Za Americki model Yuga uradjeno je preko 200 izmena i dodataka, i jedno vreme se nije mogao kupiti kod nas.

Autor B.M 18 Jul 2016, 10:58

@oktopod, opste je poznato da je Yugo bio jeftiniji u Americi nego kod nas. Mi smo se cudili koliko je tamo bio jeftin. A to da je Yugo bio ekvivalent 13.000$ kod nas su gluposti jer ga niko nebi kupovao. Uvek je bio nekoliko hiljada.

Autor B.M 18 Jul 2016, 11:03

Vide se i nasloni za glavu na zadnjem sedistu. Americki model.

Autor B.M 18 Jul 2016, 11:06

Priapus
Sajtne (pragovi) kod juga, osim na samom početku, bile su "crne". Tako su "crne" i kod ovoga.
Meni je jedan bivši bloger objašnjavao da da se jugo (od nekog godišta, zaboravio sam tačno od kog), štitio fabrički od korozije "kataforezom".
I od tog godišta korozija je kod njega nepojmljiva (nemoguća).
Ja sam povremeno vozio jedan jugo 55. Od svega mi ne javiše smetao položaj volana. Sve ostalo nekako. Ali to - nikako.

Autor moron 18 Jul 2016, 11:09

B.M
Ti prvo ne razumeš koliku je inflaciju imao dolar od 1980 do danas. Jedno 5 puta.
Drugo, 500L je najgori auto u SAD po svim istraživanjima.
Treće, Jugo je bio najbolji automobil svih vremena iz komunističkih zemalja (taj što je išao za SAD).
Četvrto, Jugo je pravio Jugosloveenski radni čovek, a 500L se "šamara" po "savremenoj FIAT" tehnologiji i nema veze sa Srbijom.

I nemoj mnogo da botuješ - malo, po malo, jer si ovako cirkus....

I očekuj za 5-6 godina, da se 500L uništava u američkim filmovima. 100% će se to desiti....

Autor Oktopod 18 Jul 2016, 11:20

moron
Sumnjiv mi je onaj deo ispod branika i na spoju sa krilom, nešto se nazire neka "dunkl oranž", ili to samo zajedljivost izbija iz mene.. A možda i presijavanje sunca. Na oblačnom danu (niđe senke..)..
A znam dosta primera da su ljudi sami "cinkovali" kritična mesta. Ako to nije ljubav, ja ne znam šta je..

Autor Priapus 18 Jul 2016, 11:45

@oktopod, pa ti ne znas ni kad je Yugo poceo da se izvozi u SAD a hteo bi da diskutujes. Kakva 80a? Poredis kvalitet Yuga i 500L? Postedi nas gluposti.
Evo sta kaze Amerikanac Džejson Vujić, pisac knjige „Jugo - uspon i pad najgoreg automobila u istoriji. - Te 1985. bilo je malo jeftinih automobila, američkih, japanskih ili bilo kojih drugih. A po toj ceni „jugo“ je bio najjeftiniji novi automobil u Americi, jeftiniji za najmanje hiljadu dolara od prvog sledećeg. Stoga su ljudi pohrlili da ga kupe.On kaže da „jugo“ nije bio izrazito socijalistički automobil, već spoj dva automobila „Fijata“ za koji je, kako kaže, „Zastava“ dobila mašineriju i nacrte od italijanskog proizvođača.
- U istočnoj Evropi socijalističkim zemljama bili su potrebni jeftini automobili. Stoga su te države, umesto da uvoze automobile iz zapadne Evrope, odlučile da ih same proizvode. Ali za to im je bila potrebna tehnologija. „Fijat“ je „Zastavi“ dao staru tehnologiju. Tako je „jugo“, kad je stigao u Ameriku, već bio zastareo verovatno 10 do 15 godina. Po toj ceni mogli ste se nadati osnovnom prevoznom sredstvu, što je „jugo“ i bio, ali Amerikanci su želeli više od toga - kaže Džejson.
Slozio bi se s ovim jer je Fiat u Zastavi po sopstvenim recima zatekao tehnologiju 70ih. Bilo je nesto malo masina iz 80ih ali je vise bilo onih iz 60ih. S takvom tehnologijom jednostavno nismo mogli biti konkurentni, narocito u Americi.

Autor B.M 18 Jul 2016, 13:12

500Л данас је иста ствар као Југо 80-тих.
Разуемш??? Или ти треба детаљнија појашњења!
Знаш ли да се тада правио Голф 1, Рено 4, затарели Опели и Фордови !

Ја мислим да је тадашњиу Југо био мање лош у САД него данас 500Л.
Схваташ ли човече да је 500Л у САД чиста спрдња!??

Autor Oktopod 18 Jul 2016, 13:46

@ Oktopod,
500l je daleko od najgoreg novog automobila u americi. necu ulaziti u detalje koliko se kvari, ali sto se tice same voznje rec je o poprilicno solidnom autu. vozio sam vecinu auto sa u tom cenovnom rangu (do ~$20,000) i sta-vise tvrdim da je 500l jedan od boljih po voznim karakteristikama

Autor mile antena 18 Jul 2016, 14:30

mile antena
Е онда је та Америка пукла скроз....
Није ни чудо шта се тамо дешава, ратови на улицама и сл.
Не кажу џабе "Бронкс"

Autor Oktopod 18 Jul 2016, 14:34

mile antena
Vozio si "DSG" izvedbu? Da li je u Americi "nezadovoljstvo" korisnika tim menjačem posledica toga što je "sa dva kvačila" ( nije klasičan AT ) ili je taj "DSG by Fiat" posebno loš medju tim "sa dva kvačila"?
Koliko su u USA uopšte "omiljeni" ti AT menjači "sa dva kvačila" ?

Autor moron 18 Jul 2016, 14:52

iskreno nisam ga dugo vozio, bilo je to na jednom sajmu automobila gde su nudili test voznje tako da je bila 15-minutna voznja kroz grad. motor je odlican - 1.4 turbo sa 160 ks iz 500 Abartha je jedini u izboru. menjac koliko znam nije se pokazao los kao menjac vec se navodno mnogo kvari, sto nije cudno jer fiat-chrysler generalno dobiva dosta kritika na racun toga, generalno kvalitet menjaca je smece.
e sad, zasto se ne prodaje bolje ... pa ima vise razloga, a prvi je dimenzije. fiat ga reklamira kao kompaktni crossover, ali je opet znacajno manji nego recimo ford escape/kuga i honda cr-v koji kostaju svega koju hiljadu vise. mnogo veci problem je izuzetno losa dilerska mreza fiata. evo ja zivim u gradu koji ima 1.5 milliona stanovnika i u njemu nema bas nijedan fiatov salon. najblizi fiatov salon je 45 minuta voznje izvan grada. pri tom dodaj gradsku guzvu i trebace mi 90 minuta da dodjem do njega svaki put kada treba da menjam ulje ili kada se nesto pokvari. dok toyotin diler ima na svakom cosku.

@Oktopod,
koji crni ratovi na ulicama? evo gledam kroz prozor, nista ne vidim, 9:12 ujutro, sve mirno i tiho. :)))

Autor mile antena 18 Jul 2016, 16:14

I dok mi pričamo o Yugu nakon svih ovih godina, jedna mnogo veća katastrofa je na pomolu. Svi "simptomi" su tu, FIAT 500L je na meti Consumer Reportsa (baš kao nekad Yugo), počele su i "uvrede" na račun tog automobila (baš kao i nekad na račun Yuga), proizvodnja (prodaja) opada (baš kao nekad sa Yugom), Yugo se nije menjao (osim kozmetičkih promena),dok 500L još uvek ni kozmetičke promene nije doživeo, a kamoli da FIAT uvodi nešto novo u svojoj fabrici u Kragujevcu, faktički skoro svi "simptomi" koji su svojevremeno doveli do propasti Zastave su tu kada je u pitanju i FIAT što znači da možemo uskoro u mesecima koji dolaze očekivati novi talas otpuštanja, najverovatnije na kraju mnogo veći nego što je bio ovaj prvi.

Mislim da je sad vreme da se krene sa revitalizacijom Zastava Automobila i to po uzoru na Škodu (od posrnulog manjeg giganta do modernog i mnogo većeg giganta, većeg čak i od nekih krovnih brendova poputrecimo FIAT-a).

Sasvim je izvesno da domaću autoindustriju može jedino da spasi novi investitor koji bi kupio zemljište Zastava Automobila na Korman polju i izgradio fabriku automobila na tom lokalitetu.

Zastava Automobili poseduju dug od 500 miliona evra no i to se može rešiti i to bez davanja (ili bolje rečeno poklanjanja) 500 miliona evra investitoru. Čak, bez ijednog evra uloženog (čitaj uzalud bačenog) od strane države, nova fabrika automobila može da se napravi.

Jedan predlog koji mi je pao na pamet. Grejs period od 10 godina. Neka investitor dobije zemlju džaba i uloži 50-100 miliona evra svoga novca i nakon 10 godina može da napravi firmu od najmanje 1-2 milijarde evra, a kada istekne ugovorni period mirovanja duga onda svaki mesec isplata od 4-5 miliona evra puta 120 meseci (10 godina) i tako se država namiri, a investitor počne plaćati dug tek kada mu 5 miliona evra bude kao sitnica. Za takvu meru nisu potrebni nikakbi novci od strane države tako da, da smo još 2008 birali glavom, a ne po nečijem ćefu, danas bismo imali veliku zdravu kompaniju sa najmanje nekolio modela u funkciji (kao Škoda i Dacia), a ne pola proizvodnog kapaciteta od jednog modela sa daljnom tendencijom pada proizvodnje i odnedavno i radnika. Ako se nastavi ovako još koju godinu-sve i ovi sadašnji radnici će se najverovatnije pridružiti bivšim Zastavinim i sada već bivšim FCAS-ovim radnicima koji su već ostali bez posla.

Još od trena kada, nakon dolaska FIAT-a, više niko nije spominjao Zastavu, znao sam da se nešto dešava, samo tada nisam znao šta. Tek sam kasnije, pre jedno 3 godine saznao da je Zastava gurnuta u stranu, a od tada negde počinju i još veće nevolje sa automobilskom industrijom (pad prodaje jedinog FIAT-ovog modela u Kragujebcu iako se FIAT ugovor obevezao na dva modela i proizvodnju od 300000 automobila godišnje). Ako je po svemu sudeći, FIAT ispunjava samo četvrtinu dogovorenog što znači da je FCAS već propao jer većina ugovorenih obaveza se ne poštuje. Samo na ovom primeru se vidi koliko je FIAT podbacio, a da ne govorim o milijardu do milijardu i po evra poklonjenih FIAT-u od strane države (zvanično su to bile subvencije, a nezvanično dobrovoljno su neki u ime prijašnje vlasti pristali da budu velike ovce). Čak i da su namere bile dobronamerne i da se računalo da će to FIAT da vrati kroz poslovanje, kada nekom daš tolike pare na lepe oči i bez ikakvih snažnih garancija, sasvim je suludo očekivati da će FIAT te novce da vrati (čak i da hoće) jer ih ništa na to ne obavezuje pošto je ugovor sačinjen maksimalno liberalno do te mere da smo oslobođeni od novca sa kojim FIAT može slobodno da raspolaže?!

Sve se ovo moglo odraditi bez kasapljenja autoindustrije, uništavanja višedecenijskog nasleđa (kakvo je takvo je naše je, znali smo mu mane i mogli smo ga popraviti dok piknišku FIAT fabriku ne možemo pošto je tuđi problem u našem dvorištu tako da ostaje nam samo da vidimo kako FIAT ide ka zatvaranju fabrike u Kragujevcu. No svaka loša stvar ima neku dobru stranu. Naime, (što skoriji) odlazak FIAT-a iz Srbije je šansa za što skoriji dolazak nekog novog investitora koji bi se, još bolje, uselio u već izgrađenu i najmoderniju fabriku automobila na svetu tako da šzo pre ode FIAT iz Srbije, to ćemo pre početi da razmišljamo svojom glavom i započnemo tamo fde smo stali jer, možemo se mi lafati koliko hoćemo, ali najbolje je bilo kada se Yugo proizvodio jer trećina proizvodnje Yuga je išla na tržište Amerike i Kanade, ne računajući tržište Velike Britanije, Nemačke i drugih evropskih zemalja kao i Egipta, Kine itd. Zastavino automobilsko nasleđe staro je preko 5 decenija što i nije malo s obzirom da je otprilike i brend Lada toliko u opticaju, a da ne spominjem brojku od preko 4 miliona prodatih automobila u preko 50 zemalja sveta što je impresivan rezultat tako da, istorijski gledano, Zastava je bila veoma ozbiljna firma i da nije bilo Yuga (koji je, paradoksalno zvuči, ali od Zastave napravio veliku kompaniju), Zastava bi bila dobar brend, mada i jeste za onu cenu po kojoj se nudio Yugo. Danas, svi i to mnogo veći "kopiraju" Yugo (Toyota Aygo, Škoda Citigo, Tata Nano, Chevrolet Spark, Renault Twingo), a ideja za Daciu Logan, a kasnije i Lada Grantu je stigla od Zastavine Floride tako da razmislite malo. Najbolje se prodaju automobili u Yugo klasi i Florida klasi). Yugo sa mnoštvo elektronike za 6000 evra i Florida sa osnocnom elektronikom za te pare. To bi bilo super.

Ovako kako je sada, FIAT može slobodno i dalje da ulaže u marketing modela 500L, ali to ne daje više rezultate jer je 500L precenjenen za razliku od Yuga koji je bio potcenjen.

Ključ rešenja je u srednjoj varijanti. Odlično opremljen, kvalitetni mali gradski automobil i osnovno opremljena limunzina po istoj ceni. Nije konkurencija "glupa", već samo FIAT, a što se da i videti po FIAT-ovim menadžerima koji su se, od 2008 pa do dan danas, ponovo "izgubili" kao u doba kada se 2003 proizvodila FIAT Panda koja je do tada poosedovala tehnologiju istu onu kao kod Yuga tako da malo ljudi zna da Zastava nije toliko puno zaostajala, barem ne za onom kompanijom od koje je tehnologija za proizvosdnju Yuga i kupljena. :)

Nego, nazad na temu, kako dani prolaze (ne više ni vreme kao dugačak i neodređen period) sve više raste svest o tome gde smo pogrešili te se nadam da će za jedno 2 godine (ako može i znatno pre), nepravda učinjena prema Zastava Automobilima (i to ne samo prema "Automobilima" pošto tu su i "Kamioni", kao i "Specijalna vozila") nadam se da će biti otklonjena i Zastava ponovo biti u funkciji (ne mislim na tehnologiju već na ime, a tehnologiju će novi vlasnik da obezbedi). Osim toga priča zvana Zastava nije počela pre više of 5 decenija nego pre WW2 (proizvodnja kamiona, pre svega vojnih) tako da Zastavino nasleđe nam nije darovao niti postokomunistički vladari, niti komunistički, ali ni kraljevi već narod koji je stvortio fabriku koja je prvobitno bila fabrika čeličnih topova (Topolivnica).

To je nasleđe koje nije vezano ni za jednu ideologiju. Drugo su Amerikanci koji imaju najmanje nekoliko domaći podizanih i svetski poznatih automobilskih brendova pa ako jedan propadne, nije neka šteta pošto imaju domaćih autobrendova koliko hoćete, što veoma znanih, to manje znanih, kao i skoro pa potpuno nepoznatih. Mi imamo samo jedan brebd a to je Zastava. FIAT je samo prolazna i usputna šrafciger industrija i to je svima jasno čim FIAT odbija da ispuni mnoge stvari potpisane i propisane ugovorom, ako su uopšte propisane (s obzirom da je prvobitni ugovor iz 2008 u međuvremenu menjan tj. neke odredbe ugovora su menjane). Još kada na to dodamo veliki pad potražnje i gašenje Zastave, mogu samo reći da biće mi drago kada FIAT ode iz Srbije. Što je dosta, dosta je. Što su više u Srbiji, to je situacija komplikovanija i za njih i za nas, naročito za nas pošto je sam ugovor prepreka za bilo kakav daljnji razvoj automobilske industrije.

Sasvim je očigledno da je država, prilikom odabira strateškog partnera za Zastavu, trebala da uzme mnogo mnogo više kriterijuma u obzir, počevši od pre svega dugoročne višedecenijske (a ne vošegodišnje vizije pošto višegodišnji tj. jednodecenijski plan u automobilskoj industriji je isto kao život na jedan mesec pojedinca), zatim trebalo se utetu u obzir šta je isplativije, gradnja novog ili rušenje svega dotada postojećeg pošto ispostavilo se da su sada veće nevolje sa DIAT-om negoli sa Zastavom 2008 kada je postojao veći elan za promenom s obzirom da je bilo lakše podignuti Zastavu sa malom proizvodnjom negoli održati tempo velikog dinosaurusa zvanog FCAS. Tu je i sledeći "problem", a to je, ponovo se vraćamo na problematične posledice "zaokreta" koji se desio 2008, a koji je, ispostavilo se, bio zaokret na gore. Naime, u nadi za tržištnim poslovanjem, uništeno je samotržište. Paradoks, ali istina. Cene registracije su povećane, akcize na gorivo su povećane, no to nije glavni fokus moje price. Glavni je to da je u "zlatnoj" 2008 godini (mislim na period do početka druge polovine 2008) postojala mogućnost kupovine novog automobila za 3500 evra. Da, dobro ste čuli 3500 evra (Zastava 101). Dakle kada su svi imali para, najjeftiniji automobil mogao se kupiti za toliko para. Danas, kada je lakše mrtvacu osmeh izmamiti nego pare od mušterija za kupovinu novog automobila, danas najjeftiniji automobil na domaćem tržištu košta 7500 do 8000 evra (Dacoa Logan).

Sad ja postavljam pitanje koja je to (zdrava i normalna) ekonomska logika u kojoj u doba krize, novi automobili postaju misaona imenica, a što je nainteresantnije u ovoj priči i Dacia Logan jer cenovna razlika između nekadašnjeg i sadašnjeg najjeftinijeg automobila na tržištu dvostruko je veća u korist Dacie Logan, dok su prodajni rezultati duplo lošiji sada negoli pre krize što sumarno i sumorno znači da je nov automobil danas 4 puta nepristupačniji neholi u doba kada su se još uvek "osetile" carine.

Iz svih dosada navedenih primera vidljiva je stvar da je smo te prelomne i presudne 2008 uveliko "skrenuli sa puta" kada smo doveli FIAT sa onakvim uslovima jkojih nema ni u Bangladešu, a kamoli u Evropi.

Voleo bih da čujem da li je ijedna nama slična država imala ovakvo "kasapljenje" svoje industrije ili su ljudi jednostavno privatizazovali Škodu kao Škodu, Daciu kao Daciu i Ladu kao Ladu, a ne kao mi samo imovinu i to za 1 evro, uz plaćanje FIAT-u da sruši fabriku, otpusti radnike te fabrike i pritom još najmanje kroz Zastavine kooperante koji su maltene svi do jednog, nakon dolaska FIAT-a, ostali bez posla. Nije provatizacija, jedan korak napred i nekoliko nazad. Jeftiniji bi nas izašlo da smo se odrekli automobilske decenije, ako ne umemo da odradimo posao "kako treba". Nažalost država, tj. njeni službenici-pojedinci, u ovakvim situacijama, često zapnu, zataje i naprave na kraju još veći problem. Problem je što svi misle da su pametni i bogom dani, a niko od njih se nije setio da konsultuje struku koja je usko specijalizovana za ovakve stvari jer nedovoljna kompetentnost može na kraju da ima ozbiljne posledice što se da o videti na osnovu veoma zamršene i veoma komplikovane zavrzlame sa FIAT-om.

Ko god da je osmislio koncept privatizacije kroz prodaju
imovine, napravio je ogromnu grešku jer na taj način mogu se "privatizovati" ili bolje rečeno prodati samo imovina onih firmi koje su male i čija dekompozicija nebi imala uticaj na ekonomiju.

Rasparčavanje i uništavanje Zastave je očigledno (i dan danas) imalo ogromne i ozbiljne posledice po ekonomiju Srbije. Sećam se kada su neki prozvali Kragujevac dolinom gladi, beše to negde pre 10-ak i više godina kada je Zastava zapošljavala 10000 radnika. Šta bi sada ti isti, lepi, sjajni, bajni i večebajni stručnjaci poput Dinkića rekli na sadašnju situaciju u FCAS-u kome radi svega nekih 2000 radnika s tim da i njihov posao u bliskoj budućnosti je neizvestan.
Ako je Kragujevac tada bio dolina gladi, od 2008 do dan danas je nekoliko puta veća dolina gladi.

Sve je ovo moglo da se izbegne da neko nije počeo da eksperimentiše i sa velik firmama. Firma vrednosti do milion evra može da se privatizuje na taj način, ali ogromni privredni sistemi nikako na taj način.

Zastavu je trebalo ponuditi kao celinu, a ne samo imovinski jer dugovi nisu prepreka za pravog investitora. Problem je što smo se mi panično hvatali za slamku spasa tako što smo odavrali najnepovoljniju moguću soluciju za čitavu našu automobilsku (motornu) industriju (dakle ne samo za Zastavu pošto su i mnogi Zastavini dobavljači, kao posledica gašenja Zastave, su takođe propali).

Ništa, da ne zamaram, kad FIAT ode, pokušati videti dali je moguće prepisati imovinu FCAS-a na Zastava Automobile, zatim naći novog investitora koji bi pokrenuo Zastavin program na najnovijoj tehnologiji, neka država i dalje bude većinski vlasnik, ali neka omogući strancu da suvereno i autonomno gura firmu napred. Taj sitem odlično funkcioniše u Republici Srpskoj na primeru rudnika čelične rude u Ljubiji kod Prijedora gde je stranac vlasnik 35 firme, a vlada RS 65 odsto. Od 1995 do danas vrednost firme je uvišestručena zahvaljujući manjinskom suvlsniku kome je u interesu da mu njegov deo vredu još više. Tui nije bilo nikakvih pozamašnih subvencija od strane države, tu je država postala i ostala većinski vlasnik, što bi bila dobr osnova za privatizaciju Zastava Automobila i ostatka Zastavine Auto Grupe. Dakle obrnut recep, dvotrećinsko vlasništvo države, bez velikih subvencija, umesto toga poreske olakšice
(koje uz to ne koštaju ništa) bi dobro došle i želja manjinskog vlasnika da mu njegov deo vredi više. Tu smo mi pogrešili te se stoga nadam da ćemo se konačno dozvati svesti i pameti i više već jednom privatizovati ili uspešno restruktuirati Zastavu umesto što ne služi ničemu sa onolikim dugom, a FIAT, treba ih pustiti, ipak je to većinski strana firma i (nažalost) može da radi šta hoće jer im je tako dozvoljeno.

Autor Zastava 18 Jul 2016, 18:36

Zastava
Nema da brineš !
Pre ili kasnije ode Fiat i ostavi hale. Njih neće moći da odnese - "robote" hoće, pošto su njih kupili u Japanu (a kao italianska jaka tehnologija)...
Nema zato potrebe da se mučiš i pišeš "ovolke" komentare....
Dal iduće ili 2018, eto nama opet šanse za Zastavu....

Autor Oktopod 18 Jul 2016, 18:43

Fiat pre neki dan rece da nece da ode, a neki opet; "kad Fiat ode, kad Fiat ode":)
Nije vama lako, sanjajte ga :))

Autor B.M 18 Jul 2016, 19:04

„Fijat“ je rekao da neće da ode. Vaistinu.

„Fijat“ je rekao i da će „Alfa Romeo“ biti lansiran u Americi 2012.god., da će tamo prodavati 70.000 „Alfi“ godišnje, da će „Alfa“ biti novi „Audi“ ... pa je naravno bilo tako.

Još da su botovi bili američki „Fijat“ dileri, pa da su ulagali svoj novac na osnovu tih silnih obećanja ...

Autor CaMIRO 19 Jul 2016, 09:25

Da neko napravi novu fabriku, tj. kompletno je renovira od temelja do krova, kupi najsavremenije masine i obuci radnike, znaci plati ogroman novac i trud, a zatim to napusti? To samo budali moze da padne na pamet. Mislio sam da nema takvih al ima.
Fiat nije napustao zastavu ni tokom rata 90ih. Radnici Fiata su preko sindikata slali pomoc radnicima Zastave. Iveco je takodje pomagao radnike Zastava kamione.

Autor B.M 19 Jul 2016, 10:44

B.M
A šta je to Fiat napravio u Srbiji ???
Fabrriku??? Hahaha!
Pa to je sve Srbija sebi natovarila na vrat, a latinski lažovi, doneli "robote" i sl đakonije, koje se mogu demontirati i odneti za par dana!

Autor Oktopod 19 Jul 2016, 15:45

Zar neko ovde još uvek misli da je „Fijat“ u „Zastavu“ uložio - kako se 2008. pričalo - 800 miliona evra?

I have a bridge to sell you.

Sa sajta http://www.autoextremist.com/ -

"... When the Italians were gifted the remnants of the 'old' Chrysler by an Obama administration desperate for a way out, the Chrysler veterans were shocked that the processes that the Italians brought with them were not just stunningly obsolete, they were obsolete by a decade. And not counting the latest J.D Power Initial Quality Survey numbers, which are all but meaningless in the grand scheme of things, by the way, the real reason for the dismal quality numbers delivered by FCA is that the Fiat manufacturing processes are so woefully inept and compatible with exactly nothing else in the business that they're damn-near unworkable.

"... FCA's manufacturing ability equates to what was the state of the art in the industry – back in '98."

Autor CaMIRO 19 Jul 2016, 16:24

"Da neko napravi novu fabriku, tj. kompletno je renovira od temelja do krova, kupi najsavremenije masine i obuci radnike, znaci plati ogroman novac i trud, a zatim to napusti?"

Jeste ogroman novac, samo čiji? ;)

Samo na osnovu jedne subvencije do 2018 FIAT će dobiti 500 miliona evra, 50 miliona evra svake godine puta 10 godina.

Autor Zastava 19 Jul 2016, 19:12