U prvih šest meseci 2011. u Srbiji prodato 16,5% vozila manje nego lane
Preuzeto sa : Politika.rs
Tržište automobila u Srbiji zapada u sve veću krizu. Trend pada tražnje prelio se iz 2010. i u 2011. godinu, pa je u prvih šest meseci ove godine prodato 16,5 odsto automobila manje nego u istom periodu lane. Zbog toga se za glavu hvataju prodavci novih, ali i polovnih automobila.
– U Srbiji je do juna 2010. prodato 21.715, a ove godine 18.459 automobila. To je veliki pad. Tržište se ne oporavlja iako su cene automobila pale petnaestak odsto. Država nudi subvencije, a niže su i carine. Ukoliko ovu godinu poredimo sa 2008. pad je još drastičniji. Tada je prodato 58.000 novih automobila, a ove godine se očekuje između 35.000 i 37.000 – kaže Igor Mitrović, iz firme „Reno Nisan Srbija”, dodajući da se marke „reno” i „dačija”, ipak, dobro prodaju.
U „Verano motorsu”, distributeru „Pežoa” za Srbiju, uviđaju i druge upozoravajuće trendove na tržištu.
– Ono što brine i što je jedan od pokazatelja privrednih prilika u društvu jeste slaba prodaja dostavnih vozila,koja čine osam odsto ukupne prodaje vozila u Srbiji. U poslednje vreme se kupci odlučuju za automobile sa manjom kubikažom kao i nižim nivoima opreme – kažu u „Veranu”.
I dok prodavci novih automobila imaju sve manje kupaca, ništa bolje ne stoje ni trgovci i uvoznici polovnih.
– Sa polovnjacima je još gore. Kupuju se vozila koja koštaju dve, tri ili maksimalno četiri hiljade evra. Jer, prvo što ljudi prodaju kada krene kriza je automobil, pa je sada velika ponuda. Cena je glavni parametar za većinu kupaca, a od marki se traže „opel”, „fijat”, „reno”. Pad je počeo još 2008. godine, a današnja prodaja nije ni trećina tadašnje – objašnjava Dejan Bogovac, vlasnik firme „Konekt” iz Subotice, koja se bavi prodajom polovnih automobila.
Na finansijskom portalu „Banke onlajn”, koji je i objavio da pad prodaje iznosi 16,5 odsto, procenjuju da je mali broj porodica koje mogu da izdvoje gotovinu budžeta za kupovinu automobila.
– To znači da bi morali da se odluče za kredit, a kako je stanovništvo prezaduženo, zbog nabavke mnogo potrebnijih stvari od automobila, malo ko bi da zbog novog ljubimca na četiri točka uzima dodatni kredit. Novi automobili donose i skupo održavanje, a veliko opterećenje za mesečni budžet jedne porodice je i samo gorivo, pa ne ostaje prostora za skupe servise i delove. Kada se sagleda kompletna situacija, možda bi se neki građanin i odlučio za kupovinu automobila na kredit, ali cena tog zajma je izuzetno visoka bez obzira na valutu – procenjuju na portalu „Banke onlajn”. Naši sagovornici potvrđuju da preovladava plaćanje automobila gotovinom. To važi i za nove i polovne automobile.
– Što se plaćanja tiče, i dalje preovladava keš, ali sve je više kredita, tako da je sada njihovo učešće prešlo 40 procenata – rekao je Mitrović, a slično misli i Bogovac.
– Ljudi izbegavaju kredite i baš zbog toga sada biraju jeftinije polovne automobila, odnosno one koje mogu da plate u gotovini – kažu, dok u „Veranu” objašnjavaju da lizing i kredit čine oko 20 odstoukupne prodaje njihovihvozila.
–Od toga,prodaja na lizing čini svega nekoliko procenata. Strah potencijalnih klijenata od zaduživanja je i dalje prisutan,ali uvereni smo da će vremenom i ovaj segment industrije stati na noge, a krediti i lizing podizati svoje učešće u plaćanjuvozila. Porast prodaje putem nekog od vidova finansiranja ključni su preduslov za rasta prodaje – zaključili su u „Verano motorsu”.
Autor : S. Despotović
Foto : Autoblog.rs" U poslednje vreme se kupci odlučuju za automobile sa manjom kubikažom"
Manja kubikaža,manja potrošnja=manje para za državu. Tako im i treba kad su pohlepni. Baš danas gledam SAT plus,Huyndai kupe V6 3,8 i verzija 2.0 turbo. Prvi košta 35 000eura a drugi 30. Za prvi je registracija 2 000 evra a za drugi 300. Ko će da kupi šetaka onda u Srbiji? Za isti auto razlika 1700 eura za godišnju registraciju ! Jer je tobože ovaj luksuzan (3.8) a ovaj drugi nije????
Tako je npr duplo skuplja registracija za 3.8 verziju od 35 000 evra nego za novi S350 cdi (2999ccm) jer je valjda Huyndai duplo "luksuzniji". :))) Logično nema šta,stvarno su ovi evropejci "vrhunski" experti. Živeli !
PITBULL™
наводно ће ускоро да се донесе уредба о регистрацији возила која треба да прекине ту праксу регстрације по кубикажи и киловатима, али познавајући ове дахије, сигурно је да какву год уредбу да донесу и како год се у будуће буде израчунавала цена регистрације, то ће бити по грбачи народа и вероватно скупље него што је сад. остаје нам само бицикла и рикше
@баша мркаљ
Baš tako. Verovatno će novi aršin da im bude dužina kola,ako imaš auto do 3 metra,jeftino,do 3,5 onako i preko 4m dužine "luksuz"...
Hrvati su doneli po vrednosti da se obračunava,ali oni su uvek nekoliko koraka ispred nas...
PITBULL™
близу си али није по дужини него има ставка и килажа, тј. тежина аутомобила.(ако се не варам)
@Basa
Bas tako, po tezini, to je jedna od stavki. Koliki je zagadjivac, jacina motora itd. A nadam se da ce biti po vrednosti vozila. Sto se tice ove vesti, nemam reci, haos. Koja mizerija, svugde se povecala prodaja jedino ovde ne. Za BiH ne znam stanje, ali sam citao za HR i SLO.
A sto se ti isti dileri nisu pitali u 2007/8 godini zasto deremo kupce sa 40% marze. Iz pouzdanih izvora znam da je Delta za Hondu uzimala 40% marze za auto iz proizvodnje (ne sa lagera)...
Tako vam i treba sada, oborili ste cene a nema kupaca
Kako god da promene što se registracije tiče biće nam u proseku skuplje, tj. da uzmu više para. To im je osnovno merilo. Nekom će možda i da ispadne nešto malo jeftinije, a mnogima će ispasti skuplje!
hahahahahaha ma laze onaj Deda Mraz Cvetkovic ;)
Ova drzava vodi totalno pogresnu politiku, umesto da se ljudima omoguci proizvodnja, da se ulaze u nju, oni pune budzet kaznama, izmenama nekih glposti, hvataju ljude u zamke....samo da ostanu velike firme u poslu, sa cijim vlasnicima su oni u tesnom odnosu. Jedino se Dinkic hvali time sto je doveo strane investitore, hah strasno...svakom je nudjeno po 10-15 000 e po jednom zaposlenom radniku + fabrika za dinar. Tako da smo mi u teskoj buli.
Pre ce da daju 15 miliona za kamere, nego da se poprave ulice itd itd ...pametnom dosta