Prošle godine u Srbiji registrovano skoro 2,3 miliona vozila

Preuzeto sa: Pressonline.rs
Dobra i stara kola: Prošle godine registrovano je oko 150.000 vozila više nego 2010, ali je prodato samo 32.000 novih automobila.
U Srbiji su prošle godine registrovana oko 2,3 miliona
vozila, a svaki četvrti građanin ima automobil. Zanimljivo je i da je 2011.
godine, uprkos krizi, registrovano oko 150.000 vozila više nego 2010. godine.
Ipak, trgovci objašnjavaju da je reč o uvozu polovnih vozila i da je prodato samo 32.000 novih automobila. Oni ističu da se u odnosu na pre četiri godine prodaja novih vozila u Srbiji prepolovila.
Kriza menja navike
Prošle godine ukupno je registrovano 2.268.906 vozila. Međutim, trgovci kažu da to nema veze sa prodajom novih automobila, jer je ona drastično opala.
- Mi smo sa 42.000 prodatih novih vozila godišnje, 2011. godine pali na oko 30.000. Tako da veća registracija vozila može da znači da je uvezeno više polovnih. To potvrđuje i podatak da je vrednost registrovanih automobila do 5.000 evra - kaže Miloš Petrović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila.
Ekonomistu Milana Kovačevića ne čudi što broj registrovanih vozila u Srbiji nije drastično opao, jer se u krizama ljudi ponašaju atipično.
- Vozila ne kupuju i ne poseduju oni koji su u najlošijem materijalnom položaju. A drugima prošlogodišnja kriza nije značajno pokvarila životni standard. U krizama se ljudi različito ponašaju, pa imate čudnu situaciju da se po nekim istraživanjima četkice za zube bolje prodaju u vreme krize, što se objašnjava time da ljudi hoće da uštede novac za zubara. Ima dosta razloga što se povećao broj registrovanih vozila, pa se tako može dogoditi da poskupljenje gradskog saobraćaja utiče na ljude da ponovo aktiviraju svoje „krševe" - smatra Kovačević, i dodaje da su zbog drastičnog pojeftinjenja novih i polovnih vozila, oni koji imaju ušteđevinu kupili kola.
Vozimo „krševe"
S druge strane, član Grupe auto-centara Unije poslodavaca Srbije Miroslav Stojanović kaže da je broj vozila koja se kod nas prodaju isuviše mali u odnosu na susedne države.
- Ako gledamo 2008. godinu kada je počela kriza, tada se prodavalo skoro 60.000 novih vozila godišnje, a danas oko 32.000. A procena je i da je tržište „polovnjaka" palo 15 do 20 odsto. Poređenja radi, u Sloveniji koja ima četiri puta manje stanovnika prodato je duplo više automobila nego kod nas. Što se tiče broja vozila po glavi stanovnika, tu zaostajemo za svetom 20 godina, a i prosečna starost automobila u Srbiji je oko 15 godina - zaključuje Stojanović.
Treba nam 200.000 novih vozila
Miloš Petrović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova kaže da bi, s obzirom na broj stanovnika, u Srbiju trebalo da uđe barem sedam puta više novih automobila.
- Kod nas bi bilo normalno da se proda barem 200.000 novih vozila svake godine, kako bi se u narednoj deceniji starosna granica našeg voznog parka pomerila sa 15 na sedam godina. Jedino u urbanim sredinama imate dva do tri automobila po jednoj porodici, ali kada pogledate njihovu vrednost, ne koštaju ni 15.000 evra. A to je cena malo boljeg novog automobila - objašnjava Petrović.
I dalje uvoz polovnjaka sa „evro 3" motorom
U Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova smatraju da bi trebalo uvesti novi propis da se dozvoli samo uvoz polovnjaka sa „evro 4" motorom, a ne kao do sada sa motorom „evro 3". Predsednik Asocijacije Miloš Petrović kaže da bi to bilo korektno.
- Ako se vodi računa o zagađenju i uvodi standard za nova vozila, onda je normalno da se primenjuje i na polovna. Ako je „evro 5" obavezan za nova vozila, onda bi za polovna trebalo da se uvede barem „evro 4" motor - kaže on.
To se, međutim, ne bi isplatilo jer je cena automobila sa motorom evro 4 za trećinu veća nego sličnih kola sa motorom evro 3. Tako, na primer, „fijat punto" 1,9 hečbek, koji je prešao 145.000 kilometara, košta oko 2.500 evra, a četiri godine mlađi „fijat stilo", sa sličnom kilometražom, košta oko 4.000 evra.
U Ministarstvu finansija ipak ne razmišljaju o promeni standarda za uvoz polovnih vozila.
- Nećemo menjati uredbu. Uslovi za uvoz isti su kao u susednim zemljama - tvrde u Ministarstvu.
Autor: Radovan Ž. Marković
Foto: arhiva Autoblog.rs
APSURD:
Kad su koštala Boga oca, prodalo se 42.000 vozila, što se tad niste žalili na malu prodaju, tada kada ste imali BEZOBRAZNE MARŽE!?
Sada kada su i jeftina, i kada vam marže nisu tolike, sad kukate.
Pa lepo kad ima viška, višak se čuva za crne dane. Nego jok hteli ste preko noći 5 salona.
Kad imate, ne znate da cenite, već razmišljate na način: Ima narod para, aj' da lupimo marže (čitaj da šišamo ovce) koliko god možemo!
Da ste tada, kada je narod imao pare, imali ovakve marže, prodali bi 2x više vozila. A sad bi lepo na servisima zaradili brdo para.
Zinulo vam **** pa krivite državu
Izgleda da sam bio u pravu da nema nista za ogranicenje za euro 3 vozila...ipak su tu izbori... :)