Veća tražnja polovnih automobila, nema uvoza

Kako prenosi RTS, za samo dve nedelje prodato je oko 5.000 polovnih vozila. Kupci su pomalo zbunjeni i uplašeni da će one najjeftinije automobile morati daleko više da plate po katalogu AMSS. Uvoz je, kažu prodavci, zaustavljen dok se ne odluči koja stopa carinjenja će se primenjivati.
Ukidanje carina na uvoz automobila proizvedenih u Evropskoj uniji, od 1. januara izazvala je različita tumačenja o tome da li se i dalje neke dažbine moraju naplaćivati. Ako bi se vozila carinila po katalogu Auto-moto saveza, cena bi im bila viša za 300 do 800 evra.
Uvoz je, kažu prodavci, zaustavljen dok se ne odluči koja stopa carinjenja će se primenjivati. Za to vreme, trgovina polovnim automobilima je oživela.
Za samo dve nedelje prodato je oko 5.000 polovnih vozila. Kupci su pomalo zbunjeni i uplašeni da će one najjeftinije automobile morati daleko više da plate po katalogu AMSS.
Borjan Vučković iz "Auto salona" rekao je da je povećana tražnja za vozilima ali novog uvoza nema.
"Mnogi od kolega ne rade carinjenje. Sve stoji, u principu mi nemamo novi uvoz od Nove godine. Treba naći neko rešenje. Ovaj novi katalog nije dobar, ali nije dobar ni onaj stari, treba sesti sa carinom i uvrditi šta je realno", naveo je Vučković i dodao da po ovim uslovima ne može da se uvozi.
U Upravi carina kažu da uvoznici kucaju na otvorena vrata i da, ukoliko postoje valjani i objektivni dokazi koliko je automobil plaćen u inostranstvu, biće priznata faktura bez obzira na katalog, što važi i za uvoznike.
Zamenik direktora Carine Srbije Duško Marinković rekao je da praktično se ništa nije promenilo i da i dalje faktura ostaje osnovno merilo za osnovicu za carinjenje.
"Što znači da je faktura ispravna i da su uz nju priložena sva dokumeta da je to stvarno plaćena cena. Tek ukoliko carina posumnja da je faktura ili dokument falsifikovan ili da ne odgovara objektivnom stanju pristupa se daljim utvrđivanjima koliko je stvarno plaćen automobil", kaže Marinković.
U tom slučaju primenjuje se jedino moguće sredstvo, a to je katalog vrednosti AMSS. Cilj je, kažu u carini, da se spreče dosadašnje malverzacije oko uvoza gde su dažbine naplaćivane po izuzetno niskim stopama.
Kao dokument građani mogu podneti validan ugovor overen kod notara i razne druge potvrde koje se ne mogu falsifikovati.
Izvor: Rts.rs
Foto: Novosti.rs
Ako nesto bude uvedeno umesto AMS kataloga za carinjenje onda isto mora da bude uvedeno za obracun poreske osnovice za prenos vlasništva vozila. U suštini carina ako napravi presedan urušiće kompletan system koji postoji.
Problem i jeste u tome što taj katalog nije sistem, nego uravnilovka. Vozila iz uvoza imaju različite cene u zavisnosti od zemlje porekla, te da li su ih koristila peivatna lica ili su bila službeno ili flotno vozilo. I do sada su korišćeni katalozi, ali iz zemalja porekla vozila. Još jedan problem sa katalogom AMSS je to što su u njemu "vrednosti" vozila koja su u upotrebi u Srbiji, te je samim tim u iste uračunata i carina i porez, za koje one sada teba da budu osnovica.
Napisao sam "vrednosti" zato što bih jako bio zadovoljan kada bi neko hteo da mi za moje vozilo (dizel sa dosta opreme) isplati cenu iz kataloga osnovnog benzinca.