
Preuzeto sa: BrzaBrzina.com
Iako često osporavan, Jaguar XJS je jedan od najuspešnijih modela ove fabrike.
Sa tržišnim životom od preko 20 godina, ovaj kupe je bio i okosnica game kao i jedan od retkih automobila koji je suštinski nepromenjen preživeo sve energetske krize i recesije koje su zadesile auto industriju u poslednje tri decenije. Imajući u vidu stil, vrhunsku motorizaciju i kvalitet izrade, mesto u istoriji automobila mu je zagarantovano...
Kada se 1961. godine pojavio Jaguar E-Type, publika je bila veoma iznenađena superiornim tehničkim rešenjima, dizajnom i performansama automobila iz Coventrya. Ovaj, sportski automobil (u pravom smislu te reči) je postavio nove standarde u svojoj kategoriji.

Ipak, nakon deset godina, nekada hiper moderni E-Type je već bio zastareo, a upravi kompanije, tada još na čelu sa čuvenim Sir Williemom Lyonsom, bilo je jasno da je potpuno nov model jedini način da Jaguar ostane na tržištu sportskih kupea. Želeći da privuče što veći krug potencijalnih kupaca, odlučeno je da novi automobil napusti tradiciju predhodnika i da u startu bude kupe sa četiri sedišta a ne striktni dvosed kao modeli SS 100, XK 120 i E-Type S1. Na polju mehanike, nije bilo mnogo lutanja i odlučeno je da se budući XJS bazira na najboljoj tehnici koju je Jaguar mogao da isporuči, sa dodatkom superiornog V12 motora koji je poznat još iz E-Type S3 i koji je u to vreme bio jedini V12 u serijskoj proizvodnji, a odlikovao se velikom snagom (285KS) i visokom kultivisanošću agregata.

Snaga se prenosila na zadnje točkove preko automatskog ili manuelnog menjača. Za dizajn novog XJS su zadužena već proverena imena, kao što je Sir Malcom Soyer, poznati dizajner Jaguara, čovek za koga se pričalo da nije u stanju da napravi ružan automobil. Ipak, dizajn XJS-a, ma koliko sa ove distance bio lep i klasičan, sredinom 70-tih je bio osporavan. Neki su tvrdili da je automobil neskladan i nezavršen sa najvećim kritikama za dizajn zadnjeg dela, dok su drugi smatrali XJS remek delom estetike. Bez obizira na oprečne stavove, XJS je izdržao test vremena, a iz ličnog iskustva, mogu da tvrdim da niska silueta, hromirani detalji i široki bokovi daju odličan utisak elegancije i snage.

Publika je XJS prvi put videla na Frankfurtskom salonu 1975. godine i reakcije su bile različite. Niko nije osporio performanse ili vrhunsku tehniku ali su neki kupci bili razočarani time što se umesto očekivanog F-Type (naslednika E-Type) kao rasnog sportskog kupea, pojavio grand tourismo automobil, gde je udobnost i komfor na prvom mestu. Ipak, prve narudžbine su stizale u velikom broju, donoseći Jaguaru preko potrebni profit, rezultat koji je jedini bio važan u kriznim 70-tim godinama. Novi XJS se mogao dobiti kao kupe i kao “cabriolet“ odnosno kabrio sa roll barom, kasnije kao i pravi “open top“.

Prvi kupci su bili zadovoljni novim Jaguarom jer je automobil pružao besprekorne performanse (od 0 do 100 za sedam sekundi i 250 km/h max brzine), komfor i prestiž. Kao takav, bio je primereniji dugim vožnjama auto putevima kroz Evropu i predstavljao je najbolji način za putovanje. Ipak, kao i kod svih relativno malih fabrika (a Jaguar je to oduvek bio), problemi sa nedovoljno ispitanom koncepcijom su se pokazivali. Tako je ubrzo Borg Warner menjač zamenjen GM automatskom transmisijom, a manuelni prenos je izbačen iz ponude.

Godine 1980., Lukas motorska elektornika je zamenjena Boschovom, a sve učestalije glasine o slabom kvalitetu su time delimično ugušene. Početkom 80tih, pojavljuju se dve interesantne verzije, XJS HE (high eficensy) snažnija i brža varijanta i “entry level“ model, odnosno XJS sa 3.6 litarskim rednim šestocilindričnim motorom (oko 200KS). Time je proširen krug kupaca i povećana prodaja. Upravo tih godina, počinje i interesantna trkačka karijera XJS-a. Iako je automobil zamišljen kao GT kupe kome je takmičenje nepoznata kategorija, u rukama privatnih timova, uspeo je da osvoji i Trans Am šampionat u Americi i ETCC u Evropi pod patronatom čuvenog TWR-a.
Prilično impozantan skor za automobil koji nije rođen za stazu. Tokom ostalog dela 80tih, prodaja varira, ali nikada ne toliko da bi se opstanak modela doveo u pitanje. Najverovatnije zbog toga što je američko tržište uvek veoma volelo ovaj model. Ipak, konkurencija u vidu Mercedesa 450SLC, BMW-a 635 ili Porschea 928 prilično ugrožava pozicije Jaguara. Engleska fabrika, odgovara blagim kozmetičkim promenama i detaljima kao i povećanju opreme, a glavna vest dolazi 1989. godine kada svetlo dana ugleda XJR- S sa V12 motorom od šest litara i 318KS (od 91. god – 338KS) koji predstavlja i najbolju evoluciju ovog modela.

Nešto kasnije predstavlja se i XJS 4.0 sa novim Jaguarovim motorom poznatim iz XJ6 limuzine. Ipak, godine se ne mogu sakriti i već početkom 90tih, Jaguar priprema naslednika (XK8), a vremešni i uspešni XJS i dalje uspeva da se nosi sa sve oštrijim sigurnosnim standardima i sledećom generacijom konkurencije. Kraj dolazi 1996. godine, nakon preko 115,000 napravljenih primeraka i 20 godina i sedam meseci na tržištu. Rezultat za poštovanje i divljenje koji ovom modelu garantuje prisutnost na svetskim putevima i mesto u svesti poznavalaca automobilizma. Obzirom na broj napravljenih primeraka i kvalitet izrade, dobar deo produkcije je preživeo, a i na našim putevima se kreće jedan veoma mali broj elegantnih Jaguara XJS.

Imajći u vidu da mu cene na tržištu polovnjaka u svetu nisu velike, ovaj model bi mogao da bude i interesantna alternativa nekim izvikanim automobilima. Ipak, kod kupovine XJS najviše treba obratiti pažnju na servisnu istoriju jer loše održavani automobili svom vlasniku stvaraju samo ozbiljne i veoma skupe problem, a ne zadovoljstvo kao što bi i trebali...
Autor: 426 Hemi
Slike: Jaguar
Prelep klasik (osim ove očigledno američke varijante sa pojačanim branicima).
@Jonie,
sta tu buni tu? 426 hemi je bio cuveni chryslerov motor iz 1960ih i ranih 1970ih.
Znam to dobro, ali da se novinar/list zove tako?
What the hell?
Nema veze ni sa temom ni sa mozgom.
brza brzina nije profesionalni mediji vec vise kao blog i tamo ljudi koji pisu za brzu brzinu za potpis koriste imena sa foruma.
Mogu da se složim sa Mikijem i autorom teksta da je ovaj auto prelep.
Takođe bih se složio i da je namenjen krstarenju auto putem.
Osim toga kao pozitivno bih istakao vrhunski, fabrički, audio sistem, koji je za njih u to vreme radio, čini mi se, Klarion.
A o kvalitetu i udobnosti bih imao što šta da kažem iz iskustva, prevezenih desetak hiljada km, koje sam imao početkom devedesetih.
Bilo je to u prve dve godine eksploatacije primerka: XJ-S, V12, 5,3 l, sa 281 KS, opremljenog trostepenim automatskim menjačem.
Pošto je kao nov registrovan u tadašnjoj Jugoslaviji ostao je zbog sankcija prema istoj i bez garancije.
Prvi servis, u ovlašćenom servisu u Beču, na kome, osim što je urađena redovna procedura i zamenjena blago oštećena vozačka vrata je obuhvatio i čitav spisak radova koji bi u normalnim uslovima bili reklamacija, koštao je 14.500 DEM.
Na drugom servisu, u ovlašćenom servisu u Budimpešti, posle pokušaja uvaljivanja nove centralne kompjuterske jedinice, zbog nepravilnog rada motora, grešku su otklonili štelovanjem polugica sistema ubrizgavanja čekićem.
Plastični zupčanik podizača prozora popravljali su lemilicom i klanficama za heftalicu za papir, pošto nisu imali rezervni deo, koji je uzgred mogao da se poruči samo u kompletu, ne samo sa motorčićem, nego i celim sistemom poluga podizača.
Što se konfora tiče, mogu da kažem da sam sa svojih 194 cm posle akrobatskog ulaska na krajnje odmaknuto vozako sedište, , zbog ogromnog točka upravljača, nakon startovanja motora privezak za ključeve morao da spustim na sopstveno desno koleno. Zadnja klupa ostaje potpuno neupotrebljiva i za decu.
Što se tiče voznih karakteristika i na tom primerku iz ’92. su bile verovatno iste kao i u prvobitnim iz’75. Upravljač sa izraženim servo pojačanjem i trostepeni automatik ostavljaju vozača bez ikakvog osećaja kontakta sa podlogom što na prednjim upravljačkim to i zadnjim pogonskim točkovima.
Za razliku od autora teksta, mislim baš da su dug vek ovog i restilizacije XJ modela sa prastarom mehanikom i dovele do preuzimanja Jaguara od strane Forda.
Ex Italo fan
Od sad ću za njega da koristim onu krilaticu: lep(a) k'o na slici.. :)))
426 Hemi je moj poznanik i jedan od dva najbolja i najpismenija srpska automobilska novinara. Obojica trenutno, čudnom igrom sudbine, nemaju stalni angažman. Što se tiče pisanja pod pseudonimom - to je njegovo pravo.
Kada covek vidi ovo prosto se zacudi i pomisli,kako neko uopste moze da pogleda Mercedes ili Bmw pored ovog Dzega,a ne da kupi cak.
dusan,
I ja imam sličan stav, ali među bogatijim slojem ljudi nisu baš svi auto entuzijasti, Jaguar im je relativno nepoznato ime, dok su za gore pomenute svi čuli, i verovatno (pored svog bogatstva) razmišljaju racionalno...
Šta će njemu Aston kada je većina cica čula samo za BMW. :) Naravno, ne želim reći da su svi takvi, ali i u ostalim segmentima tržišta ljudi izbegavaju egzotiku i odlučuju se za proverene (čitaj poznate) proizvode, bez obzira na materijalni status.
U Srbiji ti npr. niko ne bi pogledao:
XJ pored - 7series
XKR pored - 6series
Astona ili Ferrarija pored - SL
Verovao ili ne znam dosta ljudi koji upravo tako razmišljaju, čak tvrde da su ovi daleko kvalitetniji i bolji... :)
ima ona urbana legenda koja kaze da je jaguarov kvalitet tokom 1970ih i 1980ih bio toliko los da je jaguar najvece pare zaradjivao na popravkama - ne sa prodajom auta.
mozda je to razlog zasto su u sitaciji u kakvoj jesu i zasto su se mnogi okrenuli nemcima :)
@Raziel
Pa pazi,bogatiji i poznati zele ekskluzivu,status,prestiz...Da ne gledamo ove nase,oni ne zaradjuju kao poznati po Evropi,Americi...Koliko sam ja primetio,citao tako na netu kada naletim,Porse je poznatim svetskim facama jedan od najpopularnijih brendova,tj dooosta ga voze i to naravno 911(mozda zato sto su 2008. nesto u New Yorku proglasili 911 kao najprestizniji auto ikada),i to sam negde procit'o ...
Inace,mislim da je sada malo drukcije,mislim takodje da mnogo ljudi ne bi znalo sta je kada bi videlo novi XJ(Mislim na one koji ne prate automobilizam),ali bi svakako bili odusevljeni posto ljudima u oci upadne dizajn,a Dzeg je Xj po meni odradio zestoko,sportski i elegantno,perfektno...
Inace,pazi,mozda SL i jeste kvalitetniji od Astona i Ferarija,ali nemoj da se zavaravamo,ni jedan Mercedes ne moze po ekskluzivnosti da pridje jednom Ferariju npr 458,ili Astonu DBS...Pa licno ja da naidjem na parkingu gde su jedan pored drugog SLS i recimo Testarosa,ne bih pogled'o SLS...
I da,nova Bembara 6 je fenomenalna,razbili su je!!Ali takodje je i XKR vrhhh,vrhhh,i iako obozavam novu sesticu,opet bih pre uzeo Jaguara,pokazes malo stila,budes malo drukciji,nije sve bas u Audiju,Bmw-u i Mercedesu...Ima jedan lik,stariji tu u kraju,40+ godina,lik uvek obucen,boja sa bojom,stvarno ima stila(i para) i ima Dzega '91,unutra full,shiber,crn,pa ona velika hauba,gepek,ma strasno kako izgleda dzeg,vidi se i da ga cuva...Zato kad prodje svako pogleda u njega,a da vidimo da li ce neko pogledati tako staru E klasu ili S...
http://www.polovniautomobili.com/oglas2081656/jaguar_xj6/
samo je od ovog lika ocuvaniji,lepsi dostaaa...
@dusan
E pogledaj sad lepo S klasu iz te godine pa ces da vidis koji je bolji. :))) Pa W126 je institucija za ovo a kamoli W140.
@ dusan
uputi komšiju na oglas, dobro bi mu se našao za delove, sigurno.
@Ex Italo fan
Ako mi verujes,nije se zalio nikada...Ne vozi ga on sada po ceo dan kao sto neko vozi punta,vec ga vozi sto se kaze iz meraka...