home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Istorija: Peugeot 404

10 Jul 2013 - 09:00 Istorija Link

Preuzeto sa: BrzaBrzina.com

Elegantna mešavina italijanskog stila, proverene mehanike, tradicionalne francuske udobnosti i komfora kao i zapanjujuće pouzdanosti i kvaliteta, promovisala je Peugeot 404 kao vodeći sedan ove fabrike i najbolje prodavani model ovog proizvođača tokom više od dvadeset godina.

Pri svakom pokušaju predstavljanja istorije francuskih proizvođača automobila, nezaobilazan i važan momenat je sigurno kraj II svetskog rata i njegov uticaj na industriju. Naime, veoma osiromašena Francuska je morala da zaboravi na pretenzije svojih automobilskih fabrika prema luksuznim modelima i da se okrene jednostavnijim i jeftinijim automobilima kao baznoj motorizaciji stanovništva. Neke fabrike su nespremne za nove tržišne uslove vrlo brzo “kapitulirale“ i preselile se na margine automobilske istorije dok su predratni giganti kao što su Peugeot, Renault, Citroen i Simca, uspeli da se prilagode i nastave sa produkcijom. Kako se kupovna moć stanovništva povećavala, tako je i ponuda bila raznovrsnija i bogatija ali ipak daleko od predratne raskoši i bogatstva modela. Ipak, sredinom 50tih, situacija se popravila dovoljno da su fabrike počele da razmišljaju o predstavljanju većih automobila namenjenih situiranijim kupcima srednje klase. Prvi model te koncepcije je bio revolucionarni i tada šokantni Citroen DS19 “Ajkula“ (1955. godine) koji je predstavio ne samo frapantan dizajnerski izraz nego i inovativna tehnička rešenja. Renault je u tom momentu nije bio spreman za taj segment pa se odgovor Peugeota sa nestrpljenjem čekao.

Naime, tokom 50tih, model 403 je bio najveća Peugeotova limuzina. Iako skladnog dizajna i pouzdane mehanike, nije mogao da se meri sa hiper modernom “Ajkulom“ koja je na prepad osvojila publiku i pored nekoliko mana koje su bile danak naprednoj koncepciji. Stoga, uprava kompanije je odlučila da predstavi model koji bi zamenio 403 i vratio kupce Peugeotu. Kao osnova za razvoj uzet je prethodni model koji je tehnički modifikovan i unapredjen ali sa istim “lay outom“ koji podrazumeva motor postavljen longitudinalno i pogon na zadnjoj osovini. Za dizajn (kao i kod 403) je bila zadužena čuvena italijanska kuća Pininfarina koja će imati uspešnu saradnju sa Peugeotom i linije novog 404 su bile delo, lično, Batiste “Pinin“ Farine. Ipak, a to je i onda bilo primetno, dizajn novog Peugeota, iako skladan, nije bio potpuno originalan. Naime, Pinifarina je, na ovom automobilu, sam sebe prepisao i Peugeot 404 veoma liči na Lanciu Floridu, Fiat 1800/2100, a najviše na Austin Cambrige i Morris Oxford. Naime, ova zadnja dva engleska modela su toliko slična sa Peugeotom 404 da i najiskusniji poznavaoci na prvi pogled nisu sigurni o kom se automobili radi. Blend američkih uticaja, sa dosta hroma na karoseriji i elegantnim verikalnim “krilima“ na zadnjem delu i evropskih proporcija i detalja se pokazao uspešnim za sve spomenute automobile, ali najviše za Peugeot 404.

Automobil je oficijelno predstavljen u aprilu 1960. godine i odmah je naišao na odobravanje javnosti i pozitivne kritike specijalizovane štampe. Sa svojih 4.5 metara dužine, prostranim enterijerom i prtljažnikom kao i dosta luksuznih detalja u unutrašnjosti, Peugeot 404 je delovao prestižnije nego što je zaista i bio, što je samo povećalo interesovanje kupaca. Ispod haube novog modela se nalazila konvencionalan i proveren pogon u obliku rednog četvorcilindarskog agregata od 1.6 litara zapremine i 72 ks, što je bilo dovoljno za 145 km/h maksimalne brzine. Snaga se prenosila na zadnje točkove preko sinhronizovanog četvorostepenog manuelnog menjača čija se ručica nalazila na komandnoj tabli, pored volana. Odmah po predstavljanju, Peugeot 404 je ostvario odične rezlutate u prodaji, što je trend koji će ga pratiti sve do kraja produkcije. Normalno,fabrika je počela da razmišlja o proširenju ponude i pored De Luxe verzije koja se odlikovala sa više opreme i boljim izborom boja, na Ženevskom Salonu automobila 1961. godine, predstavljen je 404 Coupe i Cabrio. Ovi prelepi automobili su stvoreni na platformi standardnog modela i koristili su poznati 1.6 agregat koji je razvijao 88 ks zahvaljujući Kugelfischer mehaničkom ubrizgavanju goriva.

Svojom elegancijom i stilom, odmah su osvojili bogatije kupce. Kroserija je bila potpuno nova i nije delila ni jedan element sa limuzinom dok je za dizajn bio ponovo zadužen Pinifarina, koji je ponovo Peugeotu podario ne autentičan oblik. Naime, Peugeot 404 Coupe i Cabrio, veoma podsećaju na Ferrari 250 GT 2+2, što je samo pomoglo prodaji francuskog modela. Već sledeće godine, ponuda je uvećana i za Familiar verziju, odnosno, karavan varijantu sa petim vratima i povećanim prtljažnikom. Iako je ovom modelu, nedostajala elegancija 404 sedana, zahvaljujući velikoj praktičnosti, uspeh je bio momentalan. Ubrzo, kupcima je ponuđen i dizel agregat i to u svim karoserijskim varijantama (osim Coupea i Cabria). Sa svojih 1.8 litara i 55 ks, ovaj dizel nije bio na nivou benzinskog motora, ali je plenio robusnšću, izdržljivošću i skormnom potrošnjom, što ga je činilo omiljenim automobilom evropskih i južno američkih taksista. Osim toga, ovaj Peugeotov motor je, uz Mercedesove dizele, jedan od prvih široko upotrebljivanih dizel motora na svetu. Peugeot je bio toliko siguran u svoju tehnologiju da je 1965. godine napravio specijalni 404 Diesel, za obaranje rekorda za dizel automobile.

Plavi “record braker“ je prešao preko 16,000 kilometara, za 103 sata neprekidne vožnje, prosečnom brzinom od 160 km/h i time postavio rekord koji dugo nije bio oboren, što je pokazalo kvalitet tehnologije i mogućnosti razvoja čije plodove uživamo danas, sledeći revoluciju na tom polju. Uporedo sa prodajnim uspesima na domaćem tržištu, počela je i veoma uspešna export kao i trkačka karijera Peugeota 404. Odmah po predstavljanju 1960 godine, Peugeot je izvozio 404 na sve kontinente. Pametnom politikom otvaranja pogona u raznim delovima sveta, produkcija ovog modela je ubrzo počela u Aregentini i Africi, tradicionalnim Peugeotovim tržištima. Što se trkačke karijere tiče, ona je bila zapanjujuće uspešna sa čak četiri pobede na Istočno Afričkom reliju i brojnim manjim takmičenijma tog tipa. Naime, bez snažnog pogona i adekvatnog ogibljenja, 404 je svoj uspeh mogao da nadje samo na takvim manifestacijama gde se prvenstveno cenila pouzdanost i izdržljivost u nehumanim uslovima. Kako god, ove titule su samo učvrstile reputaciju modela 404 kao izuzetno kvalitetnog automobila, što je i bio.

Krajem 60tih, 404 je dobio novu, teretnu varijantu, odnosno, pick up, model sa dvoje vrata i otvorenim prtljažnim prostorom. Kao i ostale varijante iz 404 game, i ovaj automobil je doživeo uspeh kao upotrebljivo vozilo za prevoz lakšeg tereta. Iste, godine (1968) ugašena je proizvodnja Coupe i Cabrio varijanti, a već sledeće 1969, predstavljena je i zamena za 404 u obliku daleko modernijeg i većeg Peugeota 504. Očigledno, Peugeot se pripremao za zamenu svog uspešog modela koji je krajem 60tih već bio zastareo, pogotovo dizajnerski jer ga je odlikovala estetika kasnih 50tih godina. Ipak, 404 nije odmah sišao sa automobilske pozornice i produkcija će se nastaviti sve do 1975. godine u matičoj fabrici u Francuskoj dok će se u Argentini praviti do 1982, a u Nigeriji čak do 1988. godine! Nakon svega, napravljeno je čak 2,880,000 Peugeota 404 od kojih se velik broj i dalje vozi, prvenstveno na afričkim putevima i zabitim krajevima Južne Amerike dok se karavan verzija i dalje može videti kao oficijelno policijsko vozilo, snaga reda u Nepalu i Maliju. Za ovako dug i bogat životni vek, Peugeot 404 prvenstveno može da zahvali svojoj pouzdanoj mehanici i motorima kojima je i osvojio kako ugladjene evropske puteve tako i bespuća trećeg sveta.

Osim toga, elegantan dizajn i praktičnost svih verzija su samo bile veliki plus u ekspolataciji. Stoga, možemo konstatovati da je ovaj model bio stub Peugeotove produkcije i popularnosti dugi niz godina a da svaka potonja Peugeotova limuzina, uključujući i aktuelni 407, dobar deo svog imagea duguje baš starom 404. Obzirom na veliku produkciju i prisutnost, dostupnost rezervnih delova je na visokom nivou a brojni klubovi ljubitelja širom sveta obezbedjuju i veliku podršku pri restauraciji dok sami primerci 404 nisu skupi i teški za restauraciju. Imajući u vidu činjenicu da je ovaj model i kod nas bio popularan i vožen kao i da ih je dosta preživelo (neki i u odličnom stanju), Peugeot 404 je odličan predlog za početak druženja sa klasičnim automobilma. Spoj elegancije 50tih i 60tih, fantastičnog kvaliteta i uživanja u vožnji garantuje mesto ovog automobila u istoriji i srcima mnogih poznavalaca.

Autor: 426 Hemi

Slike: Peugeot



čitanja : 7826



Komentari

Kada je VW imao Bubu, A Renault Četvorku, Pežo i Citroen su bili prestižne biznis limuzine.
Uporedite samo Bubu i ovaj 404 kupe!
Ko Mercedes, a?

Autor Roomster 10 Jul 2013, 09:08

Ovaj vrlo lep i studiozan tekst, mislim da valja dopuniti podsećanjem da je naš reli vozač, NESTOR MILANOV, sa svoja dva prijatelja, 1970. godine sa "pežoom 404 DIZEL", učestvovao na maratonskom reliju LONDON - MEKSIKO. Prošli su celu Evropu i pola Južne Amerike, noseći broj 5, a onda su ih u SANTJAGO DE ČILEU diskvalifikovali, jer su u vremensku kontrolu stigli 20 minuta kasnije od dozvoljenog vremena. Kompletan tekst o tom izuzetnom dogadjaju, reliju LONDON -MEKSIKO, čiji je pokrovitelj bio princ Čarls, možete naći na mom sajtu MOJSVETBRZINE.RS, tako što u rubrici za pretragu upišete naziv RELI LONDON MEKSIKO. Pozdrav vrednim autorima sajta AutoBlog.rs Djordje Djenić

Autor Djordje Djenić 10 Jul 2013, 10:28

Nikada niko nije, a najvjerovatnije ni neće, napraviti kvalitetniji i izdržljiviji automobil od peogeota 404.

Autor Milan 10 Jul 2013, 17:44

Elegancija.....

Autor milan 10 Jul 2013, 19:57

Milan
a gde mogu naci i isprobati taj kvalitet? :)

Autor carobnjak 11 Jul 2013, 11:20