home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Istorija: Peugeot 205

11 Nov 2014 - 22:00 Istorija Link

Preuzeto sa: BrzaBrzina.com

Kada je reč o hot hetč automobilima, mnogi će se složiti oni danas nisu ni približni onima iz zlatnih 1970tih i 1980tih godina.

Dok danas u ovoj klasi dominiraju moćni motori, ali i veća težina da bi se zadovoljili najnoviji NCAP standardi o sigurnosnim merama, mnogi nostalgičari ipak pamte periode od pre 30 ili 40 godina kada su takvi automobili imali težinu manju od tone i jednostavnu mehaniku gde su samo vozačke mogućnosti odlučivale o performancama automobila. Peugeot 205 GTi je jedan od najslavnijih hot hetč automobila upravo iz razloga što se pojavio u prodaji u vreme kada elektrika nije preuzela kontrolu nad celim automobilom, ali GTi je samo deo ponude 205.

Ovaj automobil je postao veliki hit među kupcima, a zapažene rezultate je ostvario i u Svetskom Reli Šampionatu (WRC), čime je definitivno jedna od legenda francuskog proizvođača vozila. Peugeot je jedan od osnivača moderne klase supermini vozila na evropskom tržištu. Ova klasa je nastala već posle Drugog svetskog rata, kada je publika tražila male, jeftine i ekonomične automobile, a kada je usledila naftna kriza početkom 1970tih godina, na tržištu su počeli da niču prvi moderni supermini modeli.

Prvi pokušaj Peugeota je bio model 104, predstavljen 1972. godine, a iako je imao veoma male dimenzije, mogao je da smesti pet odraslih osoba i da pruži nisku potrošnju zahvaljujući malenom motoru od 954 cc. Međutim, dolazak Renaulta 5 je zatekao konkurenciju na spavanju. Francuski rival je bio jedan od prvih zaista sportskih malih automobila i preko noći postao veliki hit među kupcima. Iako se 104 prodavao više nego dobro i kasnije služio kao baza modernijim vozilima, njegovi glavni kupci su bili stariji, dok je pomenuti Renault 5 privlačio uglavnom mlađe kupce, kao i žene. Iz navedenog razloga, Peugeot je već krajem 1970tih godina počeo da radi na novom automobilu koji bi popunio prazninu između modela 104 i 305.

Rad na novoj automobilu je počeo 1978. godine pod Project M24 oznakom, a cilj je bio spojiti veliki prostor Peugeota 104 sa vožnim karakteristikama i dizajnom Renault 5. Da bi automobil uspeo u takvom pokušaju, on je morao da pruži hetč dizajn, ali i mnoge sportske linije po kojim bi kupci bili uglavnom mlađi.

U pomoć je pozvana čuvena italijanska dizajnerska kuća Pininfarina, a iako mnogi misle da su Italijani najzaslužniji za konačne linije, to ipak nije istina i zasluge treba pripisati domaćem dizajneru Gerard Welteru. Razvoj ranog prototipa je tekao veoma brzo i bez većih promena, a u prilog kompaniji je išlo i preuzimanje posrnulog francuskog proizvođača vozila Simca, koji je imao dugačku istoriju proizvodnje malih automobila. Prvi prototip je bio spreman početkom 1980tih godina, a rane reakcije su bile veoma pozitivne. Zvanično predstavljanje je usledelo u februaru 1983. godine, kada se publika našla u čudu. Do tog momenta, Peugeot je bio možda "najtradicionalniji" od svih francuskih proizvođača i proslavio se sa velikim sedanima, kao što su 504 i 505, ali publika je uglavnom dobijala "već viđene" modele. Za razliku od Citroena, koji je voleo da eksperimentiše sa dizajnom i tehnologijom, Peugeot je uglavnom išao na sigurno, pa je samim tim 205 bio veliko iznenađenje. Pred publikom se našao moderni hetč, u verzijama sa 3 i 5 vrata, i izborom četiri benzinska i jednog dizel motora.

Da bi uštedeo na troškovima, 205 je koristio mnoge delove sa ostalim modelima kompanije, a motori su bili pozajmljeni direktno iz 104. Slično kao i Renault 5, 205 je nudio dugačku listu standardne i opcione opreme i preko noći postao veoma popularan među kupcima svih godina. Iako nije uspeo da osvoji titulu automobila godine (ta čast je pripala Fiat Unu za svega nekoliko više glasova), 205 je ubrzo postao jako popularan i čak pripretio da skine pomenuti Renault 5 sa trona. Znajući da veliki razlog 5 leži u sportskom imidžu, Peugeot odlučuje da predstavi i svoju hot hetč verziju sa GTi oznakom. Predstavljen u aprilu 1984. godine, GTi je imao 1.6L motor sa 105KS i zahvaljujući niskoj težini od ispod 900 kg mogao da ubrza do 100 km/h za 8.7 sekundi uz maksimalnu brzinu od 186 km/h. Sredinom godine, Peugeot odlučuje da se oproba i u Svetskom Reli Šampionatu (WRC). U periodu kada su se Audi Quattro i Lancia 037 borili za šampionsku titulu, francuski tim je napravio veliko iznenađenje. Peugeot Talbot Sport uspeva da pobedi tri od poslednja četiri relija zahvaljujući čak 450KS na točkovima i ubrzanjem do 100 km/h za samo 3.3 sekunde.

Da bi zadovoljio WRC homologaciju, Peugeot je morao da napravi 200 primeraka u serijskoj proizvodnji, a osim nekoliko dizajnerskih linija, oni nisu delili mnogo toga sa serijskim modelima. Poznat kao Turbo 16, svih 200 primeraka su brzo rasprodati, a oni su imali centralno postavljen motor sa 197KS i pogonom na sva četiri točka. Naredna sezona je počela odlično za francuski tim. Ari Vatanen i Timo Salonen su vezali tri uzastopne pobede, a Peugeot je na kraju sezone imao sedam pobeda od 12 voženih relija. Pored titule u klasi konstruktora, Salonen je osvojio šampionsku titulu sa čak 52 poena prednosti nad najbližim pratiocem. Sezona 1986. je bila jednako uspešna sa šest pobeda u 13 relija, a posle velike borbe sa Lancijom, Peugeot Talbot Sport je ponovo osvojio titule vozača i konstruktora. U istom periodu, Grupa B je počela da dobija velike kritike da je opasna. Na Portugalnom reliju mnogo toga se promenilo sto ce igrati ključnu ulogu u odluci da se Grupa B ugasi.

Portugalski vozač Joaquim Santos za volanom Ford RS200-a je u jednoj krivini izgubio kontrolu nad vozilom i udario u publiku koja je posmatrala trku. Troje ljudi je poginulo i još 31 povređeno, a posle tog relija svi najbolji timovi su se povukli i budućnost Grupe B je razmatrana. Nedugo posle toga dešava se ključni detalj u istoriji Grupe B na reliju Italije. Henri Toivonen za volanom Lancije je vodio u šampionatu i kada je reli na Korsici počeo Toivonen se izdvojio među favoritima za pobedu. U 18. etapi Toivonen se slupao, a njegova Lancija je planula. Na finišu se mogao videti dim i organizatori su odmah shvatili da nešto nije u redu. Pola sata kasnije, kada se spasilačka ekipa pojavila na mestu sudara, našli su samo izgoreli automobil i ugljenisana tela finskog vozača i njegovog suvozača Sergio Cresto. Svedoka nije bilo tako da se samo do današnjeg dana može nagađati šta se tašno desilo. Neki kažu da je Toivenen bio bolestan, drugi da je razlog sudara mehanički problem, a ima i onih koji tvrde da je greška vozača, pošto je Toivonen kroz celu svoju karijeru imao čudne sudare u vreme kada je imao visoko vođstvo.

Na reliju Italije, Toivonen je imao veliko vođstvo i teško je bilo za očekivati da bi neko ostvario bolje vreme. Ovaj sudar je došao godinu dana nakon što je Attilio Bettega za volanom Lancia 037 takođe poginuo na ovom istom reliju. Težak teren je smatran za njegovu smrt kao i nesreća, pošto je njegov suvozač Maurizio Perissinot prošao nepovređen. Posle relija na Korsici, Audi je automatski izašao iz Grupe B, a nakon još jednog sudara F1 vozača Marc Surera u RS200, u kome je njegov suvozač poginuo, FIA je automatski suspendovala Grupu B. Ovo je ujedno označilo i kraj Peugeota 205 u reliju i francuski tim se nije vraćao posle 1986 sezone, ali je i dalje pobedio impresivnih 16 trka u samo tri godine. Po pitanju serijskih modela, najveća vest navedene 1986. godine je bila novi 1.9L motor u GTi, koji je razvijao 130KS, i smanjio ubrzanje do 100 km/h na 7.8 sekundi uz maksimalnu brzinu od 200 km/h. Iste godine Peugeot proširuje ponudi i sa 205 kabrioletom, urađenim od strane Pininfarine, koji nikada nije doneo visoku prodaju, ali je svakako poboljšao imidž ovog malog automobila.

Do kasnih 1980tih godina, 205 je opstao bez većih promena, sa izuzetkom reli verzije, koja je u velikoj meri podsećala na trkače iz WRC šampionata, ali sa mehanikom iz ostatka 205 ponude. U tom periodu, Peugeot počinje da radi na paru novih automobila, 106 i 306, a francuski proizvođač vozila odlučuje da ovaj velikan ode u velikom stilu. Za 1991 godinu u liniju je dodat DTurbo, koji je kombinovao mehaniku sa GTi, ali i moćni 1.8L dizel motor i u velikoj meri postao veliki hit. Peugeot se nadao preuzeti tržište koje je kontrolisao Volkswagen Golf GTD i u velikoj meri uspeo u tom pokušaju. Međutim, do sredine 1990tih godina, 205 više ne uspeva da sakrije svoje godine, a iako se Peugeot potrudio da održava medijsku pažnju predstavljanjem limitiranih verzija, bilo je jasno da je kraj stigao. Godine 1998. je debitovao novi 206, a 205 odlazi u zasluženu penziju posle 15 godina i 5.3 miliona prodatih primeraka.

Tokom svoje duge istorije, 205 se uglavnom proizvodio bez većih promena, ali i ostao najpopularniji automobil u klasi. Dolazak moderne konkurencije, kao što su Ford Fiesta i Volkswagen Polo, nije u velikoj meri promenilo promenilo situaciju, pa samim tim svakako zaslužuje svoje ime u istoriji. Naslednik 206 je nastavio sa visokom prodajom, ali nikada nije uspeo da pruži šarm od 205, dok je njegova GTi verzija samo senka svog prethodnika. Kao što smo pomenuli na početku teksta, današnji automobili definitivno nemaju dušu kao nekada ...

Autor: Talladega

Slike: Peugeot



čitanja : 4404



Komentari

Sjajan tekst i sjajan auto svojevremeno. Narocito varijanta sa troje vrata. Nazalost, imao sam ga samo kao Majorette i Bburago varijantu u maloj razmeri.
Samo se ne bi slozio sa zakljuckom teksta gde se prica o nasledniku u vidu modela 206. Ja mislim da je vise sarmantan i dobar auto, jedan od najuspelijih dizajna u toj klasi i veciti evergrin. Na nekoj mojoj listi u top 5 najlepsih (lista izuzeta od cene automobila).

Autor Uros Cuore Sportivo 11 Nov 2014, 22:48

Divan auto... Vozio sam ga u više podtipova.
Eto, i u tekstu piše da je 205 nastao po ugledu i slavi na R5. Svojevremeno mi se podsmevaše neki ovdašnji "eksperti" na toj identičnoj tvrdnji.

Autor fanfatal 12 Nov 2014, 00:01

"15 godina i 5.3 miliona".
I nije baš neka cifra ...

Autor moron 12 Nov 2014, 20:38

350,000 vozila godisnje nije neka cifra? to je cifra koju ni najprodavaniji auti u ovoj klasi ovih dana nemaju.

Autor mile antena 12 Nov 2014, 21:39

@Uros Cuore Sportivo
Slažem se da je i 206, uz njega i 607 dizajnerski veoma uspešani automobili, ali kvalitet im je ispod konkurencije, kao i vozne karakteristike. Zanimljivo je da je pored kraćeg intervala produkcije proizvedno preko 6 miliona 206-ica.
Žao mi je što proizvodjači nemaju više hrabrosti u dizajniranju automobila (VW recimo), zato što to očigledno znači i bolju prodaju.
Kako ti izgled ostatak liste top 5?

Autor MAX 12 Nov 2014, 23:00

Nikad nisam voleo ovaj auto, i svi PSA iz te generacije su jedno veliko nista. To je kad se oni prave da su Nemci.

Autor Fordovac 13 Nov 2014, 01:55

A Corse i Fieste iz tog doba su nešto?
Baš su one sad bukvalno ništa , jer je na njima ostalo možda još 10kg zdravog lima ;)

Autor Đorđe 13 Nov 2014, 12:11

Iz ove generaci je PSA,ovaj auto svakako nije bio nista.Njegova konkurencija je bila prilicno bleda Corsa, vremesni Polo, isto takva fiesta,odlicni Uno,Y10,citroenova stedljiva Visa i jedini pravi konkurent R5, koji mu je ne bez razloga posluzio kao uzor.Po stilu, voznim osobinama i kvalitetu, ovom automobilu ni jedan konkurent nije mogao prici, a posebno Nemci tog vremena.To je bilo vreme kada su Francuzi vladali b segmentom, a njihove hot verzije su samo potvrdile dominaciju.

Autor Bobo 13 Nov 2014, 12:39

Kada sam napisao da "15 godina i 5.3 miliona i nije baš neka cifra", hteo sam da ukažem da ima vozila sa većom (ukupnom i/ili godišnjom) produkcijom. Eto, npr. decenijama se prodaju vozila pod istim imenom (imena kao "golf", "corolla" i sl.) i mada blage veze golf VII i bilo koji drugi golf nemaju, to se "ime" četiri decenije uredno "marketinški zbraja" i daju se bombastične PR "objave" (pa i da se model pod imenom "corolla" za 48 godina proizveo u preko 41 milion primeraka), koje "objave" svi uredno "gutaju". I "prepričavaju" ...
A u svetlu tih "objava" ovaj pežo 205 sa svojom produkcijom ( istog modela) dodje skoro kao "statistička greška" ...

Autor moron 13 Nov 2014, 13:34

@moron
Jel moze neki tvoj email, pitao bi te za jedan savet?

Autor Orlo 14 Nov 2014, 13:56

@moron
Snasao sam se, nema potrebe.

Autor Orlo 14 Nov 2014, 15:59