home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Sklapanje Volkswagen Golfa u Tvornici automobila Sarajevo (TAS) počelo je 1976. godine. U početku Golf se sklapao od delova koje je Volkswagen dopremao u TAS, a kako je vreme prolazilo i proizvodnja rasla, u proizvodnju „jugoslovenskog“ Golfa uključile su se i kompanije iz bivše Jugoslavije.

Svi delovi za Golfa koji su proizvedeni u Jugoslaviji ispunjavali su najstrožije standarde kvaliteta pa se Golf iz Vogošće po kvalitetu nije razlikovao od nemačkog.

Proizvodnja Golfa I već naredne 1977. godine je dohvatila brojku od 5.000 automobila, a svake naredne godine proizvodnja je rasla. Golf I se u TAS-u proizvodio do 1985. godine, dve godine duže nego u Nemačkoj, pa je druga generacija ušla u proizvodnju sa dve godine zakašnjenja.

U periodu od 1986. godine proizvodnja je porasla na 25.000 automobila, sa perspektivom da se u bliskoj budućnosti poveća na 40.000. O tome govori podatak da je 1988. godine bilo zaposleno 3.109 radnika koji su proizveli 28.341 automobil, od kojih je 15.184 direktno isporučeno Volkswagenu. Volkswagen i TAS su 1989. godine obeležili i mali jubilej proizvodnjom 300.000-tog primerka Golfa, Alpine bele boje. I u narednoj 1989. godini Volkswagen nastavlja sa rastom proizvodnje TAS-ovog Golfa pa na kraju godine dolazi do broja od 37.411 proizvedenih automobila. To je bila rekordna godina u proizvodnji Volkswagen Golfa u TAS-u, kada je u njegovoj proizvodnji bilo uključeno 3.500 radnika.

Primerci Golfa koji su silazili sa proizvodnih traka TAS-a, u odnosu na one iz Nemačke, imali su posebne oznake koje su asocirale da je proizveden u Jugoslaviji. Tako je Golf proizveden u TAS-u imao oznake J, JL, JX, JD, JLD i JGL. Ipak, u poslednjoj godini proizvodnje Golfa, pred samo izbijanje rata BiH, slovo J iz oznake je izbačeno koje je asociralo na Jugoslaviju.

Pored Golfa u TAS-u je bila proizvodnja i Jetta i Golf Caddy modela. Interesantno je pomenuti da je TAS bio jedina evropska fabrika u kojoj se proizvodila teretna verzija Golfa I s oznakom Caddy, a koji je bio namenjen za evropsko tržište. Prvi Golf I Caddy sa TAS-ove proizvodne trake sišao je 1982. godine i do rata 1992. godine proizvedeno je oko 200.000 primeraka. Golf Caddy se osim u Sarajevu proizvodio i u američkoj fabrici u Pensilvaniji (Pennsylvania).

Polovina ukupne proizvodnje Golfa odlazila je na slovenačko tržište, po 20% u BiH i Hrvatsku, a 10% proizvedenih Golfova prodavalo se u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.

Golf II se u TAS-u proizvodio do 1992. godine kada u Bosni i Hercegovini počinju ratna dejstva, a fabrika biva prvo opljačkana, a zatim potpuno uništena. Pre izbijanja ratnih dejstava u TAS-u je napravljeno nekoliko probnih primeraka Golfa III koji nikad nije ušao u serijsku proizvodnju u sarajevskoj fabrici, upravo zbog početka rata.

Po završetku rata u BiH, krajem 90-ih godina pokušalo se sa obnovom starog proizvodnog pogona, pa je na temeljima stare fabrike pokrenuta SKD montaža Golfa i nekih drugih modela iz Volkswagen grupacije. Zbog malog broja sklopljenih automobila i neisplativosti od daljnje obnove proizvodnje se odustalo.

Golf II postao je svojevrsni fenomen u Sarajevu, ali i celoj Bosni i Hercegovini. Danas Golf II čini značajan procenat registrovanih automobila u BiH i odoleva zubu vremena. Pojava ovakvog fenomena još uvek nije tačno objašnjena, jer za njegovu pojavu može biti više razloga. Golf II je pre rata bio jedan od simbola uspešnog jugoslovenskog stanovnika, a za čiju kupovinu nije bio potreban samo novac već i dug vremenski period čekanja na isporuku zbog velike potražnje. S druge strane Golf II se dokazao kao izdžljiv i rentabilan automobil.

Izvor: Carlander.ba

Foto: Volkswagen / TAS / arhiva



čitanja : 33495



Komentari

Golf je bio mnogo trazeniji i cenjeniji od zastavinih vozila iako je bio dosta skuplji. Porediti Golfa i Keca je bilo smesno. Ali nemcima nije ni palo na pamet da ponovo prave automobile u BiH iako su im nudili sve sto bi hteli. Bila je neka fabrika delova koju su kasnije zatvorili.

Autor B.M 13 Dec 2016, 00:46

U SFRJ im je trebala fabrika da imaju lakši pristup tržištu , poslije ratova potreba je nestala kolektivnim naguživanjem zarad "euroatlanskih" integracija tj. liberalizacijom tržišta

Autor Đorđe 13 Dec 2016, 01:15