
Screenshot: Facebook
Rat i sankcije su zapečatili sudbinu jednog od najmanjih i najjeftinijih automobila.
Bivša država je bila jedna od retkih koja je imala vlastitu autoindustriju s potpunom logistikom unutar svojih granica. S istom logikom se krenulo i u razvoj minijaturnog gradskog automobila koji je trebalo da na jeftin način reši problem gradskih gužvi.
Automobil je nastao u pribojskom Poliesteru, na istom mestu gde su decenijama izlazili, malo je reći, legendarni FAP-ovi kamioni. Dodeljeno mu je ime Poly 10 gde je brojčani deo označavao snagu pogonskog motora, navodi Index.hr.
Naime, maleni Poly je pokretao japanski Kubota dizelaš od 7,4 kW ili 10 KS, i to u kombinaciji s automatskim menjačem. Sama karoserija, izrađena od plastike, osmišljena je u francuskoj firmi ERAD krajem 1980-ih, koja je tada proizvodila plastične mikroautomobile. Na osnovi njih napravljeni su kalupi za izradu delova od poliestera, odrađena je i edukacija radnika u Francuskoj te je sve bilo spremno za početak proizvodnje.
Poly-10 je bio dugačak 2,5 metara, a zahvaljujući izostanku metalne karoserije ukupna masa je iznosila 400 kg. Zato ne čudi da je mali dizelski motor bio dovoljan da "mališana" potera do 75 km/h, i to uz prosečnu potrošnju od 2,3 l/100 km.
Na gradskom dvosedu je trebalo sa sarađuju brojne fabrike iz tadašnje države. Brave i pojasevi su se proizvodili u Bratstvu i Otexu u Ohridu, košuljice menjača u Makarskoj, motor u fabrici Soko iz Mostara, upravljač u Fusolu u Nevesinju, kočnice u varaždinskom Strojoteksu, otkrio je svojevremeno za Novosti Dragan Njemčević, rukovodilac tehničke pripreme u fabrici Faspini pribojskog Poliestera.
A daljnja priča je poznata. Dolazi rat, mogućnost saradnje s firmama u komšiluku je otežana, a ubrzo će poslovanje biti opterećeno sankcijama. Zato se krenulo u probnu seriju od samo 30 primeraka čija sudbina je ostala nepoznata. Nekoliko godina kasnije svet je upoznao Smarta.
Izvor: Index.hr