home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
BMW E32 V16

Kraj '80-ih godina prošlog veka je doneo "trku u naoružanju" nemačkih premium proizvođača. Trend je 1987. počeo BMW ugradnjom V12 motora M70 u tek predstavljenu seriju 7 (E32), a očekivao se odgovor Mercedesa i Audija.

Međutim, ni u BMW-u nisu spavali na lovorikama nego su radili na još većem i snažnijem motoru. U najvećoj tajnosti odabrani tim inženjera je radio na razvoju i ugradnji 16-cilindričnog motora u BMW E32! Zbog tajnosti projekat nije dobio uobičajenu oznaku nego kodno ime "Zlatna ribica", a kao baza je uzet M70 12-cilindraš.

Dodatna četiri cilindra su povećala zapreminu motora s 5,0 na 6,7 litara. U proleće 1988. godine "Zlatna ribica" je prvi put stavljena na testni sto, a pokazalo se da motor razvija 408 KS, u izoliranim merenjima čak i do 430 KS! Zahvaljujući aluminijumskom bloku V16 motor je imao 310 kilograma.

Sledeći zadatak je bila ugradnja u testni automobil. Inženjeri su odabrali produženu "sedmicu" u braon metalik boji – dok su za testiranje na putu ugradili 6-stepeni manuelni menjač.

BMW E32 V16

Da bi se V16 agregat uopšte mogao uklopiti u motorni prostor, inženjeri su morali da sve komponente hlađenja prebace u prtljažnik što je rešenje koje nikada nije koristio BMW ili neki drugi proizvođač na gotovom automobilu. Radijatori su postavljeni u "gepeku", pa su inženjeri morali da ručno naprave "škrge" za dovod hladnog vazduha na zadnjim krilima automobila te ispod poklopca prtljažnika.

BMW E32 V16

Bilo je jasno da bi za serijsku ugradnju V16 motora bila potrebna potpuno nova serija automobila, čak se razmišljalo o supersportskom modelu ili luksuznoj limuzini iznad "sedmice". U svakom slučaju, za razvoj i testiranje bi trebalo još najmanje pet godina pa je rukovodstvo bavarske kompanije prekinulo projekat, a jedini napravljeni BMW E32 V16 je završio u fabričkom muzeju.

Izvor: Radiosarajevo.ba



čitanja : 4772



Komentari