
Da je ikada ušao u serijsku proizvodnju, Porsche 984 bi sada bio tražena roba među ljubiteljima modernih klasika. Međutim, kako piše Jutarnji.hr Porsche je otkazao ovaj projekat u poslednji čas.
Vratimo se u rane 1980-te: Porscheov najpristupačniji model 924 je počeo da pokazuje svoju godine pa je odobren razvoj novog ulaznog modela pod nazivom 984.
Dizajn koncepta 984 datira iz 1984., ali inženjeri i dizajneri nisu kretali od praznog papira. Iz tehnološke saradnje Porschea sa Seatom (koji je tada još bio u vlasništvu Fiata, a ne VW-a kao danas), već je bio u planu koncept zajedničkog sportskog roadstera, koji je međutim odložen od strane Seata jer su Španci odlučili da su im prioritet automobili većeg volumena od roadster modela. Takođe, Seat je istovremneo proživljavao teške dane jer je Fiat pokušavao na sve načine da opstruira Volkswagen koji je po svaku cenu želeo Seat u svom portfelju.
Na papiru su oba projekta Porsche-SEAT (PS) i 984 bili slični u smislu da su lagani dvosedi pristupačne cene. Porsche je želeo takav automobil jer je želeo da dopre do više mladih kupaca kako bi se povećale prodajne brojke, ali istovremeno nije želeo samostalno proizvedeni masovniji sportski automobil kako ne bi izgubili ekskluzivnost brenda.
Kada je posao sa Seatom propao, Porsche je model 984 postupno preoblikovao u dvosed, izuzetno modernog dizajna za to vreme. Njegov niski prednji kraj je imao okrugla svetla i horizontalne maglenke i pokazivače pravca, što su tipični stilski elementi kultnog modela 911, dok je njegov zadnji deo dobio lepa izdužena svetla.

Inženjeri su zamislili nekoliko varijanti sklapanja krova uključujući i onu s dvodelnim sklopivim tvrdim gornjim delom.

U unutrašnjosti je roadster s dva nisko postavljena sedišta dobio miks elemenata pozajmljenih od drugih modela, a svako ko je sedeo u Porscheu 944 prepoznaće kokpit i instrumente.

Međutim, sve ostalo bilo je tipično samo za prototip 984: pre svega pozadi smešten 2,0 litarski boxer od najviše 150 KS uparen s 5-stepenim ručnim menjačem koji je snagu slao na zadnje točkove, mada dokumentacija iz tog perioda pokazujeda je u planu bio i 4x4 pogon. Na testovima je do 100 km/h stizao za 8 sekundi i mogao je do maksimalnih 218 km/h. Ono što je bitno, prototip je imao tek 880 kg što je bilo 90 kg manje i od prve Mazde Miate koja se pojavila tek 1989. godine!
Porsche je opsežna testiranja vršio na test stazi Weissachu u Nemačkoj, a prvi primerci za u najvećoj meri američko tržište je trebalo da se u salonima pojave do kraja 1980-ih.
Za ovaj projekat je znala i videla većina rukovodilaca Porschea i sviđao im se. Međutim karijeru ovog modela je zapečatio pad berze na Wall Streetu 19. oktobra 1987. godine, kad je indeks 30 američkih kompanija Dow Jones izgubio 22,6 posto vrednosti u jednom danu. Taj dan poznat kao "Crni ponedeljak" je pokrenuo velike talase krize u ekonomiji koji su se osetili širom sveta, a koji su opustošili američku ekonomiju.
Ni tržište automobila, naravno, nije bilo pošteđeno, a ideja da će Amerikancima ponudi mali sportski automobil s premium cenom je iznenada zvučala vrlo optimističnom šefovima Porschea. Pa ipak, Porsche je nastavio da ulaže značajnu količinu energije u stvaranje novog ulaznog modela što je postalo i prioritet jer je prodaja 1990. godine samo s modelom 911 počela da firmu dovodi u krizu i na ivicu propasti.
Neke lekcije naučene iz projekta 984 su ugrađene u razvoj originalnog Boxstera, koji je svoj debi doživio kao koncept na Salonu u Detroitu 1993. godine. Izgledom je ličio na 984, ali mu je motor premešten iza zadnje osovine ispred, dakle centralno, a ostalo je istorija...
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Ronan Glon Autoblog
Video: Automobile Classics