home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
GAZ-3105

Automobil „Volga“ sa oznakom GAZ-3105 imao je veliki potencijal ali je propao tokom 1990-ih, zajedno sa SSSR-om.

Bio je to jedinstveni automobil pri kraju sovjetske epohe. Napravljeno je samo 50 ovih vozila, posle čega je projekat obustavljen kada se raspao SSSR. Prvobitno je vozilo bio previše perspektivno za sovjetsku automobilsku industriju koja je krajem 1980-ih i početkom 1990-ih pravila lošije modele od evropskih i američkih proizvođača.

Tokom 1980-ih Gorkovska fabrika automobila GAZ radila je na stvaranju potpuno novog modela. Zamišljeno je da novi model bude daleko bolji od svih ostalih sovjetskih auta koji su u to vreme pravljeni u SSSR-u. Rezultat tog rada bio je GAZ-3105. Ovaj automobil je sadržao sve novije tehnologije koje su u to vreme bile dostupne – nezavisno McPherson vešanje, servo upravljač, diskove na obe osovine, potpuno novi motor i sasvim drugačiju transmisiju.

Sklapanjem ovog modela učinjen je krupan tehnološki napredak u sovjetskoj automobilskoj industriji. Sa novim autom bi ona mogla da pravi konkurenciju kapitalističkim proizvođačima.

Krajem 1980-ih već je bilo sklopljeno nekoliko oglednih primeraka Volge GAZ-3105. Unutrašnjost vozila je bila neobična: prozori su bili veći nego inače, donji deo se otvarao a gornji je ostajao na svom mestu. To nije bilo praktično rešenje ali se po njemu ovaj automobil upadljivo izdvajao među drugim modelima sovjetske proizvodnje.

Pored toga, auto je veoma ličio na Audi 100, koji je zaista i inspirisao sovjetske inženjere. Oni su se prilikom konstruisanja modela GAZ-3105 oslanjali na pomenuti nemački auto ali ga nisu u potpunosti kopirali. Pogotovu je bio originalan motor V8. To je bio krupan tehnološki iskorak u odnosu na druge sovjetske automobile. GAZ-3105 je opremljen odličnim sedištima i električnim ogledalima, prozorima i antenama. Čak su i zadnja sedišta bila „moćna“ i opremljena sistemom grejanja.

GAZ-3105

Očekivalo se da će novi auto biti pušten u masovnu proizvodnju ali je sve to palo u vodu sa padom SSSR-a. Kada se Sovjetski Savez raspao nova nezavisna Rusija je pokušala da obnovi svoju upropašćenu ekonomiju ali je država prestala da finansira Gorkovsku fabriku automobila. Inženjeri nisu mogli nastaviti sa radom na ovom modelu bez odgovarajućih sredstava.

Prvi predsednik Rusije Boris Jeljcin je 1994. godine potpisao ukaz po kome Gorkovska fabrika automobila treba da pravi najmanje 250 vozila godišnje. Međutim, država nije stavila fabrici na raspolaganje dovoljno sredstava za sklapanje tolikog broja automobila, tako da su oni napravljeni u lošim finansijskim uslovima. To se veoma odrazilo na njihov kvalitet jer su inženjeri morali da štede svaku kopejku u procesu proizvodnje.

Odrazilo se i na reputaciju ovog automobila. Vozila su sklapana od različitih delova. Na jednim delovima je pisalo „zdelano v SSSR“, a drugi su napravljeni u Rusiji. Tapacirung je bio od jeftine plastike, ponekad različitih boja. Mnogi delovi poput ključa za kontakt ili poklopca rezervoara za gorivo pozajmljeni su od automobilske kompanije „Lada“ i samo im je zamenjena oznaka. Pored toga, inženjeri su koristili pojedine delove iz modela Audi 100.

Tako je GAZ-3105 postao simbol raskola dveju različitih epoha – poznog Sovjetskog Saveza sa njegovim ambicioznim planovima i nefunkcionalnim političkim i ekonomskim sistemom sa jedne strane, i Rusije s početka 1990-ih sa druge, koja je ponovo morala da pronalazi sebe i otklanja sistemske probleme nasleđene od SSSR-a. Nažalost, GAZ-3105 „Volga“ nije opstao u tim turbulencijama.

Izvor: Russia Beyond



čitanja : 1474



Komentari