home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Fiat Uno

Fiat Uno, kultni naslednik modela Fiat 127, jedan je od najuspešnijih malih automobila u istoriji, pionir dizelaša i turbopunjača u B-segmentu te motora proizvedenih robotizovano (Fire).

Jedan od najuspešnijih italijanskih automobila svih vremena, Fiata Uno, predstavljen je 20. januara 1983. u Kejp Kanaveralu (SAD), jer se očekivao svetski uspeh.

Sa 8,8 miliona proizvedenih primeraka, od 1983. do 2002., najuspešniji je model u istoriji marke Fiat, mada ako se modelu Fiat 124 dodaju ruske licencne verzije Žiguli – Lada onda je na drugom mestu. Zamenio je takođe vrlo uspešni model Fiat 127, osvajača titule ‘Evropski automobil 1972. godine’, na čijoj osnovi je 1980. napravljen Yugo 45.

Fiat Uno je poneo ime slavnog modela Tipo Uno iz 1910. i ukupno je proizveden u 8,8 miliona primeraka. U istoriji automobila to je osma po veličini serija na jednoj platformi.

Fiat Uno

Krajem 1983. osvojio je titulu ‘Evropskog automobila 1984. godine’, što mu je bio snažan ‘vetar u leđa’. Do 1995. proizvodio se u matičnom Fiatovom pogonu, od 1992. do 2000. na Filipinima, a od 1995. do 2003. u Maroku.

Za nas je posebno zanimljiva proizvodnja od 1995. do 2002. u Poljskoj, a u Južnoj Americi Uno se proizvodio od 1983. do 2010. Zatim se to ime na južnoameričkom tržištu (New Uno) koristi za novi model na bazi prethodnog modela Fiat Panda. Kokpit je bio funkcionalan i ‘razigran’, osnovni model Fiat Uno 45 imao je 4-stepeni menjač, a Fiat Uno 55 hvalio se preciznim 5-stepenim.

Fiat Uno je bio savremen auto za svoje doba, a dizajnirao ga je Giorgetto Giugiaro. Imao je koeficijent otpora vazduha 0,33, što je i danas dobro za nižu klasu, a 1989., ‘peglanjem’ prednjeg dela, snižen je na samo 0,30, rekordnih za male automobile. U prvoj seriji Fiat Uno 45 i Fiat Uno 55 se pokretao benzincima 903 ccm/45 KS te 1116 ccm/55 KS.

Reč je o poznatim motorima Fiat, čije licencne verzije su se ugrađivale u “naše” slavne modele Yugo 45 i Zastava 101. Opremao se i dizelašem Fiat Uno 45 D od 1301 ccm i snage 45 KS, koji se nije pokazao trajnim i pouzdanim. Fiat je probleme s trajnošću dizelaša rešio tek krajem 80-ih,

Velik pomak je napravljen krajem 1985., kada je uveden benzinac FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), zapremine 999 ccm i snage 45 KS, ugrađen u Uno 45 Fire

Uno 45 Fire je mogao do 145 km/h i da do stotke ubrza za 16 s. Prosečno je trošio povoljnih 6,4 l/100 km.

Taj model je bio najčešći na našim putevima. Zatim su uvedeni benzinac 70 S, 1301 ccm/72 KS, turbobenzinac sa Singlepoint ubrizgavanjem Fiat Uno Turbo I.E., 1301 ccm/105 KS (najveća brzina 200 km/h i ubrzanje do stotke za 8,3 s).

U ponudi je bio dizelaš Fiat Uno 60 D, 1697 ccm/58 KS, dobrih performansi (155 km/h, 15,9 s) i ne baš uzorne potrošnje od 6,2 l/100 km. Vrednost koncepta Fiat Uno se potvrdio činjenicom da je nastavio da se proizvodi dugo nakon što je 1993. stigao njegov naslednik Fiat Punto.

Izvor: Autoportal.hr

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Fiat





čitanja : 1488



Komentari