Danas, kada je broj 500 sinonim za modele marke Fiat, već smo pomalo zaboravili da je postojalo vreme kada je Fiat pravio i uzbudljivije automobile od malih gradskih „zujalica“ i raznih krosovera. Uz dužno poštovanje prema uspešnom modelu 500, ipak je teško ne žaliti za nekadašnjim sportskim modelima fabrike iz Torina, koji su plenili kako izgledom tako i ostalim karakteristikama. Jedan od njih je i model Coupe, koji se između 1993. i 2000. godine proizvodio u pogonima dizajnerske kuće Pininfarina.
Fiat je Coupe napravio na mehaničkoj platformi tada aktuelnog hečbek modela Tipo, a dizajn karoserije je delo čuvenog Krisa Bengla koji je u to vreme radio za Centro Stile Fiat. Enterijer su kreirali dizajneri Pininfarine, ali je on ipak ostao u senci sjajnog eksterijera ovog modela. Kris Bengl je modelu Coupe podario relativno futuristički dizajn, ali je zadržao neke detalje tipične za italijanske sportske automobile. O njegovoj izuzetno upadljivoj pojavi dovoljno govori to što su mu ljubitelji svojevremeno dali nadimak „mali Ferrari“. Tome je doprinosila i niska silueta koja je, zajedno sa markantnim prednjim i zadnjim svetlosnim grupama zaista podsećala na automobile iz Maranela. Neki od vlasnika su u toj identifikaciji otišli i predaleko, pa su se ponekad mogli videti primerci sa Ferrarijevim znakom i „štitovima“ na bokovima.
Bilo bi, naravno, preterano reći da je Fiat Coupe izgledao bukvalno kao Ferrari, ali on je u svoje vreme izgledao toliko uzbudljivo (naročito u crvenoj boji) da je „aftermarket“ zamena znakova mogla da prevari određen broj ljudi. U svakom slučaju, Coupe je do danas ostao poslednji atraktivan sportski model koji je Fiat napravio.
Nakon premijere na Sajmu automobila u Bolonji u decembru 1993. godine, Fiat Coupe je bio dostupan sa četvorocilindarskim 2.0 16V motorom, u turbo (190 KS) i atmosferskoj (139 KS) verziji. Oba motora imaju dve bregaste osovine i nasleđeni su od legendarnog modela Lancia Delta Integrale, najuspešnijeg reli automobila svih vremena. 1996. godine je uveden 1,8-litarski 16V motor, zajedno sa dvolitarskim agregatom sa pet cilindara i 20 ventila (147 KS) i njegovom Turbo verzijom sa 220 KS koja je pogonila najsnažniji Fiat Coupe 2.0 20v Turbo. Zajedno sa novim motorima, Fiat je napravio i određene estetske promene – modifikovanu masku hladnjaka, volan, centralnu konzolu, kao i panele na vratima presvučene kožom. S obzirom na to da Fiat Coupe ima pogon na prednjim točkovima, verzije sa turbopunjačem su opremljene Viscodrive diferencijalom sa ograničenim proklizavanjem.
1998. godine je lansirana specijalna Limited edition verzija, koja je bila prepoznatljiva po detaljima kao što su točkovi, poklopac za gorivo, kućišta zadnjih svetlosnih grupa i retrovizori u titanijum sivoj boji. Mehanički, bilo je nekoliko promena u odnosu na standardni model 20V Turbo, a Limited edition je dobio i šestostepeni manuelni menjač. Fiat je u početku planirao da proizvede svega 300 primeraka verzije Limited edition, ali je konačna cifra bila mnogo veća – oko 1400 primeraka. Iste godine, verzija 2,0 20v je dobila varijabilni usisni sistem, koji je povećao snagu na 154 KS. Takođe, Fiat je u ponudu ubacio i najprestižniju verziju Turbo Plus, koja je bila opremljena praktično identičnim opcijama kao Limited edition.
Početkom 2000. godine Fiat je lansirao još jednu specijalnu verziju sa motorom od 1.8 litara. Bila je to finalna verzija koja je imala drugačija kožna sedišta, beli brzinomer sa žutim strelicama, specifične BBS felne od 16 inča i novu masku hladnjaka u obliku saća.
Najsnažniji Coupe, verzija 2.0 20V Turbo do „stotke“ ubrzava za 6,5 sekundi (6,3 sekunde u verziji Turbo Plus), a maksimalna brzina je 240 ili 250 km/h sa kasnijim šestostepenim menjačem. Proizvodnja Fiata Coupe je završena u decembru 2000. godine, nažalost bez planova za direktnog naslednika koji su ljubitelji sportskih automobila opravdano očekivali.
Autor: Miloš Vasin
Foto: Fiat