
Rolls-Royce Camargue je automobil koji sam upoznao na neobičan način. Bilo je to u leto 1990. godine, poslednje pre tragičnog raspada SFRJ. Imao sam sedam godina i sa porodicom putovao u Trst, što je bio i moj prvi odlazak u inostranstvo. Sećam se da sam očekivao da ću u Italiji videti gomilu Ferrarija i sličnih egzotičnih modela. Naravno, bio sam razočaran kada sam video da je i tamo velika većina automobila „obična“, a ne egzotična kako sam ja to zamišljao u svojim dečačkim maštarijama.
Na kraju, utisak je popravio odlazak u prodavnicu sa maketama automobila (kakva radost !), gde sam odlučio da kupim upravo njega - crveni Rolls-Royce Camargue u razmeri 1:22. Bila je to moja prva maketa automobila, ali i početak kolekcionarskog hobija u kojem uživam i dan-danas.

Par decenija kasnije, pripremajući članak za jedan automobilski časopis, slučajno sam „naleteo“ na zanimljive podatke o modelu Rolls-Royce Camargue, na koji sam već bio pomalo zaboravio. Tada sam obnovio interesovanje za njega, i to sa dobrim razlogom jer je Camargue zaista poseban, ali i kontroverzan automobil.

Poseban je zato što je prvi posleratni Rolls-Royce koji je dizajnirala italijanska firma Pininfarina, ali i po tome što je između 1975. i 1986. godine napravljen samo 531 primerak. To ga čini egzotičnim čak i za standarde fabrike vrhunskih automobila kao što je Rolls-Royce. Camargue je debitovao na Sajmu automobila u Ženevi 1975. godine sa cenom od oko 780.000 današnjih evra. Time se automatski pozicionirao kao najskuplji Rolls-Royce, ali i najskuplji produkcijski automobil na svetu.

Ime Camargue je „pozajmljeno“ od primorskog regiona u južnoj Francuskoj, a ovaj luksuzni kupe je izrađen na platformi modela Silver Shadow i Corniche. Sa njima deli i V8 motor zapremine 6,75 litara koji preko trostepenog automatskog menjača na zadnje točkove isporučuje 192 KS. To je dovoljno da Camargue - sa dužinom od skoro 5,2 metra i težinom od 2330 kg - postigne ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,9 sekundi i maksimalnu brzinu od 192 km/h. I pored svoje veličine, Camargue ima 15-inčne točkove sa pneumaticima dimenzija 235/70 R15, što iz današnje perspektive deluje gotovo neverovatno.
Englezi su još na premijeri ponosno istakli da je Camargue prvi automobil u istoriji sa automatskim dvozonskim klima uređajem. Iako se izrađivao ručno čak 11 godina, Rolls-Royce je za to vreme napravio nekoliko značajnih unapređenja. Camargue je 1977. godine opremljen sistemom upravljanja iz modela Silver Shadow II, a dve godine kasnije je dobio nezavisno zadnje oslanjanje iz novije limuzine Silver Spirit (1980 - 1997). Primerci za tržište SAD su tokom 1980-tih umesto karburatora dobili Bosch Jetronic sistem ubrizgavanja.

Ono što je kontroverzno kod modela Rolls-Royce Camargue je njegov dizajn. Kada se pojavio, on se estetski značajno razlikovao od tadašnjih konzervativnih modela Silver Shadow i Corniche. Italijanski dizajner Paolo Martin je Camargue oblikovao u skladu sa dizajnerskim jezikom firme Pininfarina iz 1970-tih godina. Zbog toga je njegova silueta podsećala na Fiat 130 Coupe iz 1971. godine, što se nije dopadalo tradicionalnim ljubiteljima marke Rolls-Royce.
Takav utisak u značajnoj meri popravlja tipična hromirana maska hladnjaka sa vertikalnim rešetkama i „duhom ekstaze“ na vrhu, kao i markantne prednje svetlosne grupe. Tu je i otmeni enterijer sa izobiljem plemenitih materijala. Po mom mišljenju, Rolls-Royce Camargue je specifični pripadnik engleske automobilske aristokratije, a njegova vrednost će u godinama elektrifikacije i digitalizacije koje su pred nama konstantno rasti. Kako u materijalnom, tako i u nostalgičnom smislu.
Autor: Miloš Vasin