
Legendarni istočnonemački četvorotočkaš s dvotaktnim motorom i karoserijom od duroplasta bio je daleko ispred svog vremena kada se pojavio. Iako je u decenijama posle prebrzo zastareo, ne može mu se osporiti tehnološka inovatovnost koja poslednjih godina ponovo uzima maha, navodi Klix.ba.
Trabant je stavio na točkove veliki deo istočne Evrope. Bio je toliko sjajan da fabrika nije mogla ni da ga proizvede u dovoljnim količinama. Bio je to istočnonemački "Volkswagen" koji se dugo proizvodio i na čiju isporuku su kupci čekali godinama.
"Trabant je bolji od svoje reputacije." Ovo je bio naslov članka inženjera Volfganga Bartela, jednog od razvojnih inženjera Trabanta, u izdanju Auto Straßenverkehra iz novembra 1990. godine. Mali istočnonemački automobil je prvi put ugledao svetlost dana 1957. godine kao P50, proizvodio se u Cvikauu od 1958., a dobio je novi izgled 1964. s modelom 601, koji je zatim ostao nepromenjen sve do prestanka proizvodnje.

Reciklirani materijali decenijama pre drugih
Iako će se pred kraj životnog veka pretvoriti u arhaični i tehnološki zastareli četvorotočkaš, treba napomenuti da je Trabant u početku bio daleko napredniji od svojih zapadnjačkih rivala. Naime, veliki delovi karoserije su bili izrađivani od duroplasta. Pedesetih je to bio izuzetno napredan materijal koji se dobijao procesom reciklaže iz tekstilne industrije, nešto što je recimo danas sastavni deo svakog proizvođača koji to ističe s velikom pažnjom.

Razlog zašto je korišćen duroplast leži u činjenici da su inženjeri zamislili lagani i ekonomični auto. Početna snaga dvotaktnog motora od 23 KS ubrzo je povećana na 26 KS. Na papiru slabašni motor upravo je trebao laganu školjku, te je bio dovoljno snažan u ono vreme. Čak i godinama kasnije, Trabant se pristojno brzo mogao voziti kroz DDR i njegova odobrena inostrana tržišta da nikada nije izazvao ozbiljne kritike vozača.
Poslednjim redizajnom iz 1989. godine Trabant je udahnuo novu mladost, a s tim u paketu je stigao i radikalno drugačiji Volkswagenov 1,05-litarski četvorotaktni motor s četiri cilindra i sa snagom od 45 "konja".
Dvobojna shooting brake karoserija
Kad vam u današnje vreme pomenu karavan s dvoja vrata i belim krovom, na šta vas to asocira? Ideja o povratku Trabanta se vezuje za njegovu karavansku verziju s jednim, a ne dva standardna para vrata. Danas to "hladno" moderno nazivaju shooting brake.
Trabant u modernoj i egzotičnoj shooting brake verziji je bio dostupan u dvobojnoj karoseriji s belim krovom, nešto što je bilo tipično za ovaj model još pedesetih. Ovi automobili su imali dvobojnu karoseriju, odnosno drugačije ofarbani krov u odnosu na ostatak "školjke", mnogo pre nego što je to postalo "kul" u današnje vreme.
S više od 40 godina na proizvodnim trakama i s više od tri miliona proizvedenih jedinica, Trabant će ostati sinonim za pametno inovativan, genijalno jednostavan i neverovatno jeftin automobli. Ne može se osporiti, Trabant je ujedno postao ogroman komercijalni i društveni uspeh, četvorotočkaš koji je automobilizam u prošlom veku vešto oteo iz kandži pohlepnih bogataša, čineći mobilnost dostupnom među običnim ljudima.
Kako bi mogla da izgleda reinkarnacija Trabanta?
Oživljavanje automobilskih legendi olakšava elektromobilnost, a ona favorizuje retro stil, posebno kada su u pitanju mali automobili. Na primer, Renault je zahvaljujući tome oživeo model R5 i R4, a priprema sledeću generaciju modela Twingo, koji će se referisati na tri decenije stari model iz prve generacije. Sličnu strategiju smo videli na primeru Fiata 500e.


Oni koji se sećaju socijalizma rado bi ponovo videli Trabanta na putu. Koncept je oživljen još 2009. godine, a postoji već niz novijih i ažuriranih skica koji vešto dočaravaju stari prepoznatljivi stil u novom ruhu prema aktuelnim trendovima. Dakle, karavan oblik s jednim parom vrata, bez suvišne opreme u enterijeru, što bi mogla biti prava fora.

Preporođeni Trabant mogao bi lako da pozajmi tehnologiju od jednog od kineskih brendova koji prodaju jeftine električne automobile – nešto što i mnogi razvikani brendovi praktikuju. Međutim, sve je još u povoju, iako bi priča o povratku mogla da zagolica maštu mnogim ljubiteljima legendarnog Trabija.
Na kraju, čini se da ovaj model nikad neće izumreti. Veliki broj ih se još uvek, u različitim i često čudnim modifikacijama, vozi kao turistička atrakcija po Nemačkoj, posebno po Berlinu.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Screenshot YouTube / Trabant Herpa Miniaturmodelle GmbH