
Ova transformacija nije slučajna – to je rezultat pažljivo osmišljene strategije koja kombinuje ekološke propise i ekonomske pritiske. Stoga, nije čudo što iz Brisela žele da istisnu motore s unutrašnjim sagorivanjem, a pre svega dizele.
Gledajući kataloge vodećih proizvođača automobila, primetićete ovaj obrazac: dizel verzije masovno zamenjuju blagi (MHEV) i klasični hibridi (HEV). Volkswagen grupa je najveći zagovornik dizelaša, jer svi komercijalni brendovi ih imaju u konfiguratoru, mada ponuda iz godine u godinu kopni na račun nove generacije elektrifikovanih modela. Novi T-Roc na primer više neće imati TDI u ponudi, jer će ga zameniti hibrid. Kroz par godina, očekuje se da se isto desi i s Golfom i svim ostalim derivatima iz grupe.
Razlog za odbacivanje dizelskih motora je krajnje jednostavan. Moderni hibridi nude sličnu ili bolju ekonomičnost bez dodatnih komplikacija, a pritom uz manje troškove u proizvodnji i bezazlenije održavanje ne zahtevaju punjenje na utičnici.
S obzirom na visok godišnji porez na zapadu, dizel je na putu da postane rezervat premium proizvođača i dostupan samo u najluksuznijim modelima. Međutim, čak i Mercedes, koji je razvio jedan od najefikasnijih hibridnih motora u svojoj klasi i već razmatra uvođenje te tehnologije u sveti linijski šestocilindarski motor. Za sada, nova generacija kompaktnih vozila, poput novog Mercedesa CLA, neće nuditi dizel verzije, već samo benzinske ili električne.
Dizel će postati preskup
Zašto toliki broj proizvođača istovremeno napušta dizel? Odgovor leži u kombinaciji faktora koji će 2026. godine učiniti ova vozila neisplativim za većinu kupaca.
Euro 7 standardi donose tehnološke zahteve koji značajno dižu proizvodne troškove. Nove sisteme za prečišćavanje emisija mora neko da plati, a to će biti krajnji kupci. Evropski standardi za goriva dodatno komplikuju situaciju.
Kada cena goriva poraste, a vozila postanu skuplja za kupovinu, ekonomska prednost dizela jednostavno nestaje. Kompleksnije tehnologije znače i skuplje održavanje kroz životni vek vozila, a tome smo svedoci već godinama kada su moderni dizelaši u pitanju, budući da su opterećeni s nekoliko preskupih "satelita".
Analitičari predviđaju pad prodaje dizel automobila u EU za 20-30 posto do kraja 2026. godine. Osnovni ekonomski princip kaže: manja ponuda, viša cena. Dizel će ostati dostupan, ali kao premium opcija rezervisana za luksuzne modele čiji kupci mogu da priušte skupe modele i dodatne troškove.
Šta to znači u praksi?
Ako planirate kupovinu, ovo je možda poslednja godina kada je dizel ekonomski opravdan izbor. Nakon 2026., razlika u ceni između dizela i alternativa - hibridnih ili električnih vozila - postaće minimalna ili će se potpuno izgubiti.
Tržište već nudi zanimljive alternative. Renaultovi i Dacijini modeli koji kombinuju dvogorivni sistem hibrida sa LPG-om i dva odvojena rezervoara benzina i plina, na primer, omogućavaju autonomiju do 1.500 kilometara bez posete pumpi ili bilo kakve potrebe za punjenjem. Za prosečne vozače koji traže ekonomično rešenje, to može biti pametnija investicija od tradicionalnog dizela.
Era pristupačnog dizela polako se zatvara. Ne kroz zabranu, već kroz tržišne mehanizme koji ga čine neisplativim. Za prosečnog vozača, budućnost je u drugim tehnologijama i sve manje u dizelašima.
Izvor: Klix.ba
Foto. Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen