
Kako navodi RTS, nakon drugog svetskog rata u godinama ekonomske, društvene i političke rekonstrukcije, automobilska kuća iz Torina pod vođstvom Vitorija Valete, prihvatila je izazov da napravi automobil koji će biti lako dostupan Italijanima.
Čim je „fijat 600" izašao na tržište doživeo je veliki uspeh. Predstavljen na Salonu u Ženevi 1955. postao je ikona ekonomskog procvata i obeležio detinjstvo i mladost mnogih Italijana koji putovanja i odmor vezuju za taj mali ali istovremeno i porodični automobil.
Italijanski javni servis Rai koji u to vreme nije puštao reklame, emitovao je kratkometražni film o rođenju novog automobila, a koji je pripremila Ćinefijat.
Izrada ovog novog automobila koji je trebalo da predstavlja rađanje moderne Italije bila je poverena inženjeru Danteu Đakozi. U auto težine maksimalno 450 kilograma je trebalo da se smesti četvoro putnika i morao je malo da troši. Inženjer se odlučio za tečno hlađeni linijski motor sa četiri cilindra, u kombinaciji sa menjačem sa četiri brzine. Tako je rođen legendarni motor „fijat 100“ sa 21,5 konjskih snaga koji je mogao da dostigne brzinu od 100 kilometara na sat i koji je, uz određene promene, ostao u proizvodnji skoro 50 godina opremajući čitav niz Fijatovih manjih automobila.
„Fijat 600“ je tokom godina doživeo brojne verzije. Proizvodio se u Italiji, a po licenci i u Španiji, Nemačkoj, Argentini, Čileu i Jugoslaviji. „Zastava“ u Kragujevcu je proizvela 923.487 primerka pod imenom „zastava 600“, „zastava 750“ i „zastava 850“.
Vozila su se proizvodila u Italiji od 1955. do 1959. da bi se proizvodnja kasnije preselila u Kragujevac pod imenom „zastava 600 D“ i motorom od 767 cm3 i sa vratima koja su se još uvek otvarala „uz vetar“. „Zastavin“ model 750 sa čijom se proizvodnjom započelo 1964. imao je vrata kakva se koriste i danas na automobilima i ostao je u proizvodnji do 1985. uz „zastavu 850“ sa čijom se proizvodnjom započelo 1980. godine.

Italijanski mediji podsećaju da se u Jugoslaviji ovaj auto zvao „fića“ po liku iz stripa koji ga je reklamirao. „Fijat 750“ po Zastavinom modelu proizvodio se i u Kolumbiji između 1977. i 1979.
Cena „fijata 600“ u Italiji je bila oko 590.000 lira što je bilo dostupno većini Italijana. Broj proizvedenih „fijata 600“ u Italiji se zaustavio na 2.695.000 primeraka 1970. godine, a to je i danas najomiljeniji automobil Italijana koji ga vezuju za neka srećnija vremena. Njegov rođendan je proslavljen na AMTS-u (Auto Moto Turin Show) u Torinu.
Izvor: Rts.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Fiat / Crvena Zastava
Video: Fiat