
U nastojanju da pronađe prednost u performansama, BMW Motorsport je za trkačke modele razvio motor sa turbo punjačem. To je bio početak turbo tehnike, pa sistem nije bio najefikasniji, ali je pružao dodatnu snagu potrebnu da automobil ostane konkurentan. BMW je nekoliko godina turbo motore koristio isključivo na trkačkim stazama, ali to se promenilo početkom 1970-ih godina.

Bob Lutz, koji se pridružio BMW-u 1971. godine je trkački model 2002 Turbo video kao osnovu za izradu sličnog automobila za drumsku vožnju. Predstavljen 1973. godine na Sajmu automobila u Frankfurtu, serijski BMW 2002 Turbo je imao verziju četvorocilindarskog M10 motora sa turbo punjačem. On je tada postao prvi serijski automobil sa turbo motorom u Evropi, a preduhitrio je i Porsche 911 Turbo iz 1974. godine.

BMW 2002 Turbo je bio veoma brz, sa turbo punjačem koji je snagu M10 motora iz modela 2002 tii povećao sa 130 na 170 konjskih snaga pri 5800 obrtaja u minutu. Ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže za sedam sekundi, što je u to vreme bio odličan rezultat. Munjevitom ubrzanju je doprinela lagana konstrukcija, sa težinom od skromnih 1080 kg. Umesto tada uobičajenog karburatora, koristio je mehanički sistem ubrizgavanja goriva, koji je pružao veću efikasnost i pouzdanost. Maksimalna brzina iznosi 211 km/h, a četvorostepeni manuelni menjač prenosi snagu na 13-inčne zadnje točkove (petostepeni je bio dostupan kao opcija). Prednji točkovi su opremljeni ventilirajućim diskovima, a zadnji većim doboš kočnicama nego na standardnim verzijama. Specijalno dizajnirana i ojačana šasija, nezavisno vešanje sa torzionim stabilizatorima, ramena sa oprugama napred i polukruta zadnja osovina su učinili da 2002 Turbo bude uzbudljiv ne samo na pravcu, već i u krivinama.
Na prednjem braniku sa leve strane piše „2002“, a sa desne „turbo“, ali kuriozitet je to što natpisi izgledaju kao odraz u ogledalu. Svrha? Da bi ih drugi vozači na autoputu prepoznali u svom retrovizoru i oslobodili levu traku za moćni 2002 Turbo! Ipak, deo javnosti je taj estetski detalj smatrao arogantnim, pa „obrnute“ oznake nisu bile deo standardne opreme. Ali ono što jeste su tipične plavo-ljubičasto-crvene štrafte BMW Motorsporta, današnje M divizije, kao i sportski detalji – kružni usisnik za vazduh, spojler na prtljažniku i izrazito prošireni blatobrani. BMW 2002 Turbo postoji u samo dve boje karoserije - beloj i srebrnoj.

Kokpitom dominira crvena obloga koja okružuje tri analogna instrumenta, a tu su i odvojeni sat i pokazivač pritiska turbine. Sportska sedišta i kožni volan bili su deo standardne opreme. Enterijer je relativno spartanski opremljen, a dominantan zvuk u kabini tokom vožnje je „zvižduk“ turbo punjača.

Važan deo karaktera ovog „Bavarca“ je bila tzv. „turbo rupa“. Naime, turbo punjač se uključivao tek kada motor postigne 3000 o/min, a vrhunac snage je isporučivao pri 4000 obrtaja u minutu. To je 2002 Turbo učinilo zabavnim, ali i relativno opasnim. Sklonost ka iznenadnom gubitku kontrole i okretanju u krivinama je bila posebno izražena kod nedovoljno iskusnih vozača. Ruku na srce, 2002 Turbo je bio sam početak primene turbo tehnike u serijskim automobilima, pa i nije naročito neobično što ovako „ćudljiv“ sportski model nije za svakoga. Od istih problema je patio i prvobitni Porsche 911 Turbo (tip 930) koji se pojavio godinu dana kasnije. Ne treba zaboraviti ni da je reč o sedamdesetim godinama, kada sportski automobili nisu, poput današnjih modela, imali brojna elektronska pomagala za ublažavanje vozačkih grešaka.

Svet se početkom sedamdesetih godina suočio sa velikom naftnom krizom. Ona je drastično smanjila popularnost sportskih automobila koji su po pravilu trošili mnogo goriva. Deo te priče bio je i BMW 2002 Turbo, pa životni vek ovog legendarnog modela nije bio dugačak. Prestao je da se proizvodi 1975. godine, a napravljena su i prodata samo 1672 primerka. Ipak, vremena se menjaju. 2002 Turbo danas među ljubiteljima BMW-a i kolekcionarima ima status kultnog klasika, čija prosečna vrednost iznosi oko 150.000 evra.
Autor: Miloš Vasin
Foto: BMW
Video prilozi: